Zarządzanie

W listopadzie i grudniu sklepy internetowe odnotowują o 30 proc. większe zyski niż w pozostałych miesiącach roku. Niestety wielu e-sprzedawców popełnia w tym czasie również błędy, które mogą zaprzepaścić szansę na wysokie przychody ze sprzedaży online. Jakich działań szczególnie warto unikać?
2016-12-08
Weryfikacja kwalifikacji pracowników jest jednym z największych wyzwań dla polskich przedsiębiorców i 66% z nich stanęło przed tym wyzwaniem - wynika z raportu EFFECTIVENESS1. Jakie kompetencje powinniśmy badać, aby przewidzieć skuteczność potencjalnych pracowników i dlaczego popularne badania stylów zachowań nie mogą być w pełni skuteczne?
2016-12-01
Raport z badania HRK „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” Okres przedświąteczny sprzyja refleksjom nad tym, w jaki sposób pracodawcy wspierają rodziny pracowników. Pośród praktyk biznesowych kojarzonych z tym tematem pojawia się polityka work-life balance oferująca między innymi elastyczne godziny pracy, prace zdalną...
2016-11-28
Specjaliści stwierdzają, że rynek pracy staje się w coraz większym stopniu rynkiem kandydata. To bardzo korzystna sytuacja dla pracowników, jednak i duże wyzwanie dla firm. Stąd konieczność zmian w sposobie rekrutacji i tworzenia nowych schematów budowania kadr.
2016-11-25
Systemy benefitowe w Polsce z roku na rok zyskują coraz większe grono odbiorców. Obecnie nie tylko międzynarodowe korporacje, lecz także małe i średnie przedsiębiorstwa doceniają motywacyjną rolę świadczeń w rozwoju firmy. Na rynku istnieje wiele modeli pozapłacowego doceniania kadry, ale który z nich warto wybrać, by odnieść realne korzyści?
2016-11-24
Warszawa, 18 listopada 2016 r. Korzystasz z aplikacji bankowej na systemie Android? Zachowaj czujność, ponieważ w sieci pojawiła się nowa odmiana złośliwego oprogramowania atakującego aplikacje mobilne największych banków w m.in. Polsce, Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Francji. Program jest w stanie wykraść dane logowania z łącznie 94 różnych aplikacji. Dzięki zdolności do przechwytywania komunikacji SMS, malware może także obejść mechanizm dwuetapowej weryfikacji oparty na przesyłaniu na telefon kodów jednorazowych. Narażone na atak są też popularne aplikacje społecznościowe.
2016-11-18
To, czy czujemy się zawodowo pewnie widać nawet w naszej służbowej korespondencji. O jej wydźwięku decydują czasem pojedyncze i zupełnie niepotrzebnie wstawiane słowa. Co powinno zniknąć z naszego słownika?
2016-11-17
Na zlecenie Ministerstwa eksperci z zespołu Employer Branding HRK przygotują koncepcję i zawartość platformy internetowej dotyczącej godzenia ról zawodowych i rodzinnych. Zadanie to jest realizowane w ramach projektu „Rodzina i praca – to się opłaca” współfinansowanego przez Komisję Europejską.
2016-11-10
Tylko 40 proc. przedsiębiorców słyszało o planie „#100zmianDlaFirm” wicepremiera Mateusza Morawieckiego, z czego zaledwie 2 proc. zna jego szczegóły. Reszta nigdy nie spotkała się z takim projektem. Większość też nie wierzy, że wprowadzenie zapowiadanych ułatwień cokolwiek zmieni w ich sytuacji.
2016-11-08
Od stycznia 2017 małe i średnie firmy będą musiały przekazywać plik JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Wymóg przesyłania danych we wskazanym formacie obowiązuje duże przedsiębiorstwa od lipca tego roku, dlatego na rynku są już gotowe rozwiązania informatyczne obsługujące JPK – zarówno pod względem generowania, jak i transmisji pliku. A ponieważ czasu do wejścia obowiązku JPK zostało niewiele, Infinite podpowiada małym i średnim przedsiębiorcom, jak przygotować się na tak poważną zmianę pod kątem oprogramowania, bazując na doświadczeniach zgromadzonych podczas współpracy w zakresie JPK z dużymi przedsiębiorstwami.
2016-11-07
Coraz więcej firm - zarówno tych małych, jak i dużych, zwraca uwagę na swój wizerunek. Jedno jest pewne, skuteczne narzędzia employer brandingowe sprawdzą się w każdej branży.
