Efektywne zarządzanie komunikacją miejską

Na ulice Białegostoku z początkiem września 2016 roku wyjechały cztery nowe autobusy marki Solaris Urbino 18 czwartej generacji. To kolejny efekt prowadzonej od 10 lat zmiany stylu i mechanizmów zarządzania spółką, wprowadzonych przez Dariusza Ciszewskiego, który w 2007 roku przejął stery zarządzania Komunalnym Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Białymstoku.

 

Nowe Solarisy są pierwszymi w Białymstoku egzemplarzami czwartej generacji autobusów miejskich tej marki. Wyróżniają się nowoczesnym designem, odmienionym wnętrzem, szerokim wygodnym wejściem. Zapewniają wygodną, komfortową jazdę nie tylko pasażerom, ale także ułatwiają pracę kierowcy. Autobusy mają wiele udoskonaleń, m.in. są wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz tablice diodowe, dostęp do Internetu WiFi, dwuportowe ładowarki USB oraz ułatwienia dla przewozu rowerów.


autobusy_solaris_iv_generacji_4208_01

 

Autobusy wyposażone są w silniki Euro 6, spełniające najwyższe europejskie normy związane z ochroną środowiska. – Nowe Solarisy poprawiły komfort pasażerów, przez co mamy nadzieję, będą jeszcze chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Autobusy spółki obsługują 22 linie komunikacyjne. Nowoczesny tabor wpisuje się w nasze nadrzędne cele w zakresie usług komunikacyjnych, a więc bezpieczeństwo jazdy, punktualność kursów i ekonomię eksploatacji ­– mówi Dariusz Ciszewski, Prezes Zarządu Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku. Nowe pojazdy powiększyły flotę 44 nowoczesnych pojazdów marki Solaris wprowadzonych do użytku w latach 2010-2012 r. Na przestrzeni ostatnich 7 lat tabor KPKM uległ znaczącej modernizacji. W 2015 r. do floty KPKM dołączyły 2 fabrycznie nowe minibusy marki Iveco, które są używane do przewozu pasażerów w komunikacji międzygminnej oraz w weekendy w Białymstoku na mniej obciążonych liniach komunikacyjnych. W sumie tabor Przedsiębiorstwa stanowią 92 pojazdy, które każdego roku przewożą blisko 40 mln pasażerów.


kapena_iveco_72c_urby_3673_01

 

Dariusz Ciszewski jest prezesem KPKM od początku 2007 r. a swoją pracę w zarządzie w pierwszej kolejności rozpoczął od wprowadzania zmiany w zarządzaniu samą organizacją, jak i od wdrożenia systemów informatycznych,  które miały na celu optymalizację efektów ekonomicznych. W spółce wdrożono nowoczesny, autorski system informatyczny składający się z ogromnej bazy danych, narzędzi analizy i raportowania danych oraz portalu internetowego. System połączył dedykowane narzędzie do zarządzania przewozami komunikacji miejskiej z systemem klasy ERP. – Integracja systemowa umożliwiła sprawniejsze budżetowanie, zarządzanie kadrami, czy elektroniczny obieg dokumentów. Jedna baza informacji pozwoliła na optymalizację rozkładów jazdy autobusów, tworzenie grafików kierowców i rozliczanie czasu ich pracy, prowadzenie finansów i księgowości oraz gospodarki magazynowej, a nawet realizację naszych bieżących zakupów w formie aukcji czy ofertmówi prezes Dariusz Ciszewski.

 

Przełomowym krokiem w kierunku poprawy jakości świadczonych usług oraz ekonomiki transportu było wprowadzenie systemu asystenta kierowcy. System teleinformatyczny dzięki pozyskiwanym danym z szyny CAN autobusu generuje sygnały nieekonomicznej jazdy oraz informuje o tym kierowcę w czasie popełnianego błędu – dzięki czemu pracownik od razu może skorygować technikę jazdy. Dzięki systemowi, kierowcy jeżdżą płynnie i ekonomicznie. Jego stosowanie ogranicza również ilość niebezpiecznych zdarzeń w ruchu miejskim oraz poprawia komfort jazdy pasażera. Ponadto system buduje bazę informacyjną, dzięki której możliwe jest korzystanie z narzędzi analizy i raportowania danych za pomocą portalu internetowego. Na przestrzeni lat 2015-2017 dzięki zmianie przyzwyczajeń i płynnej jeździe wygenerowano oszczędności paliwa na poziomie 10 proc.

 

Kolejnym nowoczesnym narzędziem optymalizującym proces transportowy jest autorska aplikacja dokonująca pomiaru opóźnień  i przyspieszeń na liniach komunikacyjnych. Dzięki aplikacji można sprawdzić jak często pasażerowie narażeni są na odstępstwa przejazdu zgodnego z rozkładem jazdy na każdym przystanku.

 

Główną cechą spółki KPKM jest otwartość na innowacje techniczne w transporcie publicznym. Biorąc pod uwagę globalne kierunki rozwoju komunikacji miejskiej, firma skierowała swoją uwagę na elektromobilność już kilka lat temu. W spółce prowadzone były długotrwałe testy autobusów elektrycznych kliku marek, co pozwoliło pozyskać ogromną wiedzę praktyczną w tym zakresie. – Autobus elektryczny ma wiele plusów. Rewelacyjny jest koszt jego eksploatacji - to połowa kosztów autobusu z silnikiem spalinowym. Dodatkowe atuty to dbałość o środowisko, eliminacja zanieczyszczeń powietrza i minimalizacja hałasu na ulicach miasta – mówi prezes Dariusz Ciszewski.

 

Prezes Dariusz Ciszewski  jest także pomysłodawcą pierwszej w Polsce głośnej akcji promującej literaturę i sztukę w autobusach miejskich „Doznanie na żądanie”, realizowanej wspólnie z Galerią Arsenał i Książnicą Podlaską.

logo_f_720

 

Magdalena Tułecka, Jacek Majewski

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
62%
38%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.