Wirtualna konsolidacja lidera z realnym efektem

Grupa Atlas znajduje się na półmetku konsolidacji ponad 20 wchodzących w jej skład spółek, które reprezentują różne specjalizacje, nie tylko w ramach branży chemii budowlanej. Efektywne połączenie, bazujące na kreatywnej synergii, budowaniu przewagi konkurencyjnej i tworzeniu wartości dodanej dla wszystkich pracowników Grupy, jest realizowane nie tylko poprzez standardowe narzędzia konsolidacyjne. Szereg działań odbywa się w wirtualnej rzeczywistości, ale z wymiernymi efektami, które dostrzegają eksperci branżowi. Za działania w social business Grupa Atlas została nagrodzona we wrześniu podwójnym tytułem „Lidera Informatyki 2015”.


W ciągu niemal ćwierćwiecza istnienia, łódzka spółka rozpoczynająca swoją działalność w garażu jednego z założycieli, stała się sercem Grupy liczącej obecnie 22 podmioty. W jej skład wchodzą zakłady produkcyjne o różnych specjalizacjach (w tym zagraniczne), kopalnie surowców, zakład energetyczny, firma spedycyjna oraz organizacje pożytku publicznego czy nowoczesne centrum sportowo-konferencyjne, a także zagraniczne przedstawicielstwa handlowe. Pozycję Grupy Atlas – w kontekście biznesowym i wizerunkowym, jako polskiego lidera branży budowlanej, buduje 2,5 tys. pracowników. Siłę i przewagę firmy, prócz przedsiębiorczości i umiejętności dialogu z klientami, stanowi także kreatywne wykorzystanie wszelkich zasobów dostępnych w ramach spółek. Opiera się ono w dużym stopniu na efektywnej komunikacji wewnętrznej, a jest efektem konsolidacji, którą Atlas zainicjował w 2012 r.

 

henryk_siodmok_male_570

Zarząd Grupy wraz z menadżerami wszystkich spółek opracował kryteria i procesy, w których jasno określił 16 polityk konsolidacyjnych, wspólnych dla wszystkich podmiotów w ramach wyznaczonych projektów – tłumaczy Henryk Siodmok, Prezes Zarządu Grupy Atlas. – Efektem konsolidacji miało być osiągnięcie najwyższego poziomu standardów, praktyk i procedur – personalnych i formalnych. Zależało nam na tym, by uniknąć dublowania projektów czy kanibalizacji kompetencji, kładąc większy nacisk na synergię, wymianę doświadczeń niż na z góry założoną centralizację. W toku prac, doszliśmy do wniosku, że jakkolwiek tradycyjne rozwiązania – nazwijmy je „analogowymi”, są oczywiście skuteczne, to pozwalają nam osiągnąć tylko pewien poziom, a my dostrzegaliśmy potrzebę i możliwość osiągnięcia czegoś więcej.

Potrzeba ta polegała na polepszeniu współpracy projektowej między poszczególnymi działami i zespołami (niezależnie od specjalizacji spółki czy lokalizacji), przenoszenia praktyk i procesów oraz kreowania relacji biznesowych, dwustronnej komunikacji, a także śledzenia i analizowania progresu w celu naniesienia koniecznych poprawek.  

bogusaw_wicicki_male_444

 

–  Choć wstępnie myśleliśmy o stworzeniu własnej platformy komunikacyjnej, ostatecznie zdecydowaliśmy się na system, z którego korzysta IBM w ramach swoich struktur, a efekty uzyskane po trzymiesięcznym okresie próbnym przeszły nasze oczekiwania – opowiada Bogusław Święcicki,  dyrektor ds. systemów informatycznych w Atlasie. – Projekty, które wcześniej wydawały się ogromnie czasochłonne, przebiegły błyskawicznie. Każda z 16 konsolidacyjnych polityk stała się projektem realizowanym za pośrednictwem platformy, otwierając przez nami nowe możliwości. W ciągu trzech miesięcy powstało 80 projektów, realizowanych przez 106 społeczności specjalistów, łącznie 400 osób. Docelowo planujemy zaangażować na platformie 1000 użytkowników ze wszystkich spółek.

