FUNTER – innowacyjna polska konstrukcja!

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie powstał pojazd, który dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym, łączy w sobie terenową siłę pojazdów ciężarowo-terenowych i zwrotność terenowych samochodów sportowych.  


Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych (FUNTER) jest wynikiem wspólnej pracy polskich inżynierów, specjalistów ze świata sportu jak i ludzi nauki pochodzących z polskich uczelni technicznych. Podstawowym celem konstruktorów było zbudowanie nowej, innowacyjnej i modułowej platformy podwoziowej umożliwiającej budowę całej rodziny pojazdów przez zestawianie odpowiednich modułów (pojazdy 2 miejscowe – jak na zdjęciach, pojazdy 5 miejscowe, pojazdy 7 miejscowe, pojazdy 9 miejscowe oraz pickupy z pojedynczą lub podwójną kabiną.) pojazdu przystosowanego do jazdy w ekstremalnych warunkach. Tereny górzyste, piaszczyste, bagienne, nieutwardzone czy warunki zimowe (głęboki śnieg, zaspy, roztopy, rynny lodowe) nie stanowią dla FUNTERA żadnej przeszkody. Zaproponowane rozwiązania pozwalają na użytkowanie pojazdu przez służby cywilne i mundurowe. W zależności od oczekiwań i założeń opracowana platforma podwoziowa może mieć zastosowanie: militarne (dla wojska, służb specjalnych, antyterrorystów, Straży Granicznej, Policji), dla służb ratowniczych (m.in. Straż Pożarna, GOPR/TOPR, ratownictwo medyczne w trudnym terenie, usuwanie skutków klęsk żywiołowych, usuwanie skutków klęsk ekologicznych), dla użytkowników komercyjnych (m.in. budownictwo górskie, energetyka, gazownictwo, leśnictwo, przemysł wydobywczy) oraz cywilne – rekreacyjne (m.in. penetrowanie czy zwiedzanie terenów trudno dostępnych na całym świecie) czy nawet sportowe (m.in. rajdy przeprawowe/trial i rajdy szybkościowe typu Dakar).

Co sprawia, że FUNTER jest innowacyjną konstrukcją w skali świata?

Zawieszenie o regulowanej sztywności kątowej


Zaprojektowane i opatentowane przez polskich inżynierów układ unikalnego zawieszenia niezależnego – portalowego, pozwala na swobodne przemieszczanie się pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Bardzo duży skok kół ponad 600 mm, zmienna sztywność kątową i specjalna kinematyka, są rozwiązaniami wyróżniającymi opracowany układ na świecie pozwalając doskonale dostosować pojazd do zmieniającego się podłoża.

Układ kierowniczy 4WS


Nowoczesny system skrętu 4WS umożliwia pełny skręt wszystkich 4 kół, równocześnie na osi przedniej jak i osi tylnej, a także na każdej osi oddzielnie. Kierowca ma do dyspozycji kilka trybów pracy w wyniku których sterowanie może być realizowane kierownicą (jedna lub obie osie), kierownicą i joystickiem (przednia oś kierowana kierownicą, a tylna joystickiem z trybem nawrotnym lub nienawrotnym) lub tylko joystickiem (z trybem nawrotnym lub nienawrotnym). Dzięki temu pojazd ma możliwość miedzy innymi skrętu kół obu osi w tę samą stronę i jazdę bokiem tzw. „psi chód”, bądź skręt kół obu osi w przeciwne strony i znaczące zmniejszenie promienia zawracania.

System hamulcowy


Aby zwiększyć zwrotność, kierowalność, mobilność i trakcję pojazdu oraz zagwarantować bezpieczeństwo przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny pneumatyczny układ hamulcowy posiadający hamulce tarczowe wentylowane na wszystkich kołach, system ABS z możliwością częściowej i pełnej dezaktywacji o możliwość selektywnego hamowania każdym kołem osobno. Aktywacja trybu selektywnego hamowania podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem oddzielnie, osobno kołami na osi przedniej, osi tylnej lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu manewrowanie w ciężkim terenie jest jeszcze łatwiejsze.

Układ napędowy


Dobrany układ napędowy charakteryzuje się przede wszystkim wysokimi parametrami technicznymi umożliwiającymi danej klasie pojazdu sprawnie poruszać się w ciężkim terenie. Sercem układu został silnik doładowany Diesel o pojemności skokowej około 7000 cm3, mocy około 300 KM i momencie obrotowym około 1000 Nm. Zastosowana została automatyczna 5 biegowa skrzynia biegów z przełożeniami zapewniającymi optymalną pracę układu. Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna posiadająca przełożenie drogowe i terenowe, centralny mechanizm różnicowy symetryczny umożliwiający stały napęd w proporcji 50:50% z 100% blokadą. Zastosowane mechanizmy różnicowe na przedniej i tylnej osi posiadają również 100% blokady.