2016-11-04
Jak wynika z raportu netB@nk, przygotowanego przez Narodowy Bank Polski, co kwartał przybywa osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej.[1] Trudno się temu dziwić, ponieważ dzięki niej, bez wychodzenia z domu, możliwe jest sprawdzanie stanu konta, wykonywanie przelewów czy zakładanie lokat.
2016-11-03
Zarządzanie ryzykiem – ocena ryzyka finansowego w celu jego uniknięcia lub zminimalizowana[1] – stanowi kamień węgielny każdej skutecznej strategii handlowej. Niestety większość traderów albo się nim nie przejmuje, albo bagatelizuje sprawę.
2016-10-27
Dla 97% kandydatów postawa firmy podczas rekrutacji ma wpływ na to, czy będą do niej aplikować po raz kolejny - wynika z badania międzynarodowego serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. Jakie są najczęstsze grzechy rekruterów?
2016-10-26
Technik zarządzania zespołem jest naprawdę wiele. Jedną z nich jest model zarządzania w obszarze zadań zaproponowana przez Ken Blancharda - amerykańskiego eksperta.
2016-10-25
Pozycja specjalistów IT jest na polskim rynku wyjątkowa – zapotrzebowanie na ich kompetencje stale rośnie, dzięki czemu mogą przebierać w ofertach pracy. Pracodawcy starają się ich przyciągnąć nie tylko dobrą pensją, ale także szeroką ofertą benefitów pozapłacowych.
2016-10-20
To nie tylko dzieciaki przyklejone do swoich smartfonów. Pokolenie Z, następcy Milenialsów, mogą się okazać generacją doskonale przygotowaną do pracy. Jak ich do siebie przyciągnąć?
2016-10-18
Nieustanny rozwój technologii informatycznych niesie zmiany w zakresie zarządzania pracą i przetwarzania danych. Transformacja cyfrowa obejmuje już wszystkie branże, a proces cały czas przyspiesza. Koniecznością staje się wdrażanie nowoczesnych i funkcjonalnych systemów informacyjnych.
2016-10-10
Galerie handlowe zrewolucjonizowały nie tylko obyczaje zakupowe statystycznego Polaka i jego całej rodziny, ale także sposób spędzania wolnego czasu czy nawet sferę towarzyską.
2016-10-07
Inwestowanie na rynku kapitałowym nie tylko stwarza możliwości zarobienia pieniędzy, jest także próbą naszego charakteru, czyli umiejętności podejmowania szybkich decyzji, poczucia odpowiedzialności czy zdolności dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych.
2016-10-06
Dla przedsiębiorstw produkcyjnych i firm usługowych zarządzanie odpadami jest zadaniem dodatkowym do prowadzonej działalności. Ponad połowa średnich i 2/3 dużych firm w Polsce decyduje się zlecać własne zadania gospodarowania odpadami wyspecjalizowanym podmiotom.
2016-10-05
Jeśli kiedykolwiek planowałeś zostać profesjonalnym inwestorem, powinieneś dowiedzieć się, jakie cechy musisz w sobie wypracować. Bez nich bowiem twoja kariera będzie krótka. Koniecznie weź pod uwagę udoskonalenie poniższych nawyków i umiejętności, nim zaryzykujesz wielkie pieniądze na finansowym rynku.
2016-10-04
Jak mówią słowa znanej piosenki: “Money makes the world go ‘round” – jest to chyba najtrafniejsza diagnoza dla świata giełdy… Pojawiają się tu zarówno ludzie, którzy swoją fortunę i sławę wykorzystują dla powszechnego dobra, ale spotyka się też takich, którzy omamieni luksusem, działają pod dyktando własnej chciwości… Oto bohaterowie i czarne charaktery świata finansów.
2016-10-04
Według najnowszych danych firmy Sedlak&Sedlak absolwenci kierunków informatycznych w naszym kraju już na początku kariery mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu 4000 zł. netto, a starsi specjaliści IT w dużych firmach zatrudniających powyżej 1000 pracowników zarabiają średnio ponad 9000 zł. miesięcznie. Z powodu znacznych dysproporcji płac w branży IT, z roku na rok rośnie liczba młodych osób zainteresowanych contractingiem, który pozwala na szybkie zdobycie zróżnicowanego doświadczenia, a te gwarantuje wynagrodzenie na poziomie nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
2016-09-29
Zagraniczne firmy coraz chętniej inwestują w Polsce. Według 14. edycji raportu firmy doradczej Ernst & Young zajmujemy pierwsze miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem atrakcyjności inwestycyjnej i liczby bezpośrednich inwestycji zagranicznych. To nie tylko zasługa atrakcyjnej lokalizacji, dużego wewnętrznego rynku i stabilnej gospodarki, ale przede wszystkim ogromnego potencjału kadrowego naszego kraju.
