Komunikacyjny lider regionu

Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze świadczy usługi lokalnego transportu zbiorowego, dbając, o to, aby była to najbardziej pożądana i najczęściej wybierana forma przemieszczania się w mieście. MZK spełnia oczekiwania użytkowników, realizując usługi na najwyższym poziomie i będąc faktyczną, atrakcyjną alternatywą dla transportu indywidualnego.

Autobusy komunikacji miejskiej służą mieszkańcom Zielonej Góry i okolic już od ponad 60 lat. Obecnie usługi te realizowane są przez 300-osobową załogę Miejskiego Zakładu Komunikacji – kierowców, mechaników, personel techniczny oraz  administracyjny i to właśnie dzięki ich zaangażowaniu jest dobrze oceniany. Zakład specjalizuje się w komunikacji miejskiej, uwzględniając bieżące wymagania i potrzeby klientów. Oferuje również możliwość wynajmu środków transportu, usługi Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (od 1995 r.) Oferujemy badania samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, pojazdów specjalistycznych i uprzywilejowanych, samochodów zasilanych gazem, taksówek i innych.  

Wysoka jakość usług to cel nadrzędny Dyrekcji MZK. Mieszkańcy Zielonej Góry i okolic oczekują wysokiej jakości usług a przede wszystkim punktualnej i niezawodnej  komunikacji miejskiej. Klienci zielonogórskiego Zakładu chcą mieć pewność, że będą obsługiwani profesjonalnie, bezpiecznie i wygodnie. Firma, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, nieustannie podnosi standard swojego taboru, zapewniając jak najdogodniejsze warunki podróży oraz systematycznie wprowadzając nowoczesne  autobusy i wszelkiego rodzaju udogodnienia. MZK eksploatuje 71  autobusów – wszystkie to niskopodłogowe pojazdy, z czego 61 codziennie obsługuje linie komunikacyjne. Od 1993 r. każdy autobus wyposażany jest w komputer pokładowy rejestrujący prace pojazdu, parametry techniczne i eksploatacyjne oraz realizację rozkładu jazdy. Pełni też funkcje tzw. czarnej skrzynki. W 2001 roku wyposażyliśmy (jako pierwsi w Polsce) wszystkie autobusy w wydające resztę, wielotaryfowe automaty do sprzedaży biletów. Wszystkie pojazdy są wyposażone w telefony komórkowe działające w wewnętrznej sieci łączności. Z chwilą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej pojawiła się możliwość ubiegania o dofinansowanie z czego skwapliwie skorzystaliśmy. Z pierwszego rozdania w latach 2004 – 2006 kupiliśmy 15 nowoczesnych autobusów, wyposażyliśmy wszystkie autobusy w monitoring wewnętrzny, zmodernizowaliśmy zakładową stację paliw i myjnie autobusów, wybudowaliśmy nowoczesny punkt obsługi pasażerów przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnością i znów jako pierwsi w kraju uruchomiliśmy dynamiczny system informacji przystankowej w czasie rzeczywistym. Na jedenastu przystankach pojawiły się w 2006 roku tablice informujące o tym za ile minut zjawią się na przystanku trzy  najbliższe autobusy. Ta nowinka spodobała się bardzo użytkownikom komunikacji miejskiej w naszym Mieście. Z drugiego rozdania na lata 2007 – 2013 uzyskaliśmy również dofinansowanie i kupiliśmy w 2011 roku 13 autobusów niskopodłogowych z klimatyzacją cało-pojazdową. Od tego momentu Zielona Góra jest drugim miastem w Polsce po Gdyni w którym w komunikacji miejskiej jeżdżą tylko autobusy niskopodłogowe. Rozszerzyliśmy również system informacji przystankowej zwiększając do 18 liczbę przystanków, na których są zainstalowane tablice. Najtrudniejszym zadaniem było jednak uruchomienie systemu biletu elektronicznego, dwufunkcyjnego umożliwiającego zapisanie na nim biletu okresowego i elektronicznej portmonetki. Bardzo starannie przygotowywaliśmy się do tego zadania poprzez szeroko zakrojoną akcje informacyjno-promocyjną w lokalnych mediach i w dniu 01 marca 2012 roku wystartowaliśmy.


Cała operacja zakończyła się sukcesem – dziś ponad 40 tys. pasażerów korzysta z biletu elektronicznego. Oczywiście nadal można kupić bilety papierowe w automatach mobilnych zamontowanych we wszystkich autobusach i w stacjonarnych stojących na przystankach.


