Polski bursztyn rynkowym hitem

Bursztyn z Polski coraz mocniej błyszczy w Azji. Polska jest światową potęgą w eksporcie tego rodzaju biżuterii. Według szacunków, ponad 70 proc. światowej biżuterii z bursztynu pochodzi właśnie z Polski. Zdecydowana większość trafia do Chin – podaje Onet.pl.


  • Niemal 40 proc. biżuterii z bursztynu produkowanej w Polsce wysyłana jest do Azji
  • Roczne obroty tej branży szacuje się na ok. 200 milionów euro
  • Bursztyn nazywany jest jednym z siedmiu skarbów buddyzmu

Bursztyn towarzyszył człowiekowi od pradziejów. Zdaniem archeologów,  bursztyn jest pierwszym kamieniem, który ludzkość wykorzystywała do stworzenia ozdób. Mówi się, że od bursztynów właśnie zaczęła się kultura. Z bursztynu stworzono bowiem coś, co niczemu nie służyło poza kultem, czy ozdobą. Dodatkowo, każdy kamień jest inny i każdy owiany jest tajemnicą, skąd się wziął.

 

Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa „Bernstein”, które oznacza „kamień, który się pali”. Mimo że od zawsze jest kojarzony z Morzem Bałtyckim, warto podkreślić, że Bałtyk jest znacznie młodszy od tej skamieniałej żywicy, która liczy sobie ponad 40 milionów lat.

 

Morze Bałtyckie wypłukuje złoża bursztynu i podczas sztormów wyrzuca je na plażę. Bursztyn podlega naturalnemu procesowi szlifowania przez fale morskie, wskutek czego jego pierwotna forma została zatarta. To właśnie południowe wybrzeże Bałtyku jest miejscem, gdzie jest łatwy dostęp do niego – czytamy w informacji.


Do dziś bursztyn cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Z badań Ministerstwa Rozwoju wynika, że ponad 20 proc. obcokrajowców pytanych o to, z jaką gałęzią gospodarki kojarzy im się Polska, odpowiadają, że z piękną biżuterią z bursztynu.


Ponadto bursztynnictwo to branża, z którą należy się liczyć. Świadczą o tym chociażby liczby. Według szacunków ponad 70 proc. światowej biżuterii z bursztynu pochodzi właśnie z Polski – podaje portal.

 

Bursztyn, jeszcze kilka lat temu kupowany był głównie w USA i Europie Zachodniej, teraz podbija Azję i Bliski Wschód. - Niemal 40 proc. biżuterii produkowanej w Polsce jest wysyłane do Azji, a roczne obroty tej branży szacuje się na ok. 200 milionów euro - tłumaczył Paweł Jaworski, prezes firmy jubilerskiej Michelson Diamonds.

 

Bursztyn jest popularny w Chinach nie tylko ze względu na walory estetyczne. Zamiłowanie do tych kamieni wynika z ich historii, religii i wierzeń. - Chińczycy wierzą w jego medyczne właściwości, takie jak działanie uspokajające czy też łagodzenie chorób układu krążenia. Buddyści natomiast uważają, że wśród naturalnych kamieni przynoszących ludziom szczęście i równowagę jest właśnie bursztyn – wyjaśniał Paweł Jaworski.

 

W języku chińskim słowo bursztyn oznacza "duch tygrysa". Bursztyn nazywany jest też jednym z siedmiu skarbów buddyzmu. - Jest on uważany przez Chińczyków za czwarty atrybut Buddy, a jego znaczenie w tej części świata jest bardzo ważne. Chińczycy są narodem ceniącym tradycję, bursztyn jest dla nich kamieniem przynoszącym szczęście, odwagę i siłę - mówi z kolei Marzena Leś, dyrektor eksportu spółki S&A w Gdyni, jednej z najbardziej znanych firm z branży biżuteryjnej, która wykorzystuje bursztyn. Wyroby produkowane w siedzibie firmy w Gdyni można znaleźć w 130 salonach z brandem S&A w Chinach.