2016-09-23
FILTTR - pierwsza w Polsce aplikacja do matchowania pracowników z pracodawcami wprowadza kompetencyjne testy online dla kandydatów. Innowacyjne rozwiązanie pozwoli pracodawcy przetestować umiejętności praktyczne pracownika, jeszcze przed zatrudnieniem.
2016-09-19
Produkcja masowa ustępuje spersonalizowanym rozwiązaniom - do takich wniosków można dojść, obserwując pomysły wdrażane w ostatnich latach w przemyśle i usługach. Obecny stan rzeczy to dla dostawców i przedsiębiorstw działających w branży TSL zarówno ogromna szansa, jak i wyzwanie.
2016-09-19
Jak wynika z raportu firmy ODO 24 na temat wiedzy o ochronie danych osobowych 88 proc. z nas wykonuje kopie zapasowe swoich danych, ale tylko 40 proc. robi to regularnie. Zwykło się mawiać, że ludzie dzielą się na dwa typy – tych, którzy backup już robią lub dopiero będą robić. Prawie każdy utracił kiedyś ważne dla niego informacje – przypadkowo je usunął, dotknęła go awaria komputera, czy atak złośliwego oprogramowania. Jak ustrzec się przed konsekwencjami takich sytuacji? Jakie rodzaje kopii zapasowych i sposoby przechowywania danych stosować?
2016-09-19
Przetargi to nie zawody sportowe, mają jednak z nimi wiele wspólnego. Przynajmniej w kontekście rywalizacji.
2016-09-15
Frekwencja w polskich instytucjach kulturalnych systematycznie się poprawia - jak wynika z raportu Teatry w Polsce 2015 przygotowanego przez Obserwatorium Kultury, w zeszłym roku teatralna widownia wzrosła o 200 tysięcy i wyniosła prawie 6 milionów widzów.
2016-09-07
Zarabianie na contencie w sieci dla jednych jest dochodowym zajęciem, a dla innych nietrafioną inwestycją. Eksperci obalają mity i objaśniają fakty na temat zarabiania na portalach internetowych i blogach, a także podpowiadają wydawcom i blogerom, co można zrobić, aby osiągnąć wyższe przychody.
2016-09-01
Doradcy restrukturyzacyjni z PMR Restrukturyzacje S.A. informują o wątpliwościach spółek publicznych z podejmowaniem decyzji o restrukturyzacji. Chodzi o obowiązek upublicznienia informacji o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego do sądu w przypadku zagrożenia niewypłacalnością.
2016-08-31
Polskie miasta coraz odważniej sięgają po nowoczesne narzędzia komunikacji i promocji, a większość samorządów dostrzega potrzebę obecności w mediach społecznościowych. Według analizy Fundacji Pro Progressio kanały social media znacznie częściej służą miastom do promocji kulturalno-sportowej i turystycznej niż biznesowej. Które polskie miasta są najaktywniejsze na Facebooku i Twitterze?
2016-08-29
Branża BPO/SSC w Polsce zatrudnia obecnie blisko 200 000 pracowników. Różnorodność procesów obsługiwanych przez ten sektor sprawia, że pracę w nim mogą znaleźć przedstawiciele wielu specjalności, praktycznie na każdym etapie kariery zawodowej. Istnieją jednak kompetencje, o które branża BSS upomina się w szczególności. Oto trzy najsilniejsze trendy na rynku pracy w usługach dla biznesu.
2016-08-18
We wszystkich firmach jest potrzeba działań na rzecz otaczającego nas społeczeństwa. Natomiast w małych i średnich przedsiębiorstwach CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo często niewykorzystywana. Powód? Brak wiedzy. Jak się okazuje to błąd, gdyż CSR jest sposobem na lepszą integracją pracowników.
2016-08-16
Outsourcing, trend, który zdobył na świecie ogromną popularność zaczyna święcić triumfy również w Polsce.
2016-08-11
Chęć redukcji kosztów, koncentracja na najważniejszych elementach działalności firmy czy zbudowanie przewagi konkurencyjnej - powodów jest wiele, a odpowiedź tylko jedna: outsourcing.
2016-08-05
Badania GUS pokazują, że z roku na rok maleje liczba osób w wieku produkcyjnym, dlatego zatrzymanie w firmie dobrych i doświadczonych pracowników staje się dla przedsiębiorstw funkcjonujących w systemie równoważnym coraz ważniejsze.
