Telematyczny przełom w ubezpieczeniach

Rozmowa z Konradem Owsińskim, ekspertem LINK4 na temat innowacyjnych rozwiązań telematycznych stosowanych na świecie.


Czym jest telematyka?

 

Telematyka na przykład w odniesieniu do samochodów pozwala zaobserwować szereg parametrów związanych z używaniem pojazdu, jak przyśpieszenie, hamowanie, prędkość i wiele innych, możliwych do uzyskania z komputera pokładowego samochodu lub, w przypadku aplikacji na smartfona, możliwych do uzyskania z telefonu znajdującego się w pojeździe. Dzięki telematyce w oparciu o uzyskane dane możliwe jest zdefiniowanie profili kierowców lub określenie jak daleko jest kierowca od profilu wzorcowego. Telematyka może pomagać kontrolować lepiej spalanie paliwa lub może być narzędziem w rękach pracodawcy w zakresie efektowności realizacji zadań sprzedażowych.

 

The Wall Street Journal” porównał zastosowanie telematyki do świata z powieści George’a Orwella „Rok 1984”. Czy nie obawiają się Państwo, że klienci będą czuć się przez firmy ubezpieczeniowe inwigilowani?

 

Dziś telematyka jest jeszcze mało znana i praktycznie nieobecna na rynku polskich ubezpieczeń komunikacyjnych. Podmioty gospodarcze, w szczególności firmy transportowe, od lat z powodzeniem wykorzystują telematykę, ale poza tym sektorem, także w naszej branży, jest ona wciąż mało znana. Podobnie na rynku klienta indywidualnego – wszystko jest dopiero przed nami. Dużo zależy od poznania i zrozumienia telematyki, która w ofercie Link4 będzie skierowana na poprawę bezpieczeństwa kierowcy, a nie na śledzenie go. Przeciętnemu Polakowi telematyka kojarzy się dziś jedynie z lokalizacją pojazdu lub kontrolą prędkości. To obraz fałszywy, wykreowany przez agencje ochrony i wypożyczalnie pojazdów, które używają telematyki do lokalizowania samochodów w przypadku kradzieży. Z czasem zmienimy zdanie o telematyce i zobaczymy jej inne zastosowania, gdyż jej znaczenie i wykorzystanie będzie rosło.

 

Nasze spojrzenie na telematykę może zmienić długo oczekiwana dyrektywa e-call, która w przyszłym miesiącu będzie głosowana w Parlamencie Europejskim. Zgodnie z dyrektywą wszystkie nowe pojazdy sprzedawane po 31 marca 2018 r. będą wyposażone w system ratunkowy. W razie wypadku samochód automatycznie powiadomi o zdarzeniu centrum ratownictwa, wykorzystując numer 112. Będzie to możliwe nawet bez udziału kierowcy, który w wyniku wypadku, w którym zostanie ranny lub nieprzytomny nie będzie miał możliwości wezwania pomocy. Dzięki temu ratownicy będą mogli szybciej dotrzeć na miejsce zdarzenia.

 

Czy telematyka sprawdzi się wyłącznie w ubezpieczeniach? Czy jej rozwiązania można stosować w innych branżach sektora finansowego, np. bankowości?

 

Możliwości i zastosowania telematyki dopiero poznajemy. Przede wszystkim będzie miała zastosowanie do ubezpieczeń komunikacyjnych, już samą, wchodzącą w system telemetyki technologię lokalizacji GPS, można wykorzystać znacznie szerzej, np. Już mówimy o możliwym wykorzystaniu lokalizacji w ubezpieczeniach turystycznych, dla narciarzy, czy choćby bagażu lub towarów w transporcie. Wielkim rynkiem mogą stać się ubezpieczenia zwierząt domowych, gdzie także możemy wykorzystywać technologię GPS do lokalizacji zaginionego pupila. Montujemy lokalizatory do rowerów czy wózków dziecięcych. Możemy się spodziewać, iż podobne rozwiązania mogą znaleźć zastosowanie w ubezpieczeniach dedykowanych dla seniorów czy ubezpieczeniach zdrowotnych. Poza tym, szczególne lokalizatory mają już duże zastosowanie m.in. w oznaczeniu koszy na śmieci, przesyłek/paczek, na kolei w transporcie towarów, w kontenerach, ale także np. w zabawkach, takich jak „drony”, które dzięki lokalizatorowi wracają do operatora w sytuacji, gdy kończy się energia czerpana z baterii.

 

Jakie są perspektywy rozwoju telematyki? Jakie korzyści dzięki niej osiągną indywidualni klienci, a jakie firmy ubezpieczeniowe?

 

W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych telematyka może być wykorzystywana jako jedno z narzędzi oceny ryzyka, ale także posłuży do jego kontroli i w konsekwencji także do jego ograniczania. Dla klienta, który będzie chciał skorzystać z rozwiązania telematycznego może to oznaczać niższe koszty eksploatacji pojazdu w szczególności zużycia paliwa, bezpieczniejszy styl jazdy, niższy koszt polisy lepiej dopasowany do ryzyka, a także większe bezpieczeństwo poprzez system e-call. Dla ubezpieczyciela będzie to klient, który jest bardziej przewidywalny, a zatem lepiej można ocenić ryzyko.

 

Dziękujemy za rozmowę.

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
49%
51%
Nasze programy
njqi_286
img3_286_2a_286_03
img2_286
pg_2017_286
dm17_286
dp_286_03
Giełda
WIG20
wykres WIG20 w money.pl
Wspierane przez Money.pl
Giełda
Money.pl - Kliknij po więcej
GPW (2017-02-21 18:59)
WIG 59331.91 +2,08%
WIG20 - -
mWIG40 4883.48 +1,73%
sWIG80 15718.95 +0,66%
Wspierane przez Money.pl
Sonda
DOBRA MARKA - Wskaż najlepszy według Ciebie preparat wzmacniający odporność:
ASCORUTICAL
CERUTIN
CITROSEPT
ECOMER
ISKIAL
MAXILAC C
OEPAROL
RUTIMAX CE
RUTINACEA
RUTINOSCORBIN
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.