Priorytetami dla nas są: punktualna realizacja kursów, zgodnie z ustalonym uwzględniającym oczekiwania pasażerów rozkładem jazdy, określony standard pojazdów (niskopodłogowe, estetyczne i przyjazne dla środowiska), odpowiednie ich oznakowanie oraz wysoka kultura kierowców – mówi Barbara Langner Dyrektor MZK w Zielonej Górze.


 _igp8554_720

Barbara Langner Dyrektor MZK w Zielonej Górze

 


Celem Dyrekcji jest wdrażanie jak największej liczby udogodnień i innowacyjnych rozwiązań. – Czytamy, słuchamy i podglądamy jak robią to inni zarówno w Polsce jak i za granicą starając się rzeczy ciekawe przenosić do Zielonej Góry. Nie byłoby to możliwe gdyby nie sprzyjały rozwojowi komunikacji miejskiej w Zielonej Górze kolejne Władze Miasta i Radni – dodaje Dyrektor MZK.

Społeczeństwo ma świadomość, że transport samochodowy, poprzez emitowane zanieczyszczenia, powoduje największe szkody ekologiczne, które mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi. Z rur wydechowych pojazdów, do środowiska emitowanych jest 30 proc. wszystkich powstających na ziemi zanieczyszczeń, przy czym w miastach udział ten wynieść może nawet od 70 do 90 proc. Dodatkowym uciążliwym czynnikiem dla ludzkiego organizmu jest hałas i wibracje, towarzyszące często przestarzałemu taborowi. W miastach znaczną rolę w niwelowaniu tych zjawisk odgrywa sposób, w jaki jest zorganizowany ruch kołowy, a także techniczny stan poruszających się pojazdów, także transportu zbiorowego.

W MZK Zielona Góra w celu dodatkowego ograniczenia emisji spalin, podczas rozgrzewania silników na placu postojowym, do wszystkich stanowisk została doprowadzona instalacja sprężonego powietrza.

– Miarą sukcesu w naszej branży jest zadowolenie klientów. Staramy się zapewnić pasażerom jak najlepsze warunki podróży. Chcemy być postrzegani jako solidny i nowoczesny przewoźnik, a nasze działania zmierzają do wymiany pojazdów taboru na jeszcze bardziej nowoczesny, bardziej ekonomiczny i  spełniający wysokie normy ekologiczne – mówi  Barbara Langner.

Stawianie na ekologię i komfort pasażerów niesie konieczność dalszych inwestycji. Zielona Góra w kolejnym rozdaniu Unijnym ubiega się o środki na kompleksową wymianę autobusów tradycyjnych na pojazdy z napędem elektrycznym. Miasto planuje do 2020r. modernizację zajezdni, budowę farmy baterii fotowoltaicznych wspólnie z Elektrociepłownią (paliwem w zlokalizowanej po sąsiedzku z MZK Elektrociepłowni pracującej w kogeneracji jest gaz ziemny), zwiększenie ilości eksploatowanych autobusów z 71 do 90, zastępując obecny tabor autobusami z napędem elektrycznym. Eksploatacja autobusów elektrycznych, poza korzyściami środowiskowymi (brak emisji szkodliwych substancji do atmosfery, niemal bezgłośna praca silnika), przyniesie także znaczne oszczędności w kosztach eksploatacji. Miasto oczekuje, że zrealizowany program inwestycyjny zapewni podtrzymanie dynamiki rozwoju Zakładu oraz wpłynie korzystnie na całą gospodarkę dużej Zielonej Góry, która z dniem 01.01.2015r. powstanie w wyniku połączenia Miasta Zielona Góra i Gminy wiejskiej Zielona Góra zgodnie z wolą ich mieszkańców.


mercedes_conecto_g_648
 

Dążenie do nowoczesności i wysokiej jakości usług komunikacji miejskiej w Zielonej Górze stało się jej wizytówką, a dotychczasowe działania MZK zostały docenione na ogólnopolskiej arenie, przyznając Miejskiemu Zakładowi Komunikacji przez Kapitułę programu Najwyższa Jakość QI 2014 certyfikat, potwierdzający międzynarodowe standardy zarządzania jakością, sygnowany przez największe instytucje w kraju: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo Gospodarki, PARP i Klub Polskie Forum ISO 9000.

Marek Przybylski

Tagi: Polska
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
50%
50%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.