2016-08-03
Punktualność to pięta achillesowa większości pracowników. Pracodawcy lekceważąc ten problem popełniają spory błąd. Nawet sporadyczne spóźnienia są powodem realnych strat finansowych dla firmy.
2016-08-02
Utrzymująca się w ostatnich miesiącach wyjątkowo niestabilna sytuacja na giełdach sprawia, że inwestorzy coraz częściej szukają rozwiązań finansowych, które pozwalają czerpać zyski także z instrumentów nienotowanych na rynkach regulowanych, takich jak udziały w spółkach z o.o. czy wierzytelności.
2016-07-28
Samodzielne odzyskiwanie długów kończy się sukcesem tylko w co drugiej firmie z sektora MSP. 44 proc. przedsiębiorstw w ciągu miesiąca udaje się na własną rękę zwindykować zalegle pieniądze. Ale co czwarta mikro, mała i średnia firma na efekty musi czekać znacznie dłużej.
2016-07-21
Biznes internetowy zmierza w kierunku coraz większej personalizacji. Jednak nie oznacza ona wyłącznie imiennego e-mailingu. Polskie firmy mają już do dyspozycji innowacyjne rozwiązania oparte na nowych technologiach m.in. Web Push-e, segmentację predykcyjną, inteligentne rekomendacje czy testy A/B dla planowanych personalizacji.
2016-07-19
Jak wynika z raportu opublikowanego w minionym roku przez Główny Urząd Statystyczny, przeciętny Polak przeznacza na kulturę zaledwie 2,7% całości swoich wydatków. Oszczędzamy szczególnie na wyjściach do teatrów i kin, wydając na bilety jedynie 24,60 zł rocznie. Jednocześnie wzrasta liczba firm oferujących pozapłacowe benefity związane z kulturą.
2016-07-14
Wzrost międzynarodowej pozycji Polski w badaniach naukowych i pracach rozwojowych oraz wypracowanie i komercjalizacja innowacyjnych technologii materiałowych to cele strategicznego programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Nowoczesne technologie materiałowe – TECHMATSTRATEG”.
2016-07-12
Z początkiem lipca 2016 wszystkie duże przedsiębiorstwa w Polsce zostały objęte obowiązkiem przekazywania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) do Ministerstwa Finansów.
2016-07-11
W polskiej branży IT brakuje 50. tys. specjalistów, a w całej Unii Europejskiej aż 10 razy tyle. Problem jest tym większy, że absolwentom wchodzącym na rynek pracy brakuje praktycznej wiedzy wymaganej przez pracodawców. Możliwość zdobycia niezbędnych umiejętności, także w obszarze niszowych technologii, dają im bezpłatne certyfikowane programy szkoleniowe, ...
2016-06-27
W dzisiejszych czasach powstaje coraz więcej ciekawych biznesów i start upów. Rynek jest barwny, odważny, ale też coraz bardziej konkurencyjny, coraz trudniej jest osiągnąć sukces. Pojawia się mnóstwo nowych firm i każda z nich chce wykroić dla siebie jak największy kawałek z tortu zysków. Duża konkurencja wymusza na przedsiębiorcach zmiany w sposobie zarządzania, elastyczność i bycie gotowym na wszelkie zwroty akcji. Posiadanie przemyślanej strategii i planu na różne scenariusze stało się więc niezbędne.
2016-06-22
W bazie każdego sklepu internetowego znajduje się grupa „nieaktywnych” klientów, którzy od dłuższego czasu nie przejawiają aktywności zakupowej. Procentowo ich liczba może się wahać od kilku do nawet kilkudziesięciu procent, w zależności od branży, wielkości sklepu oraz jego rozpoznawalności. Jak zwiększyć przychody e-biznesu poprzez aktywizację tej grupy?
2016-06-21
Firmy od początku swojej działalności starają się, aby ich procesy biznesowe były coraz szybsze i tańsze. Czy tyle samo uwagi poświęcają przy tym doświadczeniom klienta, które coraz częściej decydują o przewadze konkurencyjnej na rynku? Customer Experience to dziś nowy marketing. Ale co to w zasadzie oznacza i jak w jego realizacji może pomóc technologia?
2016-06-16
Stale postępujący rozwój nowych technologii, zmiany w sposobie konsumpcji treści, coraz większa rola nowych narzędzi marketingu-mix czy ewolucja w reklamie, nie pozostają bez znaczenia dla branży Public Relations. Jak zmienia się PR? Które kierunki są obecnie najbardziej znaczące? Praktycy PR-u wskazali kluczowe.
