Zakład Elektroniczny SiMS z nowym komputerem pokładowym VIBOX

Zakład Elektroniczny SiMS zaprojektował i wyprodukował komputer pokładowy ViBOX COMBO z przeznaczeniem dla Transportu Publicznego. Komputer zadebiutował na zeszłorocznych targach transportu publicznego TRANSEXPO 2014. VIBOX to następca popularnego w Polsce komputera pokładowego KPP-2, który został wzbogacony m.in. o duży ekran dotykowy oraz szereg funkcji, takich jak GPS, EDA czy OBD.

 

Duży ekran dotykowy VIBOX COMBO decydowanie ułatwi pracę kierowcom autobusów, oferując większą liczbę potrzebnych informacji w bardziej czytelnej formie. Ponadto – w porównaniu do poprzedniej generacji – odziedziczył szeroki wachlarz funkcji, od sterowania wszystkimi popularnymi urządzeniami systemu informacji pasażerskiej, poprzez współpracę z wieloma typami kasowników i biletomatów, liczenie potoków pasażerskich, po bogaty zakres rejestrowanych parametrów.


Centralny komputer systemu informacji pasażerskiej ViBOX COMBO powstał jako odpowiedź na rosnące wymagania i oczekiwania klientów – mówi Anna Suchowiecka, menedżer marketingu SiMS. – Jest również owocem ciągłego rozwoju technologicznego naszej firmy.


Możliwości nowego komputera opracowanego przez SiMS są zdecydowanie większe niż jego poprzednika. Można powiedzieć, że dzieli je technologiczna przepaść. Wystarczy porównać ich dane w zakresie procesora oraz dostępnej pamięci. ViBOX napędza procesor ARM Cortex A8 800MHz, a pamięć komputera to maksymalnie 32 GB. Stąd też ViBOX COMBO oferuje wiele funkcji niedostępnych u poprzednika. Ich liczba jest naprawdę imponująca i jednocześnie pokazuje, jak wiele zmieniło się w zakresie infrastruktury transportu publicznego od momentu wprowadzenia do produkcji KPP-2, co miało miejsce w 2006 r. Aktualnie jego następca posiada dodatkowo 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT z ekranem dotykowym i regulowanym podświetleniem LED (regulacja zależna od czujnika oświetlenia otoczenia).


Przyjazną i intuicyjną współpracę z komputerem zapewnia kolorowo podświetlana, dotykowa klawiatura funkcyjna, gdzie część klawiszy może być zdefiniowana przez użytkownika. Wbudowany u góry czytnik kart RFID (Mifare) umożliwia proste i szybkie logowanie się przez użytkowników. Z prawej strony urządzenia znajduje się łatwo dostępne złącze USB, dzięki któremu można podłączyć pendrive’a lub czytnik kart SD/SDHC. ViBOX COMBO posiada także szereg funkcji multimedialnych, jak wbudowany głośnik dla kanału VoIP (do łączności z centrum dyspozytorskim) czy możliwość nakładania na nagranie videotekstów zawierających dowolne, dostępne w danej chwili komputerowi ViBOX parametry, jak: prędkość, położenie geograficzne, nazwa linii, kierunku, przystanku, dane kierowcy itd. Co ważne, komputer ma wbudowany odbiornik GPS i jest w stanie podpowiedzieć kierowcy, jaki jest aktualny stan realizowanego zadania (czy np. występuje ewentualne opóźnienie, czy wszystko jest o czasie).


Urządzenie oferuje także coraz powszechniejszą w Polsce funkcję asystenta ekonomicznej jazdy (EDA). Przewoźnik może tutaj zdefiniować takie sytuacje, które nie mieszczą się w idei ecodrivingu, jak np.: zbyt długa praca silnika na biegu neutralnym, jazda na biegu neutralnym, gwałtowne ruszanie czy ostre hamowanie. Wszystkie tego typu zachowania zostaną zasygnalizowane kierowcy na ekranie lub poprzez sygnał dźwiękowy.


ViBOX COMBO posiada także funkcję OBD (On Board Diagnostics) – zbierania informacji z magistral CAN o usterkach w pracy elektronicznych urządzeń pokładowych pojazdu, dekodowania ich do postaci tekstowej zrozumiałej dla operatora, prezentowania na wyświetlaczu komputera i rejestrowania na potrzeby późniejszej analizy.


Ponadto komputer automatycznie aktualizuje rozkłady jady, treści dla tablic, zapowiedzi itp. Podczas postoju w zajezdni robi to automatycznie poprzez sieć Wi-Fi, radiomodem ISM lub Bluetooth, a na trasie – przez sieci GSM. To oznacza możliwość ciągłego kontrolowania przez przewoźnika eksploatowanej floty i np. wcześniejsze zaplanowanie działań serwisowych, zanim pojazd zjedzie z trasy. Nowy komputer SiMS w pełni współpracuje także z najnowszymi systemami ITS w polskich miastach. Mają one możliwość zdalnego dostępu do pokładowego komputera w celu zcentralizowanego zarządzania flotą pojazdów (np. wykorzystania „Zielonej Fali” poprzez łączność ze sterownikami świateł w obrębie skrzyżowań). Kolejna nowinka to współpraca ViBOX COMBO z alkomatem i blokada zapłonu. Kierowca musi się najpierw zalogować do komputera, a następnie poddać badaniu alkomatem. Dopiero wtedy ruszy na trasę. Taka procedura zapewne niebawem stanie się standardem w krajowych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej. Firma SiMS już jest przygotowana na takie wymagania!

 

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
55%
45%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.