Wielopokoleniowy polski rynek pracy

Baby boomers, X, millenialsi - to pokolenia, które spotykają się na rynku pracy. Ich proporcje wśród polskich pracowników zmieniają się w ostatnich latach – podaje Business Insider Polska.

 

Z każdym kolejnym rokiem przybywa aktywnych zawodowo millenialsów, gdy tymczasem "baby boomers" przechodzą na emeryturę – czytamy w informacji.


Kim są, jakimi są pracownikami, jakie są ich mocne i słabe strony? O tym piszą autorki książki "Pokolenia - co się zmienia?". Baby boomers to osoby urodzone w latach 1946-1964, powojenne pokolenie wyżu demograficznego. Choć w ogólnej populacji ich przybywa (w związku ze starzeniem się społeczeństwa), na rynku pracy jest ich coraz mniej. "Co trzecia osoba z tego sektora pracuje w sektorze publicznym" - zauważają autorki książki.


Na przeciwległym biegunie jest pokolenie C (inaczej nazywane pokoleniem Z), czyli urodzeni od 1990 roku. Wielu z nich dopiero wchodzi na rynek pracy lub jeszcze studiuje.


Pomiędzy są dwie generacje - X i Y. Pokolenie X to de facto synowie i córki baby boomersów. Jest wśród nich więcej osób z wyższym wykształceniem (27 proc., blisko dwukrotnie więcej niż w pokoleniu ich rodziców). Najlepiej wykształconą generacją jest pokolenie Y, czyli urodzeni w latach 1980-1989. Wśród nich niemal co druga osoba legitymuje się dyplomem wyższej uczelni, znają języki obce, chętnie korzystają z technologii – podaje portal.


Osoby z pokolenia baby boomers oceniają swoje kompetencje najniżej na tle pozostałych generacji, najwyżej oceniają je Y - czytamy w "Pokolenia...". Polacy pracujący ze wszystkich pokoleń najwyżej oceniają kompetencje interpersonalne i dyspozycyjne, a najsłabiej - techniczne, biurowe i kierownicze. Na tym różnice między pokoleniami się nie kończą. Przyjrzyjmy się bliżej czterem pokoleniom polskich pracowników:


Pokolenie baby boomers (BB), 1946-1964

Przedstawiciele tej generacji cenią sobie niezależność. Ich mocną stroną w pracy jest zaangażowanie, optymizm i globalne spojrzenie na problemy. Baby boomers rzadko zmieniają miejsce pracy i stanowisko. Autorki książki podkreślają, że chcą pracować po osiągnięciu wieku emerytalnego, dzielą się doświadczeniami z młodszymi pokoleniami. Nie oznacza to jednak, że współpraca na linii BB - Y lub C przebiega harmonijnie.

Pokolenia te dzielą bowiem istotne różnice. Baby boomers czują się niekomfortowo w sytuacji konfliktu, nie są przyzwyczajeni do otrzymywania informacji zwrotnej. Mogą być niechętni wobec rówieśników i na pierwszym miejscu stawiać proces, a nie rezultat – czytamy w informacji.


Pokolenie X, 1965-1979

Pokolenie X to dojrzali pracownicy. Charakteryzuje ich lojalność wobec pracodawcy, są godni zaufania. Cenią sobie takie wartości jak rozwój osobisty, niezależność, różnorodność i pracowitość. W przeciwieństwie do baby boomers, są ukierunkowani na rezultaty, a nie sam proces. Autorki książki zwracają jednak uwagę, że choć "X" są obeznani z technologią, posługują się komputerami i smartfonami, najbardziej ufają kontaktom face to face i papierowemu archiwum.


Przedstawiciele pokolenia X często są sceptykami i pesymistami. Bywają nieufni wobec przełożonych. Błąd traktują jako osobistą porażkę. Trudniej znaleźć wśród nich wielozadaniowców.


Pokolenie Y, 1980-1989

Pokolenie Y to pierwsza z generacji określanych wspólnym mianem "millenialsów". Urodzeni w latach 80. na rynku pracy często okazują się wielozadaniowcami, otwartymi na nowe wyzwania. Angażują się w interesującą ich pracę, ceniąc sobie jednak elastyczność odnośnie do godzin i miejsca. Oczekują satysfakcjonującej płacy i inwestowania w ich rozwój zawodowy.


Nie jest łatwozostać autorytetem dla "Y"- uda się to osobie wyróżniającej się kompetencjami, nie wyłącznie wyższym w hierarchii stanowiskiem. Przedstawiciele tego pokolenia oczekują płaskiej struktury organizacyjnej, bliskich kontaktów z przełożonymi i otwartości na dyskusje.


Słabą stroną "Y" bywają nierealistyczne oczekiwania, przedkładanie własnej wygody nad oczekiwania pracodawcy. Miewają również problemy z komunikacją interpersonalną w zespołach międzypokoleniowych – stwierdzono w artykule.


Pokolenie C, od 1990 r.

Najmłodsze pokolenie na rynku pracy bywa znane jako generacja Z. Pojawia się też określenie pokolenie C od angielskich słów "connect, communicate, change", odnoszących się do internetu, komunikacji i gotowości do zmian. Te słowa dobrze charakteryzują najmłodsze grono pracowników, dzisiejszych dwudziestoparolatków. To osoby, które niemal nie pamiętają czasów sprzed ery internetu czy wejścia Polski do Unii Europejskiej.

 

Określani są jako osoby otwarte na nowe rozwiązania, twórcze. Równocześnie granica między światem wirtualnym i realnym zaciera się, równie wysoko cenią bliskie grono przyjaciół, jak i znajomych z mediów społecznościowych.


"C" miewają jednak problemy z koncentracją, trudno utrzymać ich długo w jednym miejscu. Charakteryzują się też powierzchownym analizowaniem i ocenianiem sytuacji, są niepewni swojej przyszłości – czytamy w konkluzji. (jmk)


Źródło i czytaj więcej: Business Insider Polska

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
51%
49%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.