2016-06-14
W dobie rynku pracownika, kiedy pracodawcom coraz trudniej o wykwalifikowaną kadrę, a rekruterzy deklarują problem z otrzymywaniem jakościowych aplikacji, firmy zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do dobrej atmosfery w firmie i samopoczucia pracowników. Przejawem tej dbałości jest świętowanie urodzin zatrudnionych osób w ich pracy.
2016-06-10
Współcześni konsumenci kontaktują się z firmami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji. Wideo stało się jednym z nich. W jaki sposób przedsiębiorstwa, placówki medyczne, a nawet urzędy miejskie mogą wykorzystywać wideo do kontaktów ze swoimi klientami?
2016-06-09
Polskie firmy muszą przejmować zagraniczne podmioty i przenosić część produkcji do Polski. W ten sposób mają wpływ na to, by Polska wyszła z pułapki średniego dochodu – wynika z analizy DNB i Deloitte. Sondaż przeprowadzony przez Bank DNB potwierdza, że przenoszenie produkcji do Polski to najczęściej realizowana strategia przy przejmowaniu zagranicznych firm. 38 proc. przedsiębiorstw, które wypowiedziało się w ankiecie deklaruje, że z powodzeniem realizowała zagraniczne przejęcia i planuje kolejne. Ciągle jeszcze spora cześć firm (44 proc. ankietowanych) nie wykonywała i nie planuje tego typu ruchów.
2016-06-03
Nawet 80 proc. poleceń pracy w social media odbywa się za pomocą portalu społecznościowego Facebook, jak wynika z najnowszego badania Sotrender i Combine wykonanego na zlecenie platformy rekrutacyjnej LepszaPraca.pl, „Rekrutacja 4.0”.
2016-06-02
Jeszcze kilka lat temu zaledwie niewielki procent polskich przedsiębiorców słyszał o tych usługach – dziś korzysta z nich coraz większa liczba polskich firm. Pomagają zmniejszyć koszty i usprawniają funkcjonowanie biznesu. Przedstawiamy 5 nowoczesnych rozwiązań biznesowych, które podbijają polski rynek B2B.
2016-05-31
Niemal 80 procent odpadów plastikowych zanieczyszczających morza pochodzi z niezabezpieczonych wysypisk śmieci. Szacuje się, że co roku ok. 20 mln ton plastikowych opakowań, trafia do oceanów i niszczy środowisko. Takie działanie może doprowadzić do katastrofy ekologicznej.
2016-05-30
Finanse oraz bankowość to obszary, w których technologia informacyjna zadomowiła się na dobre. Systemy bankowe stanowią obecnie złożone środowiska różnorodnych aplikacji i baz danych.
2016-05-24
70% millenialsów oczekuje od pracodawcy przede wszystkim swobodnej atmosfery pracy oraz możliwości uczenia się od innych – wynika z raportu „Młodzi na rynku pracy” firmy EFFECTIVENESS1. Czy warto skupić się na ich oczekiwaniach i co zrobić, aby zyskać młodych zmotywowanych pracowników?
2016-05-19
Polski rynek nowoczesnych usług dla biznesu rozwija się w ogromnym tempie i mogłoby się wydawać, że o outsourcingu wiemy już wszystko. Czy na pewno? Kto może korzystać z tego modelu biznesowego i czy zawsze na tym zyska? Czy oddawanie procesów na zewnątrz wiąże się z ryzykiem utraty kontroli nad własnym biznesem? Oto pięć najczęściej powielanych mitów związanych z outsourcingiem.
2016-05-18
Gdy w sklepie internetowym klikasz „Dodaj do koszyka”, rusza cała machina realizująca transakcję. Co jednak dzieje się, gdy w tej samej chwili zamówienie złoży setka innych klientów?
2016-05-13
Nadszedł ten moment, w którym część właścicieli przedsiębiorstw, tworzonych po przełomie 1989 r. staje przed dylematem: czy wciąż jeszcze samodzielnie rozwijać swój biznes, czy przekazać go następcom?
2016-05-05
W życie zawodowe wkraczają z dyplomami wyższych uczelni, pewnością siebie, której brakowało ich rodzicom i doskonałą znajomością nowoczesnych technologii. W zamian oczekują równowagi pomiędzy pracą a sferą prywatną, możliwości rozwoju i pozapłacowych benefitów. Czy pracodawcy gotowi są spełnić listę życzeń 7,5 miliona młodych Polaków z pokolenia Y?