Układ CTIS


Pojazd wyposażony został w specjalne 20 calowe aluminiowe obręcze, z wkładką BEADLOCK aby można było zastosować, nie zastąpiony w trudnym terenie, układ centralnego pompowania kół (CTIS). Układ CTIS w ramach zaprogramowanych trybów pracy i warunków obciążenia pojazdu, umożliwia kontrolowaną zmianę ciśnienia w oponach. Jazda drogowa, terenowa po twardych nawierzchniach jaki i terenowa po bardzo miękkich nawierzchniach (m.in. piasek i błoto) nie stanowią dla pojazdu żadnej przeszkody.

Rama nośna


W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna przestrzenna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były najnowsze samochody terenowe SUV i terenowe pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu zarówno przy zderzeniach czołowych, bocznych jak i dachowaniu.

Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych zdobył uznanie Jury podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń, m.in. otrzymał tytuł „Lidera Bezpieczeństwa Państwa – 2016” podczas konkursu pod patronatem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, główną nagrodę na Międzynarodowych Targach Innowacji Gospodarczych i Naukowych INTARG 2016 w Katowicach, złoty medal na 64. Targach Innowacyjności i Wynalazczości BRUSSELS INNOVA w Brukseli, nagrodę przyznaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na XXIII Giełdzie Wynalazków w Warszawie, brązowy medal na Targach Wynalazczości "Concours Lépine 2016" w Paryżu. FUNTER był prezentowany na Targach Pro Defense w Ostródzie i podczas manewrów NATO – Anakonda 16 w Drawsku Pomorskim.

FUNTER jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów przystosowaną do przewozu ludzi i ładunków w skrajnie ciężkich warunkach. Wykorzystane do budowy pojazdu zespoły i podzespoły w większości wypadków uzyskane bezpośrednio od producentów krajowych i zagranicznych, umożliwiają rozpoczęcie seryjnej produkcji.

 

1_6000

 

dsc_4300_794


dsc_4307_6000_02

 

5_2300

 

dsc_4302_257

 

dsc_4304_713

 

dsc_4303_710

 

1.KATEGORIA POJAZDU

DZIELNOŚĆ TERENOWA (KLASA MOBILNOŚCI):

bardzo duża dzielność terenowa (największa możliwa dla samochodowych kołowych pojazdów terenowych) / klasa mobilności:


WYTRZYMAŁOŚĆ TERENOWĄ (RODZAJE ZADAŃ):
bardzo duża wytrzymałość terenowa (największa możliwa dla samochodowych kołowych pojazdów osobowo-terenowych) / przystosowanie do zadań

 

PARAMETRY MASOWE:

DMC


Masa własna pojazdu
Dopuszczalna ładowność
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy
rozkład masy własnej pomiędzy osie
ROZSTAW OSI (KLASA WIELKOŚCI)
bardzo duży rozstaw osi (największy możliwy dla samochodów osobowo-terenowych) wynoszący około 3600 mm i więcej oraz długość samochodu w przedziale od 4800 mm do 5500 mm / klasa wielkości


RODZAJE NADWOZIA


nadwozie z niską kabiną umieszczoną pomiędzy osiami i blokiem napędowym umiejscowionym centralnie

2.PARAMETRY GEOMETRYCZNE

 Wersja krótka

 Rozstaw osi
 Długość (obrysu kół)
 Wysokość
 Szerokość osi (obrysu kół)
 Szerokość zewnętrzna kabiny
 Rozstaw kół
 Wielkość kół
 Standardowy rozmiar
 Możliwa szerokość opony

3.PARAMETRY TERENOWE

Parametry statyczne zdolności terenowej

 kąt natarcia
 kąt zejścia
 kąt rampowy
 prześwit pod osiami
 prześwit podwozia
 Parametry dynamiczne zdolności terenowej
 zdolność pokonywania wzniesień
 max przechył boczny
 max kąt wykrzyżowania osi
 różnica poziomów rampowych dla max wykrzyżowania osi
 max wysokość stopnia/progu
 max szerokość rowu/uskoku
 głębokość brodzenia z przygotowaniem
 skok zawieszenia


Wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych (FUNTER) powstał przy współpracy z AMZ BIS Sp. z o.o. w ramach realizacji projektów badawczych pt. „Wielofunkcyjny Pojazd do Zadań Specjalnych” – projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (PBS1/B6/1O/2012) oraz „Opracowanie i badania związane z zastosowaniem innowacyjnych zespołów celem podwyższenia parametrów i funkcjonalności pojazdu wielofunkcyjnego” – projektu finansowanego w ramach programu INNOTECH przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (INNOTECH-K2/IN2/47/182568/NCBR/13).

 

Poniższy link prezentuje ten nowoczesny i innowacyjny pojazd w ruchu:

https://youtu.be/4ncviCL4xBM


Dominika Trębacz,
Główny Specjalista ds. Promocji i Nauki
Przemysłowy Instytut Motoryzacji
ul. Jagiellońska 55, 03-301 Warszawa
tel.: +48 22 7777-291, +48 694 547 277
e-mail: d.trebacz@pimot.eu
tel.: +48 22 7777-000
fax: +48 22 7777-020
www.pimot.eu

Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
55%
45%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.