eCall obowiązkowy w samochodach

Długo oczekiwany system automatycznego wzywania pomocy stanie się obowiązkowym wyposażeniem samochodów już od kwietnia. Oto, co powinniście wiedzieć o nowym rozwiązaniu – informuje Auto-swiat.pl.

 

Na ustandaryzowany system automatycznego wzywania pomocy (eCall) w razie wypadku Europa czeka od wielu lat. Pierwszy projekt eCall powstał bowiem prawie 20 lat temu – w 1999 roku. Uzgodnienie standardu i obowiązku stosowania systemu zajęło unijnym urzędnikom oraz różnym branżom (telekomunikacja, motoryzacja, przemysł elektroniczny) aż kilkanaście lat. Co więcej, kilkakrotnie przekładano terminy wprowadzenia systemu eCall jako niezbędnego wyposażenia nowych samochodów. Od kwietnia 2018 roku w końcu stanie się obowiązkowy w całej Unii Europejskiej, więc również w Polsce – czytamy w informacji.

 

Zgodnie z nowymi zasadami eCall ma być standardowo instalowany we wszystkich nowo homologowanych samochodach osobowych (homologacja M1 – pojazdy wyposażone w nie więcej niż 8 miejsc siedzących oprócz fotela kierowcy) oraz dostawczych o dmc do 3,5 tony (homologacja N1). To oznacza, że przycisk „SOS” znajdziemy nie tylko – jak dotychczas – w samochodach najwyższych klas, lecz także w popularnych kompaktowych i miejskich oraz pojazdach dostawczych – podaje portal.

 

Unijni urzędnicy podkreślają, że rolą systemu eCall jest skrócenie czasu powiadomienia służb ratunkowych o wypadku. Według szacunków obowiązkowe automatyczne powiadamianie może przyspieszyć czas reakcji nawet o 40 proc. w mieście i o 50 proc. na obszarach wiejskich. Policzono nawet, że dzięki eCall liczba ofiar śmiertelnych może się zmniejszyć o 4 proc., a poważnych obrażeń – o 6 proc. To może być nawet o 2,5 tys. zabitych mniej!

 

Standardowo system w samochodzie pozostaje w trybie uśpienia, co oznacza, że aktywuje się dopiero w chwili wypadku lub kolizji (nie musi zatem dojść do aktywacji poduszek powietrznych, żeby eCall wysłał automatycznie powiadomienie). Układ bazuje na informacjach z różnych czujników samochodu (poduszki powietrzne, akcelerometr).Automatycznie lub ręcznie.

 

Z systemu eCall można skorzystać także wtedy, gdy sami nie uczestniczymy w wypadku. Jeśli dostrzeżemy zagrożenie, to wówczas wystarczy wcisnąć przycisk „SOS” i połączyć się z najbliższym centrum powiadamiania ratunkowego (CPR), czyli numerem 112. Automatyczne powiadomienie eCall zawiera podstawowe informacje w ramach tzw. minimalnego zbioru danych (MSD). Innymi słowy, do centrum CPR zostaną wysłane informacje o: położeniu pojazdu (lokalizacja na podstawie systemów GPS i Galileo), numerze identyfikacyjnym samochodu (VIN), czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju stosowanego paliwa oraz liczbie podróżujących osób.


Dane z systemu eCall mogą zostać wykorzystane także na potrzeby zaawansowanych rozwiązań zarządzania ruchem. Dzięki temu w sytuacji, gdy po wypadku droga jest nieprzejezdna, służby będą mogły szybciej zareagować, żeby przekierować ruch (np. z autostrady) i uniknąć długiego zatoru – wyjaśnia Auto-swiat.pl. (jmk)

 

Źródło i czytaj więcej: Auto-swiat.pl

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
52%
48%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.