9 porad, jak skutecznie motywować zespół

Stworzenie zespołu pracującego z zapałem i na najwyższych obrotach jest zadaniem trudnym i pracochłonnym. To rolą szefa jest wydobycie ze swoich ludzi, tego, co w nich najlepsze.

 

Oczywiście nie dzieje się to z dnia na dzień. Prowadzenie pracowników  tak, by utrzymywali wysoką efektywność to niewątpliwie długotrwały  proces, w którym niezbędne jest podjęcie określonych działań. Podpowiadamy, jak zacząć korzystnie wpływać na zespół i jego pracę. 


1. Poszukaj pozytywnej energii w sobie 
Jeśli szef nie ma w sobie odpowiedniego nastawienia, nie  będzie go także w zespole – zauważa Joanna Żukowska ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.  Niezmotywowany przełożony, nie będzie w stanie nakłonić ludzi do wytężonej pracy – dodaje.  Pozytywna energia  oraz postawa lidera są kluczowe w zarządzaniu zespołem, dlatego trzeba nad nimi pracować. Wzbudzanie w sobie optymizmu i zapału do wykonywanych zadań powinno być elementem codziennego dbania o siebie. Tak, jak pilnujemy zdrowej diety czy regularnych ćwiczeń, powinniśmy dbać o swoje pozytywne nastawienie do pracy. Szef powinien  zarażać zespół entuzjazmem i być skupiony na wspólnym celu. 


2. Nie wystarczy być trenerem, trzeba kibicować 
Zdarza się, że pracownicy nie wykorzystują w pełni swoich możliwości, bo  brakuje im wiary w siebie. Bywa też, że nie zdają sobie sprawy z tego, co są w stanie osiągnąć. Prawdziwi  liderzy powinni znać swój zespół i wiedzieć kogo, na co stać. Lider, jak prawdziwy kibic, powinien zarażać wiarą w zespół. To niezmiernie ważne, by umieć  wzmocnić swoich ludzi. Muszą wiedzieć, że wierzymy, iż poradzą sobie z nowym projektem czy klientem. Nasza wiara może się przełożyć na ich pewność siebie. 


3. Empatia się sprawdza 
Stara szkoła zarządzania radziła sięgać po negatywne wzmocnienia, by osiągać wyniki. To podejście okazało się nieefektywne. Nie dość, że nie poprawia osiągnięć, to wprowadza niezdrową atmosferę. To, co naprawdę procentuje to budowanie silnej relacji z zespołem, opartej na wzajemnym zrozumieniu. Do tego trzeba empatii i okazywania wsparcia. Pracownicy, którzy czują się rozumiani, dają z siebie więcej. 


4. Ich zdrowie to priorytet 
Zdrowsi pracownicy pracują ciężej, realizują więcej zadań, a dodatkowo czują się szczęśliwsi. Warto o nich zadbać. Wystarczą małe udogodnienia  –  np. zdrowe przekąski w firmowej kuchni czy dłuższa przerwa. Jeśli pozwala na to budżet firmy, warto pomyśleć o dofinansowaniu pracownikom karnetu na siłownię, basen czy zajęcia fitness. 


5. Dużo dobrych słów 
Nigdy za wiele pozytywnej informacji zwrotnej  – przekazujemy ją,  kiedy tylko mamy okazję, w dużych i drobnych sprawach. Większość szefów zwraca się do pracowników tylko wtedy, kiedy ma do zakomunikowania coś negatywnego lub, kiedy chce skorygować czyjąś pracę. Nie chwalą nawet w połowie tak często, jak im się wydaje. Warto dawać przynajmniej trzy pozytywne uwagi na każdą negatywną. 


6. Czasem warto usunąć się w cień  
Zostawmy zespół sam sobie. To może brzmieć, jak sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i intuicją, ale jest naprawdę skuteczne. Wycofywanie się to rzadko używane narzędzie motywowania ludzi. Najlepsi pracownicy potrzebują czasem przestrzeni, by rozwinąć skrzydła. Czują, że szef darzy ich zaufaniem i dają z siebie wszystko. 


7. Dobre maniery zawsze w cenie 
Mówienie „proszę” i „dziękuję” to podstawa, także w słowniku lidera. Zwykłe „dziękuję” jest najprostszym sposobem pokazania zespołowi, że wiemy, jak dużo wysiłku wkłada w to, żeby wykonać swoje zadania. Komunikujemy im tym samym, że cenimy ich pracę. Doceniani pracownicy czują dumę z tego, co robią.


8. Drzwi zawsze otwarte 
Szef powinien być zawsze gotowy, by wesprzeć zespół. Mimo tego, że mamy napięty grafik, powinniśmy być otwarci na każdą, nawet niezapowiedzianą potrzebę rozmowy w cztery oczy z pracownikiem.  Pilnujmy, by zasada otwartych drzwi nie była pustą deklaracją. 


9. Każdy  musi czuć się ważny 
Pracownicy powinni mieć jasność, jakie są cele firmy. Dzięki temu będą wiedzieć, jak układać swoją pracę, by nie marnować czasu na mniej istotne, drugorzędne działania. Ponadto, będą czuli się ważną częścią większej całość. Lider musi zadbać o to, żeby wiedzieli, że ich praca przekłada się na osiągnięcie wspólnego celu. 

 

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
50%
50%
Komentarze (1)
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
kitej
2017-01-28(14:27:43)
Skutecznego motywowania trzeba się nauczyć. Skorzystałem ze szkolenia Szef w roli coacha - http://kontraktosh.pl/program-rozwojowy/psychologia-szefa-szef-w-roli-coacha-zaawansowane-kompetencje-menedzerskie/ , które prowadzone jest przez Kontrakt OSH. Nauczyłem się m.in. skutecznie zarządzać zespołem, jak i motywować pracowników do działania.

Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.