Pochodzenie kapitału ma znaczenie


WYBIERAM POLSKIE | Rozmowa z Michałem Czechowiczem, właścicielem firmy Leovac

 

 

 

Czym zajmuje się Leovac?

Leovac to stosunkowo młoda firma, ale już odnosząca wiele sukcesów. Jesteśmy polskim producentem akcesoriów do centralnego odkurzania. Co ważne, są to nasze autorskie, innowacyjne projekty, które posiadają ochronę w Urzędzie Patentowym RP. Naszym mottem jest zasada: PIĘKNO TKWI W PROSTOCIE. Stawiamy na pełne elegancji przejrzyste formy, ale także na praktyczność, która pozwala każdemu z łatwością korzystać z naszych produktów. W naszej ofercie znajduje się m.in. LEO TWIST czyli produkty służące do przechowywania węża sprzątającego (mówiąc kolokwialnie: rury od odkurzacza), automatyczną szufelkę, czy też zestaw szybkiego sprzątania Speed Leo. Nasze projekty zdobyły wiele międzynarodowych wyróżnień i nagród, co jest wielką motywacją dla nas, ale także potwierdzeniem wyboru dobrego kierunku naszej pracy.

 

leovac_logo_647_02



Wiem, że bardzo bliska jest Panu idea patriotyzmu gospodarczego?

To jest według mnie rodzaj wzajemnej relacji na linii konsument-przedsiębiorstwo. Klienci wybierają polskie produkty ze względu na to, że zostały wyprodukowane w Polsce. Ja z kolei, jako przedsiębiorca, staram się, aby moje produkty były najwyższej jakości oraz dbam o ich użytkowość i innowacyjność. Promowanie tego rodzaju patriotyzmu jest bardzo ważne. Napędza to gospodarkę i rozwój małych i średnich firm, co wpływa na rozwój całego państwa. Nasze produkty powstają we współpracy z rdzennie polskimi firmami.

Dużo mówi Pan również o idei patriotyzmu ekonomicznego.

Uważam, że to bardzo ważny aspekt działalności gospodarczej. Patriotyzm ekonomiczny rozumiem jako odpowiedzialność przedsiębiorców za pomyślność ojczyzny. Czynne uczestnictwo w bogaceniu się społeczeństwa. Budujmy naszą gospodarkę, tak aby wszyscy czerpali z niej korzyści, w polskich fabrykach i rękami polskich pracowników. Twórzmy produkty o wysokiej jakości i zadbajmy o to, aby nie szkodziły zdrowiu ponieważ to najwyższe dobro człowieka. Nowoczesny patriotyzm ekonomiczny wymaga również uczciwego płacenia podatków, o czym nadal mówi się w Polsce, jako o przykrym obowiązku przedsiębiorców. Niemniej jednak nie można deklarować miłości do ojczyzny, a jednocześnie przenosić swojej działalności gospodarczej do rajów podatkowych.

 

leo_twist_-_rzeczpospolita_993



Czy pochodzenie kapitału ma dzisiaj jakiekolwiek znaczenie dla klienta?

Myślę, że dla wielu osób ma to coraz większe znaczenie. Żyje nam się trochę lepiej, więc nie zwracamy już uwagi jedynie na cenę, ale wielu przypadkach bardziej skupiamy się na pochodzeniu i jakości produktów. Oczywiście w tym temacie jest jeszcze wiele do zrobienia. Trzeba edukować społeczeństwo i tłumaczyć dlaczego wspomniana wcześniej idea patriotyzmu gospodarczego jest tak ważna. Wybierając produkty i usługi rdzennie polskich firm budujemy ich kapitał, markę, dając stabilizację, równocześnie pozwalając na rozwój i poszerzanie oferty.

 

szufelka_-_rzeczpospolita_992

 

Czy polskie firmy potrzebują dzisiaj wsparcia ze strony rządzących poprzez działania promujące polską przedsiębiorczość, czy raczej zmiany zachowania konsumentów?

Powiedzmy sobie szczerze, że polski rynek „zalany” jest zagranicznymi firmami, a to przecież polskie przedsiębiorstwa są podstawą naszej gospodarki. Jak się okazuje wiele rodzimych firm jest w stanie konkurować z zagranicznymi, w wielu przypadkach są od nich lepsze, produkty przez nie wyrabiane są wykonane lepiej i są trwalsze. Często  przedsiębiorcy, w miarę rozwoju swoich firm, dochodzą do granicy własnych możliwości finansowych. Do realizacji kolejnych kontraktów potrzebują zastrzyku finansowego, wsparcia kapitałowego, którego niestety nie znajdują w polskich bankach, instytucjach finansowych i decydują się na przykład na zagraniczny fundusz inwestycyjny. Tym samym ich własne udziały maleją. Poza tym, rynki zachodnie są już bardzo mocno zajęte, co zmusza często firmy do szukania innych bardziej ryzykownych obszarów, dlatego ważne są ubezpieczenia, tak żeby krajowe przedsiębiorstwa nie ponosiły aż tak dużego ryzyka. Właścicielom polskich marek Państwo musi pomagać, a wielu branżach nawet wytyczać kierunki rozwoju, ale przede wszystkim ambasady, konsulaty powinny prowadzić analizy rynkowe danego kraju. W parze z budową wizerunku musi iść rzeczywista wysoka jakość produktów, bo tylko to daje szansę na zaistnienie marki. To wymusza na firmach inwestycje w technologie, czyli wiąże się z kosztami. Na razie polskie marki w większości przypadków przebijają się z trudem na zachodnich rynkach, mimo że kontrahenci je doceniają.

 

Innowacja jest wyznacznikiem jakości. Jak Pan odwołuje się do tej tezy?
 


Zgadzam się z nią. Innowacja powinna być fundamentem każdej firmy. Bez nowych produktów trudno się rozwijać i iść do przodu. Innowacja świadczy o jakości wyrobów oraz o danej firmie. Oczywiście wymaga również środków i cierpliwości, a  także udanej współpracy z nauką. Na tym polu również mamy wiele do zrobienia, a kontakty biznes-edukacja, to wciąż bardziej pojedyncze przypadki, niż zaplanowana strategia.


Rozmawiał Tomasz Popławski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
48%
52%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.