2016-04-28
Wniosek o wpisanie zawodu pracownika centrum elektronicznej obsługi klienta do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wpłynął w kwietniu do zaopiniowania przez Ministra Gospodarki. Po zaopiniowaniu trafi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, które po konsultacjach społecznych podejmie ostateczną decyzję w sprawie wpisu. To kolejna inicjatywa podjęta w trosce o rozwój branży przez Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB .
2016-04-21
W lutym rząd przyjął projekt ustawy o efektywności energetycznej. Nowa ustawa to nic innego, jak wdrożenie unijnej dyrektywy obowiązującej już od 2012 roku, zmuszającej państwa członkowskie do uzyskania odpowiedniego poziomu oszczędności energetycznej.
2016-03-16
Media społecznościowe i kontrola aplikacji stanowią słabe ogniwa w bezpieczeństwie firmowych sieci, a ponad 44% cyberataków jest skierowanych przeciwko sektorowi finansowemu. Takie wnioski płyną z pilotażowego etapu programu szacowania cyberzagrożeń (CTAP) firmy FORTINET.
2016-03-01
Pragnienie budowania coraz wyższych obiektów towarzyszyła człowiekowi od zawsze. To między innymi za sprawą chęci pięcia się ku wysokości, ku Bogu, rozwinęła się architektura sakralna.
2016-02-26
Niejeden rekruter stanął kiedyś przed takim dylematem: którego z kandydatów zatrudnić? Podczas procesu selekcji udało się już wyłonić trójkę najlepszych. Każdy z nich ma dyplom prestiżowej uczelni, zna języki obce i ma na swoim koncie wiele sukcesów. Który jednak najlepiej wpasuje się w strukturę firmy? Na szczęście istnieją sposoby na to, by się o tym przekonać.
2016-02-17
Strategia przetrwania czy długofalowego rozwoju? Lean management, dawniej traktowany jako zestaw skutecznych metod i narzędzi, coraz częściej jest postrzegany jako kompleksowa kultura zarządzania. Przez to pojawił się też ósmy grzech główny.
2016-02-11
W czwartym kwartale 2015 roku zmniejszył się odsetek niezapłaconych faktur oraz skrócił średni czas oczekiwania na zapłatę. 3 miesiące i 12 dni to najlepszy wynik w siedmioletniej historii badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. W tym samym czasie przybyło jednak firm, które narzekają na rosnące kłopoty z otrzymaniem pieniędzy za sprzedane towary i usługi. Największe problemy tradycyjnie już dotykają mikro i małe przedsiębiorstwa.
2016-02-09
Z raportu przygotowanego przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że przeszło 3 na 5 firm musi mierzyć się z szeregiem różnorodnych wyzwań. Blisko 40% respondentów twierdzi, że problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy, wpływają na zdolność funkcjonowania organizacji i z roku na rok stają się coraz bardziej złożone.
2015-12-09
Współcześni księgowi nie wyobrażają sobie pracy bez systemu komputerowego. Najważniejsze jest dla nich to, by wykorzystywane narzędzie było w jak największym stopniu efektywne, łatwe w obsłudze i wszechstronne.
2015-12-02
Aż trzy czwarte firm przygotowuje dla swoich pracowników świąteczne atrakcje1. Nic w tym dziwnego. Wręczanie firmowych upominków to już niemal tradycja. Wielu pracodawców decyduje się również na zorganizowanie wigilii. Z jakimi obciążeniami podatkowymi się to wiąże? I czy zawsze od prezentów firmowych pracownik płaci podatek?
2015-11-25
Według oceny Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w zeszłym roku Chiny zajęły miejsce przed Stanami Zjednoczonymi pod względem PKB, który był przeliczony na dolary amerykańskie według parytetu siły nabywczej. Ten kraj jednocześnie stał się największą gospodarką na świecie.
2015-11-16
Najważniejsze założenie przyjętej strategii to trzykrotny wzrost sprzedaży specjalistycznych produktów parafinowych dla przemysłu, oraz inwestycje w zaplecze badawczo – rozwojowe. Spółka zakłada, że w roku 2020 sprzedaż wzrośnie do około 350 mln złotych przy 15 – 20% marży EBITDA.
2015-03-04
Jednym z problemów firm planujących inwestycje w technologie zwiększające jakość obsługi klienta jest określenie mierzalnych korzyści takiej inwestycji. Niemal połowa respondentów wymienia „pomiar efektów” jako jedno z największych wyzwań w zdobywaniu poparcia dla projektów tego typu.
