Port Gdańsk magazynowym zagłębiem?

 

ukasz_greinke_-_prezes_portu_gdask_864_02Port Gdańsk w ostatnich latach świętuje tryumfy. Bije rekordy przeładunków. Awansuje w rankingu największych portów Bałtyku. Teraz przyszedł czas na podbój kolejnej części rynku logistycznego – logistyki magazynowej. Rozmowa z Łukaszem Greinke – Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

 

 

 

 

Czy prawdą jest, że port postanowił być deweloperem?

Tak ale deweloperem przemysłowym. Wysoki popyt na powierzchnie magazynowe w Polsce, przy tym bardzo niski odsetek pustostanów, a do tego coraz większy udział portów morskich w obsłudze wymiany towarowej Polski sprawia, że budowanie nowych powierzchni magazynowych w porcie stało się koniecznością. Naszą główną działalnością jest zarządzanie nieruchomościami, na które składają się nie tylko tereny, ale i place składowe, magazyny, hale itd. Zadaniem naszej spółki jest tworzenie na tyle dogodnych warunków, aby indukowały one powstawanie kolejnych terminali przeładunkowych w porcie, ale także działalność logistyczną i przetwórczą. W tej chwili w porcie mamy ponad 100 ha wolnych terenów, wręcz idealnych do posadowienia na nich nowoczesnych lekkich magazynów, czy solidnych placów pod składowanie towarów. Dotąd obiekty tego typu w naszym porcie nie prezentowały najwyższej jakości, teraz sukcesywnie to zmieniamy. Od pewnego czasu koncentrujemy wysiłki na pracach rozbiórkowych. Likwidujemy z naszego otoczenia ciężkie, nieefektywne w utrzymaniu magazyny starej konstrukcji i wkrótce rozpoczynamy budowanie nowych.

 

port_gdask_z_lotu_ptaka_ii_929_01

 źródło: Kacper Kowalski/ZMPG S.A.


Czy będzie na to popyt?

Niewątpliwie będzie. Już w tej chwili obserwujemy dość duże zainteresowanie terenami portowymi wśród największych operatorów powierzchni magazynowych. Obecnie przygotowujemy bardzo kompleksową ofertę na wolne tereny, co niewątpliwie zainteresuje nie tylko logistyków magazynowych, ale także przedsiębiorców i producentów. Tak dzieje się w portach zachodnich, gdzie w bezpośredniej bliskości nabrzeży prężnie działają firmy branży przetwórczej, które w takiej lokalizacji upatrują ogromnych atutów. Możliwość produkowania, przetwarzania, czy uszlachetniania w odległości zaledwie kilkuset metrów od serca głównego węzła logistycznego jakim jest port, daje realne oszczędności czasu i pieniędzy, które w branży logistycznej decydują o konkurencyjności. Proszę zauważyć, jak bardzo tereny przyportowe doceniane są przez firmy spedycyjno-logistyczne. Wystarczy spojrzeć na powstające w okolicy portu magazyny, które znajdują chętnych jeszcze przed ich wybudowaniem.

Jaka jest przewaga magazynu zlokalizowanego w porcie, a tego poza nim?

Ogromna. Oprócz wspomnianej bliskości względem portu, która daje określoną oszczędność kosztów transportu towarów, innym atutem są tzw. zachęty inwestycyjne. Jeśli dana firma zdecyduje się zbudować magazyn sama, na czas realizacji swojej inwestycji otrzymuje od nas stosowne zachęty, w postaci np. obniżki czynszu dzierżawnego. Jest też możliwość utworzenia na danym terenie wolnego obszaru celnego, który daje wymierne korzyści celne i podatkowe zarówno polskiemu, jak i zagranicznemu przedsiębiorcy.

 

magazyny_w_porcie_gdask_920_01

 źródło: Kacper Kowalski/ZMPG S.A.


Inną kwestią jest, że większość tych terenów, które są w tej chwili wolne, jest świetnie skomunikowana z zapleczem. W kwietniu tego roku zakończono budowę tunelu drogowego pod Martwą Wisłą, który połączył lewo i prawobrzeżną część portu. W ten sposób z każdego miejsca w porcie zapewniony jest szybki i łatwy dostęp do głównej sieci dróg krajowych i autostrady A1 dwupasmową trasą omijającą centrum miasta. Z niemal każdego terenu portu do bramek autostrady A1 samochód ciężarowy dociera w zaledwie kilkanaście minut. Na całej tej trasie nie ma sygnalizacji świetlnej zatem ruch odbywa się w sposób ciągły. Taki atut jest dziś w logistyce rzadkością. Nie bez powodu mówi się zatem, że Port Gdańsk jest w tej chwili jednym z portów najlepiej skomunikowanych z zapleczem. Każdego dnia obsługujemy w Gdańsku ok. 1000 aut ciężarowych i 500 wagonów kolejowych, a nigdzie nie doświadczy się zatorów. To chyba najlepszy dowód na to, że komunikacja lądowa z portem stoi na wysokim poziomie.

