Taniej za paliwo ale więcej płatnych dróg

Zwiększenie łącznej długości płatnych dróg w viaToll o ponad połowę może zwiększyć wpływy z poboru opłat o miliard złotych w ciągu roku.  Rozszerzenie odpłatności oznaczałoby, że zbędna byłaby opłata paliwowa w wysokości 10 gr na litrze – informuje portal Rp.pl.

 

Mając na uwadze potrzeby Krajowego Funduszu Drogowego, opłatami za korzystanie z nowo wybudowanych dróg należy objąć przewoźników zagranicznych – takie wnioski wysuwa raport Instytutu Staszica „Krajowy system poboru opłat: czy nastąpiła dobra zmiana?”, opublikowany w środę.

 

Dziś gotowych do objęciem opłatami jest ponad 800 km dróg, do połowy przyszłego roku będzie to ponad 1100 km. Według analiz ekspertów instytutu, tempo rozszerzania systemu viaToll jest za wolne: do 2018 r. opłatami miało być objętych 7 tys. km dróg, jednak obecnie system obejmuje ok. 3,6 tys. km. W dodatku ostatnie rozszerzenie viaToll miało miejsce w 2017 r. – Wolne tempo obejmowania opłatami kolejnych dróg zostało całkowicie wyhamowane po przejęciu e-myta przez państwowy Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), mimo rozpisania i rozstrzygnięcia przetargu na podmiot odpowiedzialny za rozbudowę – podkreślili autorzy raportu.

 

Wprowadzony w 2011 r. viaToll zastąpił mało efektywne winiety. Od tego momentu samochody ciężarowe płacą za przejazd drogami krajowymi oraz autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sposób elektroniczny. Do jesieni 2018 r. system zarządzała austriacka firma Kapsch Telematic Services, która go wdrożyła. W tym czasie przychody z opłat przekroczyły 10 mld zł, które zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy. Jednak w listopadzie 2018 r. zarządzanie systemem przejął GITD. Miało to być spowodowane przedłużaniem się przetargu na nowego zarządcę e-myta  - przypomniał portal Rp.pl.

 

Zdaniem Instytutu Staszica przejęcie przebiegało chaotycznie i nie przyniosło korzyści, którymi rząd uzasadniał swoją decyzję.

 

Jak czytamy dalej.  – Stworzono kuriozalną prywatno-państwową hybrydę, której efektywność nie wzrosła, a koszty niestety tak, co wykazuje m.in. NIK – podkreślono w raporcie.

 

Z analiz instytutu wynika, jak podaje portal, że rozszerzenie sieci dróg objętych systemem poboru opłat powinno być priorytetem, niezależnie czy obecny system będzie zmieniany, czy nie. Konieczna jest także zmiana podejścia do projektowania nowego systemu – z centralnie sterowanego na rynkowy: państwo nie dysponuje „mocami przerobowymi” i kompetencjami, aby taki system samodzielnie zbudować w sposób efektywny ekonomicznie i czasowo – stwierdza raport instytutu.  (jmk)


Źródło i czytaj więcej: Rp.pl

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
52%
48%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2019 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.