III MIĘDZYNARODOWE FORUM AGD


III MIĘDZYNARODOWE FORUM PRODUCENTÓW I DOSTAWCÓW ARTYKUŁÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO JUŻ ZA NAMI
 
Branża AGD okrzepła w Polsce i nadal myśli o rozwoju - tym zdaniem można podsumować III Międzynarodowe Forum Producentów Artykułów Gospodarstwa Domowego. Wydarzenie odbyło się 20 maja we wnętrzach pięknie zrewitalizowanego Hotelu Fabryka Wełny położonego w Pabianicach.  
 

Jak co roku Müller - Die lila Logistik Polska, pomysłodawca i organizator wydarzenia, zaprosił do dyskusji na temat rozwoju polskiej branży AGD wielu znakomitych gości z Polski i zagranicy, m.in.: Grażynę Henclewską, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki; Hannę Zdanowską, Prezydent Łodzi; Andrzeja Sadowskiego, Prezydenta Centrum im. Adama Smitha; prof. dr hab. inż. Piotra Kulę, Prorektora ds. Innowacji na Politechnice Łódzkiej;  Prof. Peter Klaus z D.B.A./Boston University; Jos Marinus, Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Logistycznego, Fabio Pommella, Site Industrial Director & President of Management Board w Indesit Company Polska; Konrada Pokutyckiego, Prezesa Zarządu, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.
 
Dzięki temu uczestnicy Forum mogli przyjrzeć się branży AGD z różnej perspektywy –  począwszy od uwarunkowań gospodarczych w Polsce i na świecie, poprzez globalne trendy, a kończąc na procesach i inwestycjach, które stymulują ten segment rynku. Najczęściej dyskutowane kwestie dotyczyły inwestycji w badania i rozwój oraz technologii, które zmieniają dotychczasowe reguły gry.
 
Wojciech Konecki, Dyrektor Generalny CECED Polska przypomniał, że Polska jest największym producentem sprzętu gospodarstwa domowego w Unii Europejskiej a w Europie konkuruje tylko z Turcją. W 2014 produkcja dużego AGD w Polsce przekroczyła 20 milinów sztuk. Najwięcej sprzętu eksportujemy do Niemiec (21%) i Wielkiej Brytanii (13%). Branża rozwija się w Polsce w 3 ośrodkach: w województwie wielkopolskim we Wronkach, w województwie dolnośląskim oraz w województwie łódzkim, które odpowiada za 20% produkcji sprzętu AGD w Polsce.
 
Anna Polak-Kocińska, Członek Zarządu ds. strategii, rozwoju i finansów w PAIiZ podkreślała, że sektor produkcji sprzętu AGD został objęty Programem wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011 – 2020, co oznacza, że podmioty planujące inwestycje w tym zakresie mogą ubiegać się o granty rządowe. Polak-Kocińska dodała, że PAIiZ dba również o tych inwestorów, którzy już są w Polsce obecni i ok. 50 % inwestycji to de facto reinwestycje.
 
W rozmowie na temat czynników determinujących dynamiczny rozwój branży AGD, padło stwierdzenie, że Polska posiada najlepsze zasoby inżynieryjne w Europie. Dla tego sektora jest to bardzo korzystna sytuacja, ale producenci oprócz świetnie wyedukowanych i doświadczonych pracowników wyższego szczebla, potrzebują wyszkolonej siły roboczej. „Powrót do szkolnictwa zawodowego ma w tym pomóc” – przyznał Piotr Ambrozowicz, CEO w agencji pracy Otto Polska.
 
Prezes Pommella przyznał, że dziś kartą przetargową Polski w kontekście inwestycji w branżę AGD nie jest już produkcja podyktowana niskimi kosztami pracy, ale wartość dodana, którą są tu w stanie wygenerować dobrze wykształceni, chętni do pracy ludzie. „Dziś sektor AGD w Polsce to też BPO czy R&D i trzeba to szeroko komunikować” – podkreślał Zygmunt Łopalewski, rzecznik prasowy Indesit Company Polska. Potwierdzają to wszyscy kluczowi gracze. „Znaleźliśmy w województwie łódzkim swoje miejsce” – mówił podczas Forum Prezes Pokutycki. „Nadal planujemy dynamiczny rozwój w tempie dwucyfrowym, co w perspektywie kolejnych 5 – 7 lat oznacza około 1000 nowych miejsc pracy oraz zatrudnienie dodatkowych nawet 300 osób w powiększanej strefie badań i rozwoju” – deklarował przedstawiciel BSH.
 