Pierścienie, bransoletki, kolczyki - polska biżuteria z bursztynem zachwyca Azjatów. Chinki oszalały na punkcie dużych, okrągłych paciorków wykonanych z bursztynu. - Nie wyglądają one tak spektakularnie, jak bogato zdobiona biżuteria, ale przywodzą na myśl buddyjskie różańce i wierzenia związane z tradycyjną medycyną chińską. Nowością, jeśli chodzi o oprawę bursztynu, jest fakt, iż Chińczycy preferują bursztyn oprawiony w złoto. Do tej pory prym wiodła oprawa bursztynu w srebro. Również w ostatnich latach trwa intensywna promocja ozdób w stylu nowoczesnym. Zyskują one na popularności, ale jednak to tradycyjne bursztynowe kulki nadal sprzedają się najlepiej – wyjaśniała Leś.

- Chińczycy cenią sobie szczególnie duże unikalne bryły bursztynu o perfekcyjnym kształcie i kolorze, takie okazy są najdroższe i często są oprawiane w złoto. Kolorem szczególnie poszukiwanym przez Chińczyków jest ten najrzadziej spotykany, czyli mleczny – dodała.

 

Rynek bliskowschodni jest drugim, zaraz po chińskim, najszybciej rozwijającym się, jeśli chodzi o sprzedaż bursztynu. - Kamień ten jest ceniony za naturalne pochodzenie, ale przede wszystkim za wiele różnych barw, dzięki którym można wykonać różnorodną biżuterię – od mlecznobiałych ozdób, przez niemal przezroczyste, z zatopionymi roślinami, aż po ciemnobrązowe i czarne. Wśród bursztynowej palety barw każdy może więc znaleźć swoją ulubioną – mówił Paweł Jaworski


Bursztyn był znany już starożytnym kulturom Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Był symbolem bogactwa i statusu. Z bursztynem wiąże się wiele wierzeń i legend. Przypisywano mu moc magiczną i ochronną, ale i leczniczą. - W krajach Bliskiego Wschodu tradycyjnie wykonuje się sznury modlitewne z bursztynu i nie chodzi tu tylko o tradycję, ale i jego lekkość, bo sznury modlitewne są rzeczą osobistą i noszoną przy sobie w kieszeni - dodała Marzena Leś.

 

Produkcja biżuterii w Polsce rośnie od lat. W ślad za nią także jej eksport. W 2016 r. za granicę trafiły wyroby warte blisko 140 mln euro. To o 27 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Dużym graczem na rynku bursztyniarskim jest też Rosja. Obwód kaliningradzki ma największe złoża bursztynu na świecie. - Prawie 90 proc. bursztynu  zlokalizowane jest w Obwodzie kaliningradzkim. Ale z tego regionu pochodzi głównie bursztynowy surowiec. Jeśli zaś chodzi o gotową biżuterię, to nawet 70 proc. światowego rynku zdominowały wyroby z Polski – wyjaśniał Jaworski.

- Nasz kraj specjalizuje się w oprawianiu kamieni bursztynowych w srebro i złoto. Pod względem jakości wykonania i wzornictwa nie mamy konkurentów. Wyroby z samego bursztynu, jak np. korale, są specjalnością firm litewskich i na tym polu nasze kraje ze sobą nie konkurują, ale raczej się uzupełniają. Biżuteria z bursztynem jest też produkowana w niewielkich ilościach w innych krajach europejskich, czy w Azji, ale pod względem wyczucia właściwej oprawy dla tego kamienia Polska nie ma sobie równych – tłumaczyła w artykule Marzena Leś.

 

Najwięksi polscy producenci biżuterii bursztynowej szacują, że nawet 80 proc. ich produktów idzie na eksport. Jeszcze niedawno do Stanów Zjednoczonych, a dziś do Azji. - Niewielki procent bursztynu znajduje więc nabywców u nas w kraju – podkreśla prezes firmy jubilerskiej. - Z jednej strony jesteśmy dumni z tego bogactwa i nazywamy je „bałtyckim złotem”, a z drugiej rzadko decydujemy się na zakup bursztynowej biżuterii. W Polsce niestety nadal kojarzy się ona z tandetnymi koralami dla starszych pań. Co pewien czas firmy jubilerskie starają się wylansować modę na bursztyn, a w ostatnich latach jego ceny znacznie wzrosły, więc jest szansa, że z czasem zacznie on być postrzegany jako luksus i wtedy opinia Polaków się zmieni – Czytamy w podsumowaniu. (jmk)

 

Źródło i czytaj więcej: Onet.pl

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
49%
51%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.