Sektor MŚP coraz bardziej zainteresowany wynajmem długoterminowym samochodów

Coraz częściej małe i średnie przedsiębiorstwa sięgają po rozwiązania i modele biznesowe dedykowane do niedawna dla największych graczy na rynku. Dotyczy to również wynajmu długoterminowego samochodów, do którego jeszcze kilka lat temu sektor MŚP podchodził ze sporym dystansem.

 

logo_carefleet_1854

 

Sytuacja ta uległa zmianie, i dziś - jak pokazują wyniki badań realizowanych na zlecenie Carefleet S.A., jednej z wiodących na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i zarządzaniu firmowymi samochodami – niemal 20 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce buduje w ten sposób swoje floty pojazdów.

Po niemal dwóch dekadach obecności w Polsce branża Car Fleet Management (CFM) dojrzała i konsekwentnie podąża drogą krajów zachodnioeuropejskich, w których biznes najchętniej finansuje firmowe samochody w formie wynajmu długoterminowego. Pierwsi dostawcy rozwiązań CFM w Polsce budowali swoją rynkową pozycję, obsługując zachodnie korporacje przyzwyczajone do rozwiązań flotowych z krajów macierzystych. Ich grupa docelowa przez lata znacznie się jednak rozszerzyła. Po korporacjach przyszedł czas na duże polskie firmy, a kilka lat temu na średnie i małe i mikro przedsiębiorstwa, które wykazują rosnące zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów. To z kolei, jak twierdzi Frédéric Lustig, Prezes Zarządu Carefleet S.A., przekłada się na rozwój całej branży CFM.

- Carefleet bardzo wcześnie dostrzegł ogromny potencjał, który drzemie w sektorze MŚP i jako jedna z pierwszych firm z branży Car Fleet Management zaczął dostosowywać ofertę do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. Można powiedzieć, że w pewnym sensie były to działania pionierskie, które wymagały od nas zupełnie nowego spojrzenia na potrzeby Klientów. Wcześniej posiadaliśmy bogate doświadczenie w obsłudze korporacji i dużych przedsiębiorstw, okazało się jednak, że firmy z sektora MŚP mają zupełnie inne oczekiwania. Obecnie niemal 80 procent naszych Klientów stanowią małe i średnie firmy. W ubiegłym roku zostaliśmy wyróżnieni przez redakcję Magazynu Fleet za efektywne wdrożenie i promocję usługi full service leasing wśród małych i średnich firm. Tak, jak powiedziałem, dla nas to sektor o znaczeniu strategicznym, dlatego też uważnie przyglądamy się, co dzieje się na tym rynku – mówi Frédéric Lustig.

Co piąta mała i średnia firma korzysta z wynajmu

Wynajem długoterminowy jest odpłatnym korzystaniem z auta w dłuższym okresie czasu, zazwyczaj od dwóch do czterech lat. Najemca co miesiąc płaci określoną kwotę, w którą wliczone są usługi dodatkowe związane z korzystaniem z pojazdu, takie jak sezonowa wymiana opon, ubezpieczenie czy serwis mechaniczny. To m.in dzięki temu ten model finansowania samochodów firmowych coraz częściej wykorzystywany jest również przez podmioty z sektorów MŚP i Mikro. Od kilku lat Carefleet prowadzi badania mające na celu lepsze poznanie preferencji przedstawicieli małych i średnich firm w aspekcie użytkowania samochodów służbowych, w tym m.in. w kontekście ich finansowania. Jak wynika z najnowszych danych zebranych przez spółkę, już 19,6 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP korzysta z wynajmu długoterminowego. To o 0,5 proc. więcej niż w 2. kwartale 2016 roku. Wzrost zainteresowania usługą widać przede wszystkim w mikroprzedsiębiorstwach.  

- Duże korporacje i przedsiębiorstwa znacznie wcześniej zaczęły korzystać z wynajmu długoterminowego niż firmy z sektora MŚP, których świadomość i zainteresowanie usługami CFM obecnie dynamicznie wzrasta. Dzieje się tak m.in. dlatego, że nasza branża coraz bardziej otwiera się na małe i średnie przedsiębiorstwa, elastycznie dostosowując ofertę do ich wymagań - mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce Carefleet S.A. -  Panujące niegdyś przekonanie, że usługi branży CFM dedykowane są głównie wielkim korporacjom, powoli odchodzi do lamusa. Co więcej, wynajem długoterminowy jest postrzegany w sektorze MŚP, jako rozwiązanie niewymagające zamrażania kapitału, a co za tym idzie pozwalające zdynamizować rozwój firmy – dodaje.

