Wyniki polskiej edycji globalnego Randstad Employer Brand Research Co Polacy szczególnie doceniają w pracy? Które czynniki świadczą najczęściej o atrakcyjności pracodawców?

Choć to wciąż wynagrodzenie jest dla Polaków najważniejszym czynnikiem świadczącym o atrakcyjności danego miejsca pracy, to w porównaniu z poprzednimi latami odsetek osób, które wskazują ten aspekt jako istotny spada. Według uczestników tegorocznej polskiej edycji badania Randstad Employer Brand Research ważne są także stabilność zatrudnienia i przyjazna atmosfera pracy. Konsekwentnie rośnie też znaczenie rozwoju zawodowego.

 

73% spośród 10 tysięcy uczestników badania jako istotny czynnik atrakcyjności pracodawcy wskazuje oferowany przez niego poziom wynagrodzenia – pod tym względem Polacy są po raz kolejny znacznie powyżej europejskiej średnie (59%). Najnowsze wyniki przynoszą jednak zaskoczenie – w poprzednich dwóch edycjach odsetek polskich pracowników wskazujących pensję zbliżał się do 80% (78% w 2018 roku, 77% w 2017), tym razem traci na znaczeniu.

 

Ponad połowa pracowników (54%) ceni sobie stabilność zatrudnienia. To czynnik, którego znacznie na przestrzeni ostatnich 5 lat nie uległo dużej zmianie. Oscylował między 54 a 58%, ale tym razem osiąga najniższy wynik w ostatnim czasie. Nieznacznie zyskała na znaczeniu przyjazna atmosfera pracy, którą wskazuje 51% respondentów.

 

Najbardziej wyraźna zmiana nastąpiła tuż za podium. W zeszłym roku respondenci częściej wskazywali równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W tym roku na czwartym miejscu znalazł się rozwój zawodowy, który od kilku lat konsekwentnie zyskuje na znaczeniu. W 2015 roku wskazywało go 41% respondentów, przed rokiem – 46%, w najnowszym badaniu mówi o nim co drugi ankietowany (50%).

 

Świadczy to o zmianie, która zaszła w świadomości polskich pracowników. Duża część z nich w ostatnich latach otrzymywała podwyżki wynagrodzenia i dzięki temu osiągnęła względną stabilność finansową. Teraz częściej pracownicy skupiają się więc na aspekcie, który – bez względu na kondycję rynku pracy – może im zapewnić dalszą poprawę sytuacji. Doceniają zatem pracodawców, którzy inwestują w ich rozwój zawodowy, bo zdają sobie sprawę, że nabywane nowe umiejętności są ogromną wartością. Mogą wpłynąć nie tylko na ich obecną sytuację, ale także na ich zawodową przyszłość – podkreśla Marzena Milinkiewicz, Dyrektor Operacyjna w Randstad Polska.

 

Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym straciła nieco na znaczeniu w stosunku do zeszłorocznej edycji badania. W 2018 roku jako istotny aspekt wskazywało ją 49% respondentów, w tym już tylko 40%.

 

Różne grupy, różne potrzeby w miejscu pracy

 

Czynniki demograficzne mają duże znaczenie dla oceny poszczególnych aspektów atrakcyjności miejsc pracy. Dla kobiet dużo istotniejsze niż dla mężczyzn są: wynagrodzenie (wskazuje je 76% kobiet i 70% mężczyzn), równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (odpowiednio: 43% i 38%), elastyczność zatrudnienia (31% i 26%) oraz przyjazna atmosfera (53% i 49%). Mężczyźni częściej wskazują natomiast stabilność finansową pracodawcy (38% mężczyzn przy 30% kobiet), wykorzystywanie nowoczesnych technologii w miejscu pracy (odpowiednio: 19% i 12%) oraz reputację firmy (27% i 23%).

 

Ocena aspektów zależy od poziomu wykształcenia uczestników badania. We wszystkich grupach najbardziej istotne jest wynagrodzenie. Podczas gdy osoby, które ukończyły studia lub szkołę średnią, na drugim miejscu stawiają stabilność zatrudnienia, dla osób z wykształceniem podstawowym większe znaczenie ma przyjazna atmosfera w miejscu pracy. Absolwenci uczelni wyżej niż inne grupy plasują natomiast rozwój zawodowy. W tej grupie pojawia się na trzecim miejscu. Wśród ankietowanych ze średnim wykształceniem trzecie miejsce zajmuje przyjazna atmosfera, a wśród osób z wykształceniem podstawowym – stabilność zatrudnienia.

 

Dla Pokolenia Z (18-24 lata) i milenialsów (25-34 lata) lista najważniejszych aspektów świadczących o atrakcyjności miejsca pracy wygląda podobnie – na czele są wynagrodzenie, rozwój zawodowy, przyjazna atmosfera i stabilność zatrudnienia. W Pokoleniu Z częściej niż w innych generacjach wśród odpowiedzi pojawiają się też szkolenia i elastyczność zatrudnienia. U milenialsów kolejne miejsca zajmują natomiast równowaga między życiem prywatnym a zawodowym oraz szkolenia.

 

Podium wygląda inaczej według respondentów ze starszych pokoleń – Pokolenia X (35-54 lata) i pokolenia powojennego wyżu demograficznego (55-64 lata). Na czele – podobnie jak w pozostałych grupach – znalazło się wynagrodzenie, ale w dalszej kolejności plasują się stabilność zatrudnienia i przyjazna atmosfera. Z wiekiem spada znaczenie rozwoju zawodowego i równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, rośnie natomiast – stabilności finansowej pracodawcy.

 

Randstad Employer Brand Research to projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 30 krajach i obejmuje ponad 175 000 respondentów. W tym roku ma 9. edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz ponad 10 300 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy. Przeprowadzone zostało między 18 grudnia 2018 r. a 2 stycznia 2019 r.

 

Więcej informacji o firmie: www.randstad.pl



Oceń artykuł:
zobacz ranking »
53%
47%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2019 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.