Tak powstał Zintegrowany System Zarządzania, który pozwala każdemu z zaangażowanych (zaproszonych do społeczności) pracowników „współkonsolidować” potencjał spółek Grupy. Co szczególnie ważne dla efektywności procesu synergetycznego połączenia podmiotów, platforma zniosła wertykalną strukturę, zamieniając organizację firmy w projektowo-kompetencyjną chmurę. Społeczności projektowe mają do dyspozycji harmonogram, zadania i cele – definiowane przez dedykowane zespoły, które po upływie określonego czasu są z nich rozliczane.

– Choć narzędzie możemy porównać do biznesowo-zadaniowego Facebooka, platformy komunikacyjnej zawieszonej w wirtualnej rzeczywistości, to efekty są jak najbardziej realne – mówi Henryk Siodmok.
Przykładowo, oszczędność 10 mln zł na koszcie realizacji zadań wyznaczonych strategicznym planem konsolidacji osiągnęliśmy w ciągu pierwszego roku. Dostrzegamy także zwiększone zaangażowanie pracowników-użytkowników platformy, którzy mogą wykazać się pomysłowością, umiejętnościami zarządczymi, rozwijać się i inspirować innych. Rodzą się nowi liderzy, na czym również nam zależy. Działania projektowe oczywiście monitorujemy, prowadząc regularną ewaluację.

Wykorzystując system IBM Connections, Grupa Atlas udowodniła, że szczególny nacisk kładzie na jakość w zarządzaniu. Jedną z wytycznych w działaniu jest bowiem kompleksowe podejście – tak w sferze produktowej, jak i biznesowej. Podstawę zarządzania stanowi standard ISO 9001, a w realizację procesów wpisana jest pętla PDCA, czyli „plan – do – check – act”, polegająca na planowaniu, działaniu, sprawdzeniu efektywności i interwencji w przypadku braku zamierzonych efektów. Za skuteczną politykę zarządczą Atlas był już kilkukrotnie nagradzany, m.in. Złotym Godłem Quality International. Bazująca na wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości konsolidacja również została doceniona – Grupa Atlas została uhonorowana przez IBM za najbardziej kreatywne i innowacyjne wdrożenie social business w Polsce.

Narzędzie on-line, jakie oferuje nam IBM Connections, wykracza poza wyobrażenie dotyczące typowego narzędzia konsolidacyjnego – dodaje Bogusław Święcicki. – Z jednej strony usprawnia ono zarządzanie projektami, systematyzuje wiedzę o spółkach i ich potencjale, umożliwia przeprowadzenie synergii kompetencji i rozwój pracowników, ale też niesie szereg wartości dodanych na poziomie międzyludzkim: zacieśnienia relacji zawodowych, wzrostu zaufania i aktywności. System stał się naszym dodatkowym narzędziem komunikacji wewnętrznej, równie ważnym jak dotychczas funkcjonujący Grupowy newsletter czy magazyn „Klekot”, ale dodatkowo nastawionym na dwustronną komunikację o szerokim zakresie.

Rozwiązanie nie ma charakteru doraźnego. Projekty przeprowadzane na platformie IBM Connections zostały wdrożone nie tylko z myślą o zapoczątkowanej w 2012 r. konsolidacji i synergii potencjału, ale również o kolejnym ćwierćwieczu Grupy Atlas oraz o przyszłości kadrowej, a konkretnie: pokoleniu tzw. „Millenialsów”, którego przedstawiciele wkrótce zasilą struktury organizacyjne firmy.

Korzystając na co dzień z podobnych narzędzi, młodzi ludzie błyskawicznie odnajdą się w środowisku biznesowym: skupiając się tylko na merytoryce, a nie obsłudze, będą mogli od razu przejść do działania w sferze biznesowej – mówi Henryk Siodmok. – My zaś, w międzyczasie, wykorzystamy narzędzie nie tylko pod kątem konsolidacji, ale również w procesie weryfikacji strategii na kolejne lata, w czym będą uczestniczyć wszyscy powołani do projektu pracownicy. System umożliwi bieżące korygowanie strategii, przyniesie maksymalne rezultaty. Porównując sytuację do naszej działalności branżowej, będziemy pracowali nad naszym wspólnym produktem – skonsolidowaną Grupą Atlas z jasną strategią działania i rozwoju. Poddając ten „produkt” codziennemu użytkowaniu, komunikując się za pośrednictwem platformy i tworząc wirtualne działy biznesowego R&D, będziemy udoskonalać recepturę – podsumowuje.

