Wysoka jakość nagrodzona

 

Starostwo Powiatowe w Wadowicach po raz koherb_duzy_900lejny zostało laureatem prestiżowej nagrody Najwyższa Jakość Quality International. W tegorocznej – IX edycji konkursu nagroda została przyznana w kategorii QI Services – usługi najwyższej jakości. Tym razem Kapituła nagrodziła funkcjonujący w Starostwie System Zarządzania Jakością ISO 9001:2009.

 

W poprzedniej edycji konkursu urząd został doceniony za stworzenie numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków. Mapa ta została udostępniona w 2012 r. na stronie internetowej w postaci geoportalu (www.wadowice.geoportal2.pl), umożliwiającego bezpłatne przeglądanie: mapy numerycznej ewidencji gruntów i budynków, mapy powstałej na bazie zdjęć lotniczych tzw. ortofotomapy, a także danych opisowych o działkach w zakresie niechronionym (powierzchnia działki, powierzchnia i rodzaj użytków w działkach).


Przyznając tegoroczną nagrodę, Kapituła doceniła kilkuletnie starania urzędu o poprawę jakości świadczonych usług.

 starosta_518

 

 

 

– Od początku istnienia starostwa, tj. od 1999 r. staraliśmy się pracować według najwyższych standardów i zawsze dokładaliśmy wszelkich starań, aby klient otrzymał usługę na najwyższym poziomie – mówi Sekretarz Powiatu Beata Geisler, Pełnomocnik ds. ISO w Starostwie Powiatowym w Wadowicach. – Brakowało nam jednak rzetelnej, obiektywnej oceny naszych działań. Starania o uzyskanie certyfikatu ISO chcieliśmy rozpocząć już kilka lat temu, jednak mieliśmy wiele wątpliwości i pytań: Jak to zrobić? Od czego zacząć? A przede wszystkim: czy rzeczywiście przyniesie to dla nas i dla naszych klientów wymierne korzyści?


 

 

  

 

           Starosta Wadowicki Bartosz Kaliński z certyfikatem

                                Najwyższa Jakość QI 2015

 

Impulsem do podjęcia działań w kierunku rozpoczęcia procesu certyfikacji było ogłoszenie w 2010 r. przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji konkursu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach Priorytetu V – Dobre rządzenie, Działania 5.2 – Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej można było ubiegać się o środki m.in. na działania związane z podnoszeniem jakości świadczonych przez jednostki samorządowe usług. Projekt Powiatu Wadowickiego pn. „Jakość w urzędzie – wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2009” oprócz wprowadzenia SZJ przewidywał m.in. wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów oraz organizację szkoleń podnoszących kompetencje pracowników i kadry kierowniczej Starostwa.



W Polsce ciągle jeszcze nie wszystkie samorządy mogą pochwalić się posiadaniem certyfikatu ISO 9001:2009. Starostwo Powiatowe w Wadowicach dołączyło do tego grona
  prawie cztery lata temu. Wręczony 21 listopada 2011 r. certyfikat potwierdzał, że urząd spełnia wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009 w zakresie świadczenia usług administracji samwadowice_certyfikat_800orządowej związanej z realizacją zadań publicznych. Otrzymanie certyfikatu ISO było jednak tylko połową sukcesu. Przed władzami powiatowymi pojawiło się bowiem trudniejsze zadanie: utrzymać wysoki poziom świadczonych usług i stale podnosić jakość obsługi klientów.

 

– Jednym z wymogów normy PN-EN ISO 9001:2009 jest ciągłe doskonalenie wdrożonego systemu zarządzania jakością – mówi Beata Geisler. – Wdrożenie systemu i pozytywne przejście auditu certyfikującego to dopiero początek. W wielu instytucjach certyfikat wisi w ramce na ścianie i praca nad systemem się kończy. W Starostwie Powiatowym w Wadowicach uznaliśmy, że podejdziemy do tej kwestii poważnie. Stosujemy wiele narzędzi, które pomagają nam na bieżąco aktualizować wdrożone procedury. W naszym urzędzie ten system żyje, ciągle go dopracowujemy, ulepszamy. W październiku 2014 r. pomyślnie przeszliśmy proces recertyfikacji i otrzymaliśmy certyfikat na kolejne trzy lata.                                                                                      


                                                                                            