Te i inne deklaracje ze strony inwestorów oznaczają potrzebę kształcenia nawet kilkuset pracowników rocznie, a to stanowi wyzwanie dla lokalnych uczelni. „Wiedza jest towarem o wartości rynkowej” – powtarzał Piotr Kula, Prorektor ds. Innowacji, Politechnika Łódzka deklarując dużą elastyczność i otwartość na współpracę ze światem biznesu. 120 tys. społeczności akademickiej, autonomiczność oznaczająca samodzielne tworzenie kierunków studiów oraz kształcenie interdyscyplinarne również w językach obcych to mocne atuty Politechniki Łódzkiej. Uczelnia ma już spore doświadczenie we współpracy z międzynarodowymi firmami, m.in. Airbus czy Peugeot-Citroen, przy konkretnych projektach badawczych.
 
„To, czego brakuje to współpraca długofalowa na poziomie strategicznym” – przyznał Prorektor Kula. Tomasz Sadzyński, Prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podkreślał, że Region Łódzki jest strategiczną lokalizacją dla branży AGD i że to właśnie tu bije serce tego sektora w Polsce. Bardzo dobre położenie Łodzi w centrum Polski i Europy na skrzyżowaniu autostrad A1i A2 to czynnik determinujący dalszy wzrost gospodarczy tego regionu. „Polska jest świetnym krajem do inwestowania ze względu na dobre usytuowanie pod kątem obsługi logistycznej” – mówił podczas Forum Bartosz Jeziorański, Dyrektor Zarządzający w Haier Polska podkreślając, że dla jego firmy Polska to brama do Europy Wschodniej.
 
Niebawem może się okazać, że Polska stanie się również bramą do Chin, dzięki uruchomionemu w 2013 roku połączeniu kolejowemu cargo między Łodzią a chińskim miastem Chengdu. “Na bazie tego połączenia budujemy strukturę ‘hub to hub’, która zwiększy strategiczne znaczenie logistyczne zarówno Łodzi jak i Chengdu” – mówił Tomasz Grzelak, Prezes firmy Hatrans Logistics będącej  wyłącznym operatorem logistycznym tego połączenia.
 
Optymalizacja procesów logistycznych i właściwe zarządzanie łańcuchem dostaw jest kwestią kluczową dla budowania przewagi konkurencyjnej w świecie, w którym technologie i rozwój e-commerce kompletnie zmieniły dotychczasowe reguły gry i nadal będą je zmieniać. „Dziś liczy się szybkość – zarówno szybszy czas odpowiedzi na zapytanie oraz szybszy czas dostawy, efektywność kosztowa, dopasowanie do potrzeb klienta oraz komunikacja i właściwa obsługa klienta” – wyliczał podczas swojej prezentacji  Prof. Peter Klaus z D.B.A./Boston University, podkreślając jak wielkie zmiany w organizacji pracy wymusiły nowe oczekiwania klientów.
 
Ma to niesamowicie duże znaczenie zwłaszcza w kontekście produktów gospodarstwa domowego, które są jednymi z chętniej kupowanych przez internet. „Sklep to coraz częściej miejsce, w którym klient przychodzi tylko pooglądać towar” – mówił Jan Karasek, Partner w KPMG. To tłumaczy dlaczego producenci sprzętu coraz częściej otwierają showroomy, czyli miejsca w których konsument zapoznaje się ze sprzętem, a właściwie doświadcza świata marki.   
 
Klienci chcą otrzymywać zamówiony przez internet towar nie tylko coraz szybciej, ale również w czasie i lokalizacji dopasowanych do ich potrzeb. „Klient nie chce, aby zamówiona przez niego lodówka została mu dostarczona w ciągu 2 -3 dni roboczych. Chce, aby kurier przywiózł mu ją o konkretnej porze wcześniej dzwoniąc i upewniając się, że jest w domu” – podkreślał Jos Marinus, Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Logistycznego.
 
III Międzynarodowe Forum Producentów Artykułów Gospodarstwa Domowego dostarczyło gościom bardzo wielu informacji na temat trendów, szans i wyzwań jakie stoją przed branżą AGD w Polsce i na świecie. Branża AGD rozwija się w Polsce bardzo dobrze, ale to nad czym nadal należy pracować to budowanie właściwego wizerunku polskiego sektora AGD zwłaszcza poza granicami Polski. Jest to ważne przede wszystkim dlatego, że dziś ten sektor to nie tylko produkcja, ale również BPO, R&D i inne usługi wynikające ze struktury organizacyjnej firmy w Europie i na świecie. Zwracał na to uwagę Michał Sikora, Land, Technical & Special Economic Zone Consultant, Industrial Department, Cushman & Wakefield.
 
W tym roku w Międzynarodowym Forum Producentów Artykułów Gospodarstwa Domowego wzięło w nim udział ponad 150 przedstawicieli reprezentujących najważniejsze w Polsce firmy z sektora AGD i z ich otoczenia biznesowego. Organizatorem Forum była firma logistyczna Müller - Die lila Logistik Polska, a wśród partnerów wydarzenia byli: Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Ministerstwo Gospodarki, PAIiZ, CECED Polska, Cushman & Wakefield oraz Otto Polska.
 

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
50%
50%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.