 
Działania Grupy Atlas w ramach social business to nie tylko wymierne efekty w realizacji planów i strategii konsolidacyjnej. Innowacyjność oraz proaktywny charakter realizacji wdrożeń został dostrzeżony przez branżowych ekspertów. W ramach prestiżowego konkursu „Lider Informatyki”, magazyn „Computerworld”, wyróżniający co roku firmy, które w najciekawszy i najbardziej efektywny sposób wdrożyły rozwiązania teleinformatyczne, dwukrotnie nagrodził Grupę Atlas. Największy polski producent zwyciężył w dwóch kategoriach – „Przemysł” i „SMAC Master”. Analizując nominację, jury poddało ocenie wdrożenia IT przeprowadzone w ramach konsolidacji 20 spółek należących do Grupy: IFS Applications, wirtualną platformę komunikacji opartą o IBM Connections oraz analityczno-raportowe narzędzie SAS Visual Analitics. Poza mierzalnymi wartościami, jury konkursowe doceniło dojrzałość organizacyjną, zaangażowanie działu IT, jak i pracowników innych działów i spółek objętych projektem. Pod uwagę wzięto również wartość biznesową projektu oraz jego potencjał w kontekście innowacyjności rozwiązań.

konrad_marchlewski_male_438

–  Proces wdrożenia i zastosowania narzędzi w strukturach Grupy Atlas przebiegł bardzo sprawnie, co zostało potwierdzone na poziomie określanym jako „Proof of Concept” – wyjaśnia Konrad Marchlewski, Wiceprezes ds. Finansowych w Grupie Atlas. – Na tym etapie, we współpracy z pracownikami tworzącymi zespoły projektowe, wybraliśmy interesujące nas funkcje, zakres zastosowań i przydziału informacji, by uzyskać maksymalne korzyści z narzędzi, móc przełożyć działania prowadzone na wirtualnej platformie na realne aktywności biznesowe. Cieszymy się, że nasza wspólna praca została doceniona przez branżowych specjalistów.

O tytuł „Lidera Informatyki” w kategorii „Przemysł” Atlas rywalizował z firmami Quad/Graphics Europe oraz TRW Steering Systems. Społeczne zintegrowanie firmy, analityczne podejście z mobilnym dostępem i organizacja projektowa w formie chmury zadecydowały o przyznaniu nagrody Atlasowi także w kategorii specjalnej „SMAC Master”. Skrót pochodzi o angielskich terminów „social”, „mobile”, „analytics” i „cloud”, oznaczających kluczowe zagadnienia dla technologicznych procesów we współczesnym biznesie.

Tytuł „Lidera Informatyki” w kategorii „Przemysł” i „SMAC Master” cieszy nas podwójnie – mówi Bogusław Święcicki. – Oczywiście, to ogromne wyróżnienie, ukoronowanie naszej pracy, ale nie tylko. W przyszłym roku obchodzimy 25-lecie istnienia firmy, która odniosła sukces dzięki kreatywności i przedsiębiorczości swoich założycieli, menadżerów, pracowników nieustannie poszukujących nowych form i kierunków rozwoju. Nagroda „SMAC Master” to dowód na to, że Grupa Atlas wkracza w kolejne ćwierćwiecze wyprzedzając swoje czasy.

 
Grupa Atlas

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
54%
46%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Nasze programy
qi2015_286_01
img4_286_02
img2_286
pg_286_07
dm16_286
dp2016_286
Giełda
WIG20
wykres WIG20 w money.pl
Wspierane przez Money.pl
Giełda
Money.pl - Kliknij po więcej
GPW (2016-07-22 18:59)
WIG 46541.69 -0,21%
WIG20 1792.97 -0,59%
mWIG40 3563.85 +0,60%
sWIG80 13432.34 +0,28%
Wspierane przez Money.pl
Sonda
DOBRA MARKA - wskaż najlepsze według Ciebie soki owocowe:
CAPPY
CAPRIO
FORTUNA
GARDEN
HORTEX
KUBUŚ
TARCZYN
TYMBARK
SIÓDME NIEBO
INNE
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2016 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.