Jedna usługa, wiele korzyści

Wynajem długoterminowy jest rozwiązaniem kompleksowym, które niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorstw posiadających duże floty pojazdów, jak i mniejszych firm, które potrzebują jednego lub kilku samochodów służbowych. Przede wszystkim ten model finansowania umożliwia redukcję części kosztów, które trzeba ponosić, kupując auto na własność. W przypadku wynajmu długoterminowego regularne opłaty są niezmienne i oprócz finansowania samochodu, pokrywają m.in. koszt serwisu mechanicznego, sezonowej wymiany opon czy ubezpieczenia. Ponadto pojazdy nie są wykazane w księgach rachunkowych najemcy, a pełną kwotę czynszu płaconego za wynajem samochodu można traktować jako koszt uzyskania przychodu. Efektem korzystania z tego rozwiązania jest także znaczna oszczędność czasu, ponieważ firmy CFM przejmują większość obowiązków związanych z zarządzaniem parkiem pojazdów. Klient otrzymuje wsparcie na każdym etapie współpracy, począwszy od doradztwa przy wyborze nowego samochodu, poprzez jego rejestrację i ubezpieczenie, aż po kompleksową opiekę serwisową i sprzedaż samochodu po kontrakcie

- Usługa wynajmu długoterminowego obejmuje finansowanie samochodów oraz ich kompleksową obsługę zarówno pod kątem serwisowym jak i administracyjnym. Dzięki temu, że każdego dnia eksperci z wyspecjalizowanej firmy CFM takiej jak Carefleet roztaczają opiekę nad firmową flotą klientów, korzystający z tej usługi przedsiębiorcy mogą skupić się na prowadzeniu i rozwijaniu swojej podstawowej działalności – dodaje Bartosz Olejnik.

Wynajem – na co zwrócić uwagę?

Decydując się na finansowanie samochodu w formie wynajmu długoterminowego, należy przede wszystkim  zadać sobie pytanie, w jaki sposób będzie auto wykorzystywane. Liczba przejechanych kilometrów oraz przewidywany stan pojazdu na koniec umowy mają bowiem znaczący wpływ na wysokość miesięcznej raty.  Realna ocena formy wykorzystania pojazdu pozwala na precyzyjne skalkulowanie czynszu, co z kolei przekłada się na przewidywalność kosztów w długiej perspektywie czasu. Warto również zastanowić się nad okresem, na jaki podpisywać będziemy umowę – w przypadku wynajmu długoterminowego minimalny okres wynosi dwa lata, a maksymalny cztery.

- Z naszej praktyki wynika, że najbardziej korzystnymi są umowy trzyletnie. W Carefleet zdajemy sobie sprawę z tego, że potrzeby naszych Klientów zmieniają się w zależności od sytuacji, dlatego dopuszczamy możliwość zmiany parametrów umowy w stosunku do początkowych założeń jeszcze w czasie jej trwania – mówi Bartosz Olejnik – Nasza oferta jest spersonalizowana i elastyczna, dzięki czemu możemy ją dostosowywać do potrzeb każdej firmy. Pozostawiamy Klientowi decyzję odnośnie wyboru usług dodatkowych, zwłaszcza tych, które wiążą się z większymi wydatkami, np. ubezpieczenie pojazdu. Choć Wynajmujący mogą korzystać z własnych kanałów ubezpieczenia pojazdów, zawsze zachęcamy do korzystania z naszych produktów. Oferty wynegocjowane przez współpracujących z Carefleet S.A. brokerów są konkurencyjne nie tylko pod względem finansowym, ale również w aspekcie zakresu polisy i obszerności usług assistance. Dodatkową korzyścią wynikającą z pakietowania i nabycia powyższych usług jest rozłożenie oraz wkalkulowanie składki za ubezpieczenie w miesięczne raty wynajmu – podsumowuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
50%
50%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.