Również w tym roku zakończono modernizację głównej linii kolejowej nr 226 doprowadzającej ruch kolejowy do portu, wybudowano nowoczesny most kolejowy, przez który każdego roku do portu trafia aż 95% składów pociągów. Tym samym przepustowość kolejowa do portu wzrosła aż sześciokrotnie. Słowem Port Gdańsk jest w tej chwili doskonale skomunikowany, co automatycznie przekłada się na zwiększenie atrakcyjności zlokalizowanych tu terenów. Świetna możliwość dowozu i wywozu ładunków z tego obszaru to jednak nie jedyne atuty logistyczne jakie oferują nasze tereny.

Czym jeszcze można zachęcić potencjalnych przedsiębiorców zainteresowanych ulokowaniem tu magazynu?

Większość terenów, którymi chcielibyśmy zainteresować przedsiębiorców usytuowana jest w bezpośredniej bliskości największych terminali przeładunkowych jakie istnieją w portach polskich i niczym nie ustępują terminalom zachodnim. Mam tu na myśli terminal kontenerowy – obecnie największy na Bałtyku, terminal dedykowany ładunkom masowym suchym oraz terminal ładunków masowych płynnych. Daje to przedsiębiorcom wiele tzw. okazji załadowczych, w tym na kierunkach dalekomorskich takich jak Azja. Dziś już powoli przedsiębiorcy odchodzą od przesyłania kontenerów via Port Hamburg, skoro Gdańsk zapewnia połączenie bezpośrednie, bardzo konkurencyjne cenowo względem dotychczasowych utartych rozwiązań logistycznych przez porty niemieckie, czy holenderskie.

 

magazyny_w_porcie_gdask_ii_929_01

 źródło: Kacper Kowalski/ZMPG S.A.


Inną kwestią jest wspomniana przez mnie wcześniej możliwość utworzenia na tych terenach wolnego obszaru celnego, co dla przedsiębiorców kooperujących z krajami poza unijnymi, choć nie tylko daje konkretne efekty. Całkiem niedawno, bo w zeszłym roku, na nasz wniosek ustanowiony został wolny obszar celny na terenach Terminalu Naftowego PERN. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takim statusem objąć również pozostałe obszary portu. Z tego co pokazuje rzeczywistość, to właśnie tereny objęte takim statusem w naszym porcie cieszą się największym zainteresowaniem.

Czy port wkrótce będzie polskim zagłębiem magazynowym?

Mam nadzieję, że tak. W każdym razie ciężko pracujemy na to, aby tak było. Z resztą koncentrujemy się nie tylko na operatorach logistycznych, czy spedytorach, ale również na producentach. Gros komponentów elektronicznych sprowadzanych jest z Azji, podobnie jest w przypadku części i akcesoriów do maszyn, czy tekstyliów. Na eksport często wysyłamy z kolei polskie meble i żywność. Port byłby zatem idealnym miejscem do ulokowania tu małej fabryki, czy zakładu przetwórczego, który działając w wolnym obszarze celnym, w bezpośredniej bliskości terminali przeładunkowych zyskiwałby podwójnie. Raz w zakresie udogodnień celno-podatkowych. Na przykład przy prowadzeniu na terenie WOC działalności produkcyjnej, czy montażowej, bądź uszlachetniającej dla towarów spoza UE nie ma konieczności opłacania należności celno-podatkowych na wprowadzone środki produkcji. Co więcej WOC daje możliwość bezterminowego składowania towarów czy to unijnych, czy pozaunijnych bez kontyngentów ilościowych i jakościowych, bez cła i podatku, dla wszystkich produktów dopuszczonych do obrotu handlowego. Słowem towar importowany zwolniony jest z opłat celnych i podatkowych do momentu wyprowadzenia go z magazynów i przeznaczenia na obszar celny Unii Europejskiej. Co więcej dopuszcza się możliwość wyprowadzania i odprawy celnej takich towarów partiami.

 

wolny_obszar_celny_-_port_gdask_1038_01

 źródło: Kacper Kowalski/ZMPG S.A.


Po drugie producenci nie tracąc na zbędnych kosztach transportu mogliby drogą morską sprowadzać towary do portu, tu je przetwarzać i dalej w zmienionej już formie na powrót dystrybuować w świat morzem bez potrzeby organizowania dla takich półproduktów, a później już gotowych wyrobów kosztochłonnego i czasochłonnego transportu lądowego na dalekich dystansach. Zalet jest więc wiele.

Dlaczego zatem dotąd tego typu działalność nie pojawiła się w porcie?

Dlatego, że gros przedsiębiorców nie zna naszej oferty i nadal nie jest świadome tych walorów i korzyści jakie daje działalność prowadzona w obszarze portu. Ale właśnie poprzez nagłaśnianie tych atutów i poprzez przygotowywaną teraz przez nas kompleksową i zupełnie nową politykę zarządzania terenami, chcemy to wkrótce zmienić.

 

Rozmawiał: Tomasz Popławski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
54%
46%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.