O tym, że system jest ciągle doskonalony, może świadczyć choćby fakt połączenia go z kontrolą zarządczą, co sprawiło, że zarządzanie jest bardziej efektywne. Regularnie przeprowadzane są również audyty wewnętrzne czy przeglądy zarządzania. Wprowadzono karty usług oraz monitoring szkoleń, w jakich uczestniczą pracownicy. Jednym z najważniejszych narzędzi pozwalających stale monitorować poziom satysfakcji klientów są ankiety dostępne zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Mieszkańcy mogą oceniać w skali od 1 do 5 m.in. wiedzę i kompetencje pracowników, terminowość załatwienia sprawy, kulturę obsługi klienta, czas oczekiwania na przyjęcie przez urzędnika, a także dostęp do informacji. Ta ocena wypada bardzo dobrze. Dla przykładu średnia ocena z ankiet wypełnionych przez mieszkańców w pierwszym półroczu tego roku wyniosła 4,59. – Sensem naszej pracy jest służenie mieszkańcom, dlatego taka ocena cieszy. Jednocześnie jest wielkim zobowiązaniem. Mam nadzieję, że z czasem będzie jeszcze wyższa – podsumowuje wyniki ankiet Starosta Wadowicki Bartosz Kaliński. I dodaje:

– Wprowadzenie systemu zarządzania jakością to dobra decyzja, która przynosi wymierne efekty. Oczywiście wiąże się z dużym wkładem pracy, zarówno pełnomocnika ds. ISO, jak i audytorów wewnętrznych oraz samych urzędników, ale warto podjąć ten wysiłek. System porządkuje pracę i ją ułatwia, ale żeby tak rzeczywiście było, musi być dobra wola ze strony kierownictwa urzędu i wszystkich zatrudnionych pracowników. Nie można traktować systemu jako przysłowiowej kuli u nogi. Ja postrzegam to raczej jako inwestycję.
 

Wiele urzędów waha się, czy wprowadzić system zarządzania jakością, gdyż obawia się zewnętrznej, obiektywnej oceny. Według Starosty Wadowickiego takie podejście hamuje rozwój instytucji. Niezależne audyty pomagają dostrzec nieprawidłowości i odpowiednio wcześnie na nie zareagować.

 

 szpital_740

Rozbudowa Szpitala Powiatowego im. Jana Pawła II w Wadowicach o Pawilon Łóżkowy „E”


Nagroda w prestiżowym konkursie to nie jedyny tegoroczny sukces Powiatu Wadowickiego. Starostwo z powodzeniem kontynuuje rozbudowę szpitala powiatowego w Wadowicach. Rozpoczęta w 2012 r. inwestycja obejmuje budowę pięciokondygnacyjnego budynku wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem. Wykonano już stan surowy zamknięty obiektu, niezbędną infrastrukturę techniczną, a także instalację ogrzewczą i ocieplenie budynku. Obecnie trwają roboty wykończeniowe I, II i III kondygnacji oraz ich wyposażanie. Prace te są dofinansowane ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. 3 lipca 2015 r. Starosta Bartosz Kaliński i Wicestarosta Andrzej Górecki podpisali umowę na wykończenie IV i V kondygnacji budynku. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku oddziały szpitala zostaną przeniesione do nowego budynku, a mieszkańcy powiatu i odwiedzający nasz region goście będą mogli leczyć się w nowoczesnym obiekcie, spełniającym najwyższe standardy.


zdjcie_droga_519 

 

 

 

Środki z kończącej się perspektywy unijnej na lata 2007 – 2013 udało się pozyskać również na drogi powiatowe. Dzięki unijnemu wsparciu w wysokości ponad 2,4 mln zł remontowany jest ponad trzykilometrowy odcinek drogi między miejscowościami Wyźrał i Witanowice.

 

 

 

 

 

 

 

Modernizacja odcinka drogi powiatowej nr 1768K Brzeźnica – Tomice położonej na terenie Gminy Tomice, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach MRPO na lata 2007-2013

 

Dokończenie rozbudowy szpitala, pozyskanie dodatkowych środków na drogi i dalsze ulepszenie systemu zarządzania jakością to główne plany Powiatu Wadowickiego na kolejny rok. Władze samorządowe myślą również o m.in. rozbudowie elektronicznego systemu obiegu dokumentów. Czas pokaże, czy i w jakim stopniu te plany uda się zrealizować.

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
49%
51%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.