2015-02-04
Dochodowość wykazywana przez TFI jest znacznie wyższa niż banków czy innych przedsiębiorstw. Fundusze inwestycyjne swoją rentowność zawdzięczają przede wszystkim wysokim opłatom, które często zniechęcają konsumentów do inwestowania.
2015-01-07
Zdolność przedsiębiorstw do zidentyfikowania i zatrzymania najlepszych pracowników oraz umiejętność promowania pożądanych postaw jest w nowoczesnej gospodarce kluczem do sukcesu. Niestety 40 proc. polskich firm nie bada regularnie kompetencji swoich pracowników zapominając jak istotnym czynnikiem rozwoju firmy jest jakość kapitału ludzkiego i wykorzystanie tego kapitału na rynku.
2014-12-19
Muda w języku japońskim oznacza „marnotrawstwo”. Ściślej – wszelkie działania oraz czynności, które wymagają nakładu pracy, a nie wytwarzają wartości dodanej. Najkorzystniej byłoby wyeliminować straty powstające zarówno w procesach produkcyjnych, jak i na stanowiskach pracy.
2014-12-02
Jesteś wybitnym managerem lub po prostu specjalistą w swojej dziedzinie. Skupiasz się tylko na poważnych ofertach pracy. Na rozmowie kwalifikacyjnej w jednej z najpotężniejszych firm, rekruter każe Ci odgrywać scenkę, jak w dziecięcym teatrzyku. Czy to jakiś żart? Spokojnie, to Assessment Center.
2014-10-29
W listopadzie 2013 roku został uwolniony rynek cen gazu. Obecnie każda instytucja sektora publicznego ma możliwość skorzystania z konkurencyjnych ofert sprzedawców paliwa gazowego. Nowa umowa na zakup paliwa gazowego wymaga jednak rozpisania przetargu.
2014-10-16
Kto nie potrzebuje lean management? Firma przynosi zyski, klienci czekają na nasze produkty, a konkurencja jest niegroźna. Po co wprowadzać innowacje, skoro wszystko idzie dobrze? Przedstawiamy 5 powodów, dla których lean management jest niepotrzebny.
2014-09-22
Opóźnienia wypłat za dostarczone mleko oraz niskie ceny narzucane przez mleczarnie powodowały obawy o przyszłość rolników z województw lubuskiego i wielkopolskiego. W 2005 r. powołano Strzelecką Grupę Producentów Mleka, której założyciele postanowili działać na zasadach prawa spółdzielczego.
2014-08-20
Jak efektywnie zarządzać pomysłami? W dobie intensywnego rozwoju techniki współczesne przedsiębiorstwa muszą wychodzić naprzeciw rosnącym wymaganiom klientów, mając na względzie produkty lub usługi konkurencji. Wdrażanie innowacji stanowi ważny czynnik rozwoju przedsiębiorstw i zdobywania przewagi konkurencyjnej. W tym celu niezbędna jest mobilizacja potencjału intelektualnego wszystkich pracowników, by szybciej i skuteczniej wprowadzać na rynek nowe lub udoskonalone produkty i usługi.
2014-08-19
Telekomunikacja i narzędzia do szybkiej i skutecznej wymiany informacji są najdynamiczniej rozwijającymi się dziedzinami dzisiejszego nowomedialnego społeczeństwa. Innowacyjna platforma komunikacyjna dla biznesu CaaS Contact Center jest w tym kontekście wyjątkowo zaawansowanym rozwiązaniem.
2014-07-30
Rynek pracy się ociepla – działy HR powinny zwiększyć czujność Nastroje na rynku pracy wyraźnie się zmieniają - coraz więcej pracowników rozważa zmianę miejsca pracy, rośnie też znaczenie wynagrodzeń. Firmy, które nie mają wiedzy, jaki odsetek ich załogi zamierza szukać nowego pracodawcy, mogą zostać zaskoczone utratą najlepszych pracowników, gdy sytuacja gospodarcza poprawi się na tyle, by wygenerować odczuwalny na rynku wzrost zatrudnienia. Czy firmy są gotowe na tę sytuację? Czy w pełni wykorzystują potencjał zatrudnionych pracowników? Jaka powinna być rola HR w całym procesie? O aktualnych wyzwaniach w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi mówi raport Randstad „HR – zmiana klimatu”.
2014-07-17
Czy można przewidzieć efektywność pracowników? Weryfikacja kwalifikacji pracowników jednym z największych wyzwań dla firm – wyniki badania opinii. Prawie 2/3 osób zajmujących się w firmach rekrutacją jest zdania, że weryfikacja kwalifikacji pracowników jest jednym z największych wyzwań dla polskich przedsiębiorców i podobny odsetek (66%) badanych stanęło przed tym wyzwaniem - wynika z raportu EFFECTIVENESS „Rekrutacja bez CV”, opracowanego na podstawie badania agencji SW Research1.
