Zmiana świątecznych trendów – kupujemy prezenty… przez Internet?

Do świąt zostały dwa tygodnie, więc już coraz mniej czasu na zakupy świątecznych upominków. Jednym ze sposobów, aby uniknąć tłumów w galeriach handlowych jest skorzystanie z Internetu – tę opcję w tym roku wybiera aż 37% Polaków[1]! Jak jednak uchronić się przed niebezpieczeństwem pośpiesznych internetowych transakcji?

 

Bądź czujny!

Zakupy robione przez Internet są wygodne, szybkie i bezpieczne, jeśli mamy na uwadze kilka istotnych czynników. Na samym początku warto porównać ceny produktów oferowanych przez sklep z konkurencją – szczególnie, jeśli planujemy zakup sprzętu elektronicznego czy AGD, a promocje są naprawdę interesujące. Poświęćmy chwilę na zastanowienie się nad wiarygodnością sklepu – czy go znamy, od jak dawna funkcjonuje na rynku i jakie ma ostatnie opinie wydawane przez innych klientów. Pamiętajmy, że przestępcy potrafią kupować domeny należące do już niedziałających sklepów lub też o nazwach do złudzenia podobnych do legalnych firm. Należy również zwrócić uwagę na metody płatności i sposób wysyłki. Czerwone światełko powinno się zapalić, jeśli jedyną możliwą opcją dokonania płatności jest bezpośredni przelew na konto sklepu. Dobrze jest także sprawdzić czas oczekiwania na towar i, jeśli jest on dłuższy niż 2 tygodnie, jeszcze raz przemyśleć decyzję o zakupie. – Powinniśmy także poświęcić chwilę na sprawdzenie danych kontaktowych sklepu, wpisanie ich w rejestr przedsiębiorców i porównanie z tymi, które znajdują się na stronie. Brak numeru telefonu podanego na stronie lub trudności w kontakcie z obsługą sklepu nie są dobrym znakiem. Zakupy przez Internet mają praktycznie same plusy, jeśli są robione z głową. Warto również pamiętać o tym, że większość towaru można zwrócić w ciągu 14 dni, jeśli stwierdzimy, że nie spełnia naszych oczekiwań – tłumaczy Robert Strzelecki, prezes firmy SoftwareHut.

Trendy zakupowe

Polska rodzina planuje wydać w okresie świątecznym średnio 1.121 zł, czyli o 5% więcej niż w ubiegłym roku. Najczęściej wybieranymi produktami będą perfumy i kosmetyki, a dotychczasowy lider – książki – spadły na trzecie miejsce. Jako drugie w rankingu są słodycze, wybierane głównie dla nastolatków[2]. Polacy doceniają też coraz bardziej sklepy internetowe, szczególnie kupując multimedia i produkty o większych gabarytach. – Jeśli właściciele sklepów internetowych jeszcze bardziej chcą zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z ich usług, powinni postawić na ciekawe promocje, informować o bezpieczeństwie transakcji, szybkiej dostawie, możliwych zwrotach, a także zapewnić dobry kontakt z obsługą sklepu – mówi Robert Strzelecki. Powinno zresztą leżeć to w ich interesie. Często przez Internet kupuje się również drogi sprzęt RTV/AGD. Przedsiębiorcom powinno zależeć na tym, by to właśnie ich sklep był najbardziej atrakcyjny, w tym wiarygodny.

Co zrobić, jeśli padniemy ofiarą oszustwa?

Jeśli konsument zorientuje się, że został oszukany, jest kilka rozwiązań, które mogą mu pomóc odzyskać pieniądze.

Powinien zwrócić się do banku z prośbą o anulowanie przelewu. Najczęściej można to zrobić poprzez kontakt telefoniczny, jeśli określona kwota nie została jeszcze przekazana na inne konto – szczególnie przydatne może to być w przypadku zakupów wykonywanych w weekendy.
Jeśli pieniądze opuściły już system, można jeszcze poprosić bank, aby skontaktował się z bankiem odbiorcy i zablokował pieniądze po drugiej stronie.
Kupujący może skorzystać także z procedury chargeback, o ile transakcja została opłacona kartą kredytową lub debetową. Chargeback polega na tym, że bank może zablokować kwotę przelaną za pośrednictwem karty i zwrócić ją kupującemu, ale tylko pod warunkiem, że umowa nie została zrealizowana, co należy udowodnić zgłaszając reklamację.
Jeśli przelewu nie udało się anulować, pozostaje zgłoszenie o podejrzeniu przestępstwa na najbliższym komisariacie policji lub we właściwej prokuraturze.
– Pamiętajmy jednak o tym, że zakupy świąteczne powinny przede wszystkim sprawiać radość. Warto więc zwrócić uwagę na kilka szczegółów i sprawdzić sklep internetowy, a dzięki temu nic nie powinno zakłócić uroczystych przygotowań – podsumowuje Robert Strzelecki.

 foto2016-12-14a_600_01

[1] Raport Delloitte, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Polska-rodzina-wyda-na-swieta-1121zl-Zakupy-swiateczne.html#

[2] J.w.

Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
50%
50%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.