Zaufanie rynku buduje się dobrą relacją jakości do ceny

Rozmowa z Andrzejem Jarmaszem, Prezesem Zarządu Strzeleckiej Grupy Producentów Mleka



Minęło już 10 lat od powstania Strzeleckiej Grupy Producentów Mleka (Strzelce Krajeńskie). Jak Pan ocenia Państwa pozycję z perspektywy minionej, pierwszej dekady?

Ta perspektywa jest dużo większa, bo z branżą mleczarską związany jestem od 40 lat, więc znam ją bardzo dobrze od czasów poprzedniego ustroju, poprzez czasy transformacji, aż po działalność w realiach rynkowej konkurencji. Od końca 2005 r. jestem Prezesem Zarządu Strzeleckiej Spółdzielni Producentów Mleka. Inicjatywa jej powołania wypłynęła ze strony producentów mleka, którzy przyczynili się do utworzenia Grupy. Wśród założycieli byli producenci Strzeleckiej Spółdzielni Mleczarskiej i Spółdzielni Mleczarskiej w Pile, które cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale  w Niemczech, Francji i Danii. Bezpośrednią przyczyną decyzji były odnotowywane nieustanne opóźnienia wypłat dla producentów za dostarczane mleko oraz niskie ceny narzucane przez mleczarnie. Powodowało to obawy o przyszłość rolników z województw lubuskiego i wielkopolskiego. W 2005 r. powołano zatem Strzelecką Grupę Producentów Mleka, której założyciele postanowili działać na zasadach prawa spółdzielczego. Dzięki dobrej organizacji zachowano płynność finansową, a Grupa świetnie odnalazła się na rynku, mimo, że początki  działalności nie były łatwe, rolnicy wykazywali się nieufnością dla tego typu podmiotu. W Polsce nie było wcześniej pozytywnych przykładów funkcjonowania podobnych organizacji. Do tego dochodziła nieuczciwa konkurencja nierentownych mleczarni, która wysuwała argumenty zniechęcające producentów mleka do przystąpienia do naszej Grupy. Podważano szanse utrzymania się na rynku, uzasadniając to m.in. brakiem majątku w początkowej fazie działalności.
Zaczynaliśmy od zaledwie 25 dostawców mleka, dziś  do Grupy należy ich 470, a każdego roku dołączają kolejni rolnicy, którzy widzą szanse na poprawę swojego bytu po przystąpieniu do naszej Grupy.

Podane liczby świadczą, że Grupa charakteryzuje się dynamicznym rozwojem. W tak krótkim okresie 10 lat osiągnęli Państwo imponujący sukces. Jakie jeszcze elementy mogę o tym świadczyć?

Na przykład zwiększenie ilości pozyskiwanego mleka – w początkowej fazie było to zaledwie 10 tys. litrów mleka dziennie, teraz jest to ponad 350 tys. litrów. O sukcesie świadczą również znaczący odbiorcy naszego mleka. To przetwórnie, będące najlepszymi mleczarniami w Polsce i Europie. Wśród tych krajowych znajdują się m.in. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu, a zagranicznych np. niemiecki Müller, z którym współpracujemy już od kilku lat. To największy spożywczy zakład przetwórczy w Niemczech.
Wyznacznikiem sukcesu jest także umiejętność zachowania dobrej relacji jakości do ceny sprzedanego mleka, dzięki której nasi producenci mogą liczyć na rentowność swojej produkcji. Ona też gwarantuje, że nie zrezygnują z profesji i nadal będą z nami współpracować. Właściwą cenę mogą zapłacić te przetwórnie, które mają dobrą pozycję rynkową.

 

zarzd_grupy_3665



Jak dbają Państwo o zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości mleka?

Każdy producent mleka musi spełniać warunki weterynaryjne dotyczące hodowli bydła. Jest to przede wszystkim atest dopuszczający do sprzedaży swojego surowca. Aktualnie cała branża musi spełniać takie standardy. Oprócz posiadania dokumentów potwierdzających jakość mleka, istotne znaczenie mają także kwestie logistyczne w odniesieniu do producentów. Ważna jest dla nas lokalizacja firm, które z nami współpracują. Staramy się wspomagać odbiór i transport surowca poprzez nasze cysterny, które są do dyspozycji kontrahentów. Odwiedzamy mleczarnie, z którymi współpracujemy, regularnie spotykamy się w celu omówienia aktualnych problemów Grupy.
Najwyższą jakość produktu potwierdzają również liczne wyróżnienia branżowe i certyfikaty, np. Certyfikat Dynamiczna Firma 2012, czy Godła Najwyższa Jakość QI 2014, 2015 i 2016. W Krajowym Rejestrze Długów co miesiąc odnawiamy certyfikat świadczący o wywiązywaniu się ze zobowiązań finansowych. Zdobyliśmy również certyfikat wiarygodności biznesowej.

Czy przystąpienie producentów do Strzeleckiej Grupy Producentów Mleka może być szansą dla mniejszych przedsiębiorstw?

Problem w tym, że mniejsze mleczarnie nie podejmują żadnych ruchów strategicznych, które mogłyby doprowadzić do połączenia w większe podmioty gospodarcze, a przecież zasadniczą rolę odgrywają rolnicy, którzy aby przeciwdziałać upadłości, tworzą organizacje, takie jak Strzelecka Grupa Producentów Mleka. Krótko mówiąc, spółdzielnie oddają mleko do mleczarń dobrze prosperujących na rynku, co w konsekwencji prowadzi do tego, że zadowoleni są zarówno właściciele przedsiębiorstw, jak i firmy skupujące mleko od Grupy Producenckiej, która jest pośrednikiem w sprzedaży surowca. Oczywiście jesteśmy otwarci na kolejnych producentów, który chcieliby dołączyć do naszej organizacji. Przynależność do naszej  Grupy gwarantuje nie tylko korzystne ceny mleka w skupie i terminowe płatności, ale także doradztwo i fachową pomoc pracowników z wieloletnim doświadczeniem w branży. Mleko odbierane jest bezpośrednio z gospodarstw co drugi dzień nowoczesnymi autocysternami z aparaturą pomiarową.
 
Jakie są Państwa plany dotyczące rozwoju Grupy?

Naszym nadrzędnym celem jest dalsza współpraca z najlepszymi mleczarniami, pozyskiwanie kolejnych producentów, którzy są w stanie zapewnić odpowiedni poziom jakości surowca i są gotowi przystąpić do naszej Grupy, jak również dalsze poszerzanie liczby odbiorców, czyli przetwórni spożywczych, które są gotowe zapłacić odpowiednią cenę za nasze wysokiej jakości mleko. Dzięki temu będziemy mogli nadal płacić godziwe, rynkowe ceny producentom mleka za ich produkt.


Rozmawiała Zuzanna Pawełczyk

Tagi: Polska
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
49%
51%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.