Eksport – ryzyko czy szansa?

Na świecie przybierają na sile obawy przed spowolnieniem gospodarczym, a u głównego partnera handlowego Polski, czyli w Niemczech, już odnotowywany jest spadek importu. Ale polski eksport wydaje się być odporny. Jak wynika z bilansu płatniczego NBP, w marcu 2019 eksport towarów z Polski wzrósł o 7,9 proc. rok do roku, a w lutym było to 10 proc.

 

 

Na taki stan rzeczy składają się działania nie tylko dużych koncernów produkcyjnych, ale również sektora małych i średnich przedsiębiorstw. A te wciąż zdają się obawiać wejścia na rynki zagraniczne, pomimo wielu zachęt i ułatwień dla eksporterów proponowanych przez państwo, głównie za pośrednictwem PARP. Jak wynika z badania Bibby MSP Index, główne obawy związane z eksportem to:
- wahania kursów walut (deklaruje 37 proc. małych i średnich przedsiębiorców);
- obawa przed brakiem płynności (35 proc.),
- pozyskanie wiarygodnych informacji o kontrahentach (18 proc.),
- sprawna logistyka (16 proc.).


Exportowe status quo

 
¼ przedsiębiorców badanych w ramach Bibby MSP Index przewiduje, że w najbliższym półroczu ich eksport wzrośnie. Dominuje jednak przekonanie, że poziom eksportu nie ulegnie zmianie (65 proc. respondentów), co oznacza, że przedsiębiorstwo nie będzie podejmować żadnych nowych działań eksportowych, a jedynie obsługiwać dotychczasowe kontrakty. Co ciekawe 21 proc. twierdzi, że w ostatnich miesiącach eksport ich firmy wzrósł, a 63 proc. – że pozostał na tym samym poziomie.
– Wyjście z produktem lub usługą na rynki zagraniczne to przedsięwzięcie wymagające odwagi i inwestycji; trzeba poświęcić czas na rozpoznanie rynków, potrzeb odbiorców, zwyczajów handlowych, a jeśli ktoś chce skorzystać z programów pomocowych dla eksporterów, to też musi zagłębić się w analizy i przygotowywanie dokumentacji – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services. – Inwestycjemają też charakter finansowy, wymagają nakładów chociażby na marketing. Dodatkową barierą dla rozwoju polskiego eksportu w najbliżej perspektywie jest pogłębiający się niedobór pracowników. Nie dziwi zatem fakt, że przedsiębiorcy wzbraniają się przed podjęciem ryzyka i widzą szereg utrudnień.


Jak uciszyć obawy?

 

Główne obawy, wymieniane przez respondentów Bibby MSP Index, mogłyby zostać skutecznie rozwiane, gdyby przedsiębiorcy korzystali z faktoringu. Tymczasem z tego samego badania wynika, że ponad połowa przedsiębiorców nie korzysta z faktoringu, ponieważ nie widzi takiej potrzeby. W powszechnym mniemaniu faktoring pomaga utrzymać płynność finansową, ale już sposoby, w jaki może zabezpieczyć przed wahaniami kursów walut, czy dostarczyć wiarygodne informacje o nowych kontrahentach, nie są znane statystycznemu przedsiębiorcy.
– Kiedy obniża się popyt w Niemczech, polski eksport ciągną Czechy, Wielka Brytania, Francja i Włochy. Ale w sytuacji słabnącej koniunktury krajów unijnych przedsiębiorcy powinni częściej rozważać działalność eksportową na rynki pozaunijne, zarówno te rozwinięte jak USA, Kanada, Izrael, czy Japonia, jak i te rozwijające się, niekiedy dość egzotyczne – radzi Jerzy Dąbrowski. – Im większa odległość geograficzna dzieli firmę od kontrahenta, tym ważniejsze stają się kwestie takie jak weryfikacja sytuacji płatniczej, zabezpieczenie przed niewypłacalnością, sprawny monitoring płatności.

 

Więcej na www.bibbyfinancialservices.pl



Oceń artykuł:
zobacz ranking »
51%
49%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2019 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.