2014-07-15
M-commerce: wysokie koszty i brak czasu wstrzymują rozwój e-sklepów – wyniki badań W opinii 46 proc. właścicieli i menadżerów sklepów internetowych, strony oraz aplikacje mobilne są po prostu za drogie, wynika z najnowszych badań. Okazuje się, że problemem jest dla nich również duża ilość czasu potrzebnego na ich wdrożenie. Co jeszcze powstrzymuje polskie e-sklepy oraz firmy przed wprowadzeniem rozwiązań mobilnych? Czy miliony mobilnych użytkowników długo jeszcze będą musiały czekać na przyjazne dla nich rozwiązania?
2014-07-02
Wiek inwestora ma duże znaczenie dla strategii inwestycyjnej Wiek inwestora ma duże znaczenie przy układaniu strategii inwestycyjnej. Zwłaszcza w przypadku oszczędzania z myślą o realizacji bardziej dalekosiężnych planów, jak na przykład dodatkowa emerytura.
2014-06-25
Pracownicy w Europie mniej zaangażowani niż w Ameryce. Jak temu zaradzić? Według najnowszych światowych badań, zaangażowanie pracowników w wykonywanie swoich obowiązków służbowych wynosi średnio 61 proc. Najlepiej pod tym względem wypadają kraje Ameryki Południowej, gdzie według raportu średnia ta sięga 74 proc. Następne w kolejności są: Ameryka Północna, Europa i Azja. Na czym polega tajemnica krajów latynoamerykańskich? A może to nie kraj determinuje stopień zaangażowania pracowników, lecz kultura organizacyjna w firmie?
2014-06-24
Co piąte polskie mikroprzedsiębiorstwo planuje ekspansję Aż 21 proc. polskich mikrofirm planuje rozszerzyć obszar swojej działalności w ciągu najbliższych dwóch lat. Oznacza to, że w 2016 roku już co trzecie (36 proc.) mikroprzedsiębiorstwo będzie działało na więcej niż jednym rynku – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Wśród firm, które do tej pory zdecydowały się na ekspansję krajową lub zagraniczną, aż 94 proc. z nich pozytywnie ocenia ten ruch, a 96 proc. planuje wejść na kolejne rynki.
2014-06-23
Pracownik kontra pracodawca – niezgoda, która buduje. Słowo „konflikt” kojarzy się nam bardzo pejoratywnie. Stres, poczucie zagrożenia, walka o zaspokojenie swoich potrzeb – to są rzeczy, które przychodzą nam na myśl, gdy je słyszymy. Okazuje się jednak, że porządny, nieprzerwany i dobrze prowadzony konflikt to coś, co powinno być codziennością w każdej firmie. Powinno na tym zależeć w równym stopniu pracownikowi i pracodawcy.
2014-06-16
Jak wykorzystać potencjał pracowników do budowy przewagi nad konkurencją? Cykl Spotkań Informacyjnych PARP Od początku maja br. w całym kraju trwają bezpłatne spotkania z przedsiębiorcami i specjalistami odpowiedzialnymi za zarządzanie kadrami w firmach, organizowane w ramach inicjatywy PARP i SGH „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa”. Podczas spotkań uczestnicy poznają korzyści jakie przynosi firmie użycie Narzędzia Pomiaru Wartości Kapitału Ludzkiego (NKL), pomocne w diagnozie wpływu potencjału zespołu na zwiększenie wartości firmy. Pierwsze spotkania odbyły się już w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu, budząc szerokie zainteresowanie i spory odzew. Nabór zgłoszeń na kolejne spotkania m.in. w Łodzi, Białymstoku i Gdańsku wciąż trwa.
2014-05-29
Family Office w polskim wydaniu, czyli czym jest i po co to komu? O specyfice branży, historii oraz o tym dlaczego czasami warto posłuchać specjalisty w sprawie swojej firmy rodzinnej rozmawiamy z Joanna Czaplą-Nowicką, specjalistą ds. obsługi firm rodzinnych w C&N Family Office, adwokatem i coachem, która na co dzień boryka się z problemami śląskich firm rodzinnych, dbając o ich prawidłowe funkcjonowanie i właściwy kierunek rozwoju.
2014-05-22
Śląskie samorządy odzyskują miliony złotych podatku VAT Miasta woj. śląskiego z sukcesami walczą o zwrