Jak zdobyć przewagę konkurencyjną?

witold_lipka-augucik_warbud_sa_548Rozmowa z Witoldem Lipka-Auguścikiem, Pełnomocnikiem Prezesa Zarządu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania w firmie Warbud SA, będącej jednym z czołowych generalnych wykonawców w Polsce.

 

Co skłoniło Zarząd Warbudu do  rozpoczęcia starań o certyfikację systemu zarządzania?

 

W 1998 roku Zarząd Warbud SA podjął decyzję o wdrożeniu pierwszego z systemów – zarządzania jakością. Sprzyjał monitorowaniu i uporządkowaniu prac w firmie i dzięki niemu mieliśmy nadzieję na uzyskanie przewagi  konkurencyjnej. Dynamiczny rozwój systemów, zwłaszcza w Polsce, nie pozwalał, aby duże firmy zostawały w tyle za światowymi trendami. Szczególnie, że w przetargach publicznych zaczęto przy wyborze wykonawców dodawać kryterium posiadania certyfikowanych systemów. Podobnie rzecz wyglądała z kontraktami zlecanymi przez wojsko. W tym przypadku warunkiem przystąpienia do przetargu była bezwzględna konieczność posiadania  certyfikatu AQAP. Jeżeli chodzi zaś o zagadnienia środowiskowe i BHP, to wszystkie firmy działające na rynku musiały przestrzegać wymogów prawa polskiego, niezależnie od wdrożonych certyfikatów. Normy te pozwoliły usystematyzować i „poukładać” wszelkie zagadnienia w powyższych obszarach. Tak powstała idea zintegrowania trzech systemów zarządzania wraz z dodatkowymi wymaganiami AQAP, które można uzyskać wyłącznie w przypadku, gdy firma posiada już certyfikowany system jakości.



Jak wyglądały początki wdrażania systemu jakości?

 

Początkowo Warbud korzystał z konsultantów zewnętrznych, którzy pomagali pracownikom spółki w opracowaniu, wdrażaniu oraz doskonaleniu opracowywanego systemu. Jak istotne znaczenie miał fakt kompleksowego podejścia do tematu, świadczy okres wdrażania tych rozwiązań. Prace z tym związane w naszej spółce – od momentu ich rozpoczęcia do certyfikowania systemu – trwały dwa lata. Można było oczywiście zrobić to w znacznie krótszym czasie, jednakże Zarząd Warbudu podjął decyzję, że należy przeprowadzić ten proces w taki sposób, aby nie był to wyłącznie „system papierowy”, a przynosił realne i wymierne korzyści, zarówno dla klientów, jak i samej organizacji. Istotnym elementem stały się szkolenia dla kadry menedżerskiej wyższego i średniego szczebla. Docelowo, w kolejnych latach szkoleniami objęci zostali wszyscy pracownicy Warbud SA, a ich głównym celem było podniesienie świadomości projakościowej. Podejście takie dało nam wieloletnie i satysfakcjonujące rezultaty. Przez wszystkie lata, kiedy Warbud SA był poddawany auditom zewnętrznym (certyfikacyjnym, recertyfikacyjnym, nadzoru), auditorzy nie odnotowali żadnej niezgodności. Jednocześnie doceniono zaangażowanie zarządu i poszczególnych dyrekcji, jako „filarów”  utrzymania systemu i dawania przykładu z korzyści płynących z jego wdrożenia.

 

img_1522_821

Fot. Warbud SA – budowa biurowca Mennica Legacy Tower w Warszawie



Proszę zatem wymienić najważniejsze korzyści z wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania?

 

Po pierwsze, wspomniana przewaga konkurencyjna. Warbud jest zapraszany do przetargów prywatnych i postrzegany jako solidny, rzetelny partner, a jednocześnie spółka sprawnie zarządzana. Mamy także możliwość udziału w przetargach publicznych, w których jednym z kryteriów wyboru jest m.in. posiadanie właściwego certyfikatu. W 2017 r. aż 66 proc. wszystkich ogłoszonych przetargów publicznych stawiało jako wymóg posiadanie certyfikowanych systemów. Wymieniłbym także lepsze identyfikowanie oczekiwań naszych klientów, bardziej czytelne relacje z dostawcami, jednoznaczny podział uprawnień i odpowiedzialności wewnątrz firmy, minimalizację wszelkich niezgodności wewnętrznych, jak również ewentualnych reklamacji klientów. Mocnym punktem, wynikającym z wdrożenia systemu, jest także nieustanny proces szacowania ryzyka na każdym etapie pracy. Wymogi te wprowadziła obecna norma jakościowa, jednakże w spółce ten element funkcjonował od niemal 16 lat.



Warbud już w 2014 roku po raz pierwszy otrzymał złote godło Najwyższa Jakość QI. Kolejne laury pojawiły się w 2015 i 2018 roku. Spółka jest także zdobywcą nagrody specjalnej – Perła Jakości 2016.  Czy to zobowiązujące wyróżnienia?

 

Nagrody te są dla nas powodem do dumy. To ogromne wyróżnienie i docenienie naszej wieloletniej pracy nad jakością oferowanych usług oraz standardami zarządzania. Wprawdzie ciągłe doskonalenie wpisane jest do wymogów norm, jednakże zdajemy sobie sprawę, że bez niego, żaden system, a co za tym idzie organizacja, dobrze funkcjonować nie może. Zgodnie z porzekadłem „kto nie idzie do przodu, ten się cofa” nie zwalniamy kroku.



Jakie są najbliższe plany Warbudu w zakresie systemów zarządzania?

 

Przede wszystkim naszym celem w najbliższym roku będzie dostosowanie  Zintegrowanego Systemu Zarządzania do wymogów nowego wydania normy 45001:2018, która została opublikowana przez International Organization for Standardization. Norma ta zastąpi obecne standardy dotyczące BHP. Analizujemy także możliwość wdrożenia wymagań normy PN-EN ISO 50001:2012. Uniezależniałoby to spółkę od konieczności wykonywania audytów energetycznych zlecanych na zewnątrz, gdyż zgodnie z wymaganiami powinien być on przeprowadzany raz na 4 lata.


Rozmawiał Tomasz Popławski



______________________________________________________________________________________________________________


warbud_logo_wybrane2_690Warbud SA jest jednym z największych generalnych wykonawców w Polsce, o silnej i stabilnej pozycji na rynku. W ciągu ponad 25 lat działalności, spółka zrealizowała 500 kontraktów we wszystkich sektorach budownictwa - od obiektów kubaturowych (galerie handlowe, biurowce, osiedla i apartamentowce), poprzez obiekty inżynierii lądowej - stacje metra, drogi, mosty, wiadukty; obiekty użyteczności publicznej - szpitale, inwestycje kulturalne, edukacyjne, parki naukowo-technologiczne, aż po projekty energetyczne oraz środowiskowe. Warbud wspiera i wdraża innowacyjne rozwiązania w branży budowlanej. Jest aktywnym członkiem Fundacji Building Smart Polska oraz BIM Standard PL. Jest także sygnatariuszem Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy dwunastu generalnych wykonawców, mającej na celu wyeliminowanie wypadków na polskich budowach. Spełnia wszystkie wymagania wynikające z norm PN-EN ISO 9001:2015 (jakość), PN-EN ISO 14001:2015 (środowisko), PN-N 18001:2004 (BHP) oraz wytycznych AQAP 2110:2016. Ciągłe doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania, optymalizację oferowanych usług oraz podnoszenie jakości zarządzania, spółka realizuje poprzez ustawiczne planowanie i szkolenia oraz ciągłą analizę efektów działalności we wszystkich obszarach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
51%
49%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.