Istniejąca od 1951 r. Spółdzielnia Pionier (Prudnik, woj. opolskie), specjalizująca się wówczas w produkcji różnych wyrobów rynkowych, w 1960 r. ukierunkowała się na branżę metalową i rozpoczęła produkcję głównie na potrzeby rynku motoryzacyjnego. Przez kolejne 57 lat działalności w branży automotive firma przekształciła się z lokalnego w globalnego dostawcę.
Na początku lat 60. wyroby dostarczane były do FSD Nysa, w latach 70. dołączyły FSM Tychy oraz FSC Lublin. W roku 2016 Spółdzielnia Pionier dostarczała swoje wyroby do 16 lokalizacji rynku wewnętrznego (w Polsce 7) oraz rynku zewnętrznego (Europa 6 lokalizacji, pozostałe komponenty 3 lokalizacje).
Firma specjalizuje się w produkcji elementów tłoczonych (są to m.in. części karoserii i foteli samochodowych, elementy układu zawieszenia, wsporniki mocujące przewody i kable) oraz świadczy usługę lakierowania proszkowego. Historia procesu lakierowania w Pionierze sięga 1985 r., kiedy rozpoczęto produkcję na wydziale lakierni mokrej. Lakierowano z wykorzystaniem farb rozpuszczalnikowych. W roku 1991 wydział lakierni przekształcony został w lakiernię proszkową a w 2001 roku firma rozpoczęła malowanie pierwszych elementów, wchodzących w skład układów napędowych dla GKN Driveline. W 2013 roku rozpoczął się kolejny etap związany z modernizacją oraz dostosowaniem parku maszynowego do aktualnych potrzeb klientów.
W wyniku przeprowadzonej reorganizacji rozmieszczenia pras na Wydziale Tłoczni zwolniono 344,5 m2 powierzchni pod dalsze inwestycje. Pozwoliło to na rozpoczęcie budowy i instalację automatycznej linii do lakierowania proszkowego. Od stycznia 2014 roku wydział lakierni dysponuje dwoma liniami do lakierowania. Rozbudowa potencjału produkcyjnego pozwoliła pozyskać nowe projekty oraz podwoić wielkość produkcji w okresie 2014-2016.
Od 2003 roku Spółdzielnia posiada Zintegrowany System Zarządzania wg norm: ISO 9001, ISO/TS 16949, ISO 14001 oraz PN-N 18001. System zawiera w sobie: procesy główne (określenie i przegląd wymagań klienta, projektowanie procesu produkcyjnego, planowanie i realizacja produkcji), procesy zarządzania (planowanie strategii i celów, analiza i ciągłe doskonalenie, zarządzanie personelem), procesy pomocnicze (nadzór nad wyposażeniem technicznym, kontrola i badania, zakupy, postępowanie z wyrobami niezgodnymi i reklamacje). Pracownicy Spółdzielni kładą duży nacisk na nieustanny rozwój procesów oraz spełnianie wymagań klientów, co ma swoje odzwierciedlenie w jakości wyrobów dostarczanych do klientów.
W ubiegłym roku z prudnickiego zakładu dostarczono na linie montażowe samochodów ponad 8 mln komponentów (bezpośrednio lub pośrednio po zmontowaniu u klienta w większe podzespoły) uzyskując wynik jakości wyjściowej na poziomie 4 ppm.
Produkcja oraz świadczone usługi dostarczane są w całości dla klientów z branży automotive na rynek krajowy i zagraniczny. m.in. do: Niemiec, Włoch, Turcji, Serbii, Węgier, Brazylii, Japonii. Do grona klientów bezpośrednich należą: Grupa Fiat, Faurecia, GKN Driveline, Magneti Marelli, KWD Automobiltechnik, Denso Thermal System, Automotive Lighting, Magyar Suzuki Corporation, Sapa Components, Salzgitter Automotive Enginering, SFB, IZO-BLOK.
Spółdzielnia PIONIER
ul. Batorego 35, 48-200 Prudnik
tel. 774362005
fax. 774068888
https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Pionier-414305695331676/?fref=ts