Już czas na mobilną edukację

Polska szkoła wciąż pozostaje w tyle za cyfrowymi kompetencjami swoich uczniów. Rząd i samorządy muszą się z tym wreszcie zmierzyć i podjąć współpracę z twórcami nowoczesnych, mobilnych technologii edukacyjnych. Zwłaszcza, że dostępne są rozwiązania oferowane bezpłatnie.

 

Takim kooperantem bez wątpienia jest Learnetic S.A. – polskie przedsiębiorstwo z Gdańska, które opracowuje i wdraża technologie mobilne, narzędzia do tworzenia treści interaktywnych, oprogramowanie edukacyjne (on-line i off-line), technologie e-learningowe oraz systemy zarządzania edukacją. Learnetic jest również twórcą pierwszej interaktywnej wersji darmowego, rządowego podręcznika dla pierwszoklasistów. Produkty firmy są obecne już w ponad 35 krajach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach.

learnetic_artur_dyro_small_559

 

Learnetic założyło 5 lat temu czterech ówczesnych właścicieli ugruntowanej na rynku firmy, specjalizującej się w multimedialnych wydawnictwach edukacyjnych – Young Digital Planet. Przedsięwzięcie wydawało się karkołomne – rynek nasycony wydawnictwami, niż demograficzny, likwidacja szkół, zmieniające się przepisy i programy nauczania. – Mieliśmy doświadczenie, pomysł i pewność, że znakomicie odnajdziemy się w mniejszej, niż dotychczas strukturze. Dzięki temu jesteśmy bardziej dynamiczni i potrafimy szybciej reagować na rozwijające się technologie. W tym oraz w rosnącej popularności indywidualnych urządzeń mobilnych, którymi dysponują uczniowie, upatrywaliśmy naszej szansy – mówi Artur Dyro, Prezes Zarządu Learnetic S.A.

 

Proces cyfryzacji polskiej szkoły przebiega bardzo wolno, a wdrażane technologie szybko stają się przestarzałymi. Edukacja w dużej mierze jest „analogowa”. Learnetic ma swój wymierny udział w przyspieszeniu tempa wprowadzanych zmian, a także wychodzi naprzeciw wszędzie tam, gdzie brak nowoczesnych technologii uniemożliwia korzystanie z doskonałej jakości rozwiązań cyfrowych. – Stawiamy na mobilne urządzenia osobiste, z których prywatnie korzystają uczniowie. Badania dowodzą, że już 70 proc. z nich  dysponuje własnymi  smartfonami czy tabletami, z którymi w zasadzie się nie rozstaje. Szkoła powinna zapewnić sprzęt tylko tym, których naprawdę na to nie stać. Ostatecznie podręczniki również kupowane są za prywatne pieniądze i stanowią własność ucznia zaznacza Artur Dyro.

 

Nie bez znaczenia są koszty, które ponoszą samorządymcourser_logo_pl_small_550 przy cyfryzacji szkół. Platforma edukacyjna wdrożona na terenie jednego miasta sięga w Polsce kilkunastu mln zł. Na cenę tę składają się elementy, które zdaniem Artura Dyro  powinny być bezpłatne. – Platforma edukacyjna to treść (np. podręczniki i interaktywne ćwiczenia), gry edukacyjne, pakiety biurowe, edytory, system zarządzania, dziennik elektroniczny – te koszty powinien pokryć wydawca wraz z odpowiednim ministerstwem. W przypadku korzystania z prywatnego sprzętu znika koszt zakupu urządzeń i szkolenie – podkreśla A. Dyro. Z kolei element, który łączy narzędzia z treścią, czyli platforma e-learningowa, Learnetic oferuje całkowicie nieodpłatnie (rozwiązanie mCourser.pl). Wychodzi naprzeciw nawet tam, gdzie szkoły pozbawione są jeszcze dostępu do internetu, dzięki bezpłatnej aplikacji off-line.  Firma proponuje zatem całkowite odwrócenie obecnych trendów w zakresie finansowania cyfrowych narzędzi edukacyjnych. Nasz bezpłatny Interaktywny Elementarz, którego wersja papierowa została przekształcona w cyfrową, jest przykładem, że to się naprawdę udaje – podkreśla A. Dyro.


logotyp_mauthor_small_719Podobna sytuacja w zakresie determinizmu technologicznego ma miejsce  na niektórych rynkach azjatyckich, afrykańskich, czy Ameryki Południowej. I tam właśnie odnajduje się  Leranetic, mimo iż są to rynki trudne z uwagi na uwarunkowania ekonomiczne, zróżnicowanie kulturowe, sytuacje polityczne. – W tym zakresie w pełni współpracujemy z naszymi lokalnymi partnerami, którzy naszą metodę wypełniają właściwymi treściami, zgodnie z tamtejszymi przepisami, programami nauczania i uwarunkowaniami kulturowymi – mówi prezes spółki. Największą aktywność na rynkach zagranicznych Learnetic odnotowuje w Azji i Ameryce Południowej, czemu sprzyja dobra sytuacja gospodarcza i konkurencyjna oferta Learnetic. Podobnie jest na rynku chińskim, gdzie wielkim sukcesem gdańskiej firmy było podpisanie w tym roku umowy z dużym producentem gier internetowych – firmą NetDragon na sprzedaż narzędzia mAuthor, które umożliwia tworzenie interaktywnych podręczników i kursów dostępnych na dowolne urządzenia mobilne i komputery.


Oba wiodące rozwiązania Learnetic – platforma edukacyjna mCourser.pl i mAuthor.com mają szansę na zdobycie godła QI w tegorocznej edycji ogólnopolskiego Programu Najwyższa Jakość Quality International.

Jacek Majewski

 

Polecamy też rozwiązania:

minstructor_logo_pl_small_542     mlibro_logo_pl_small_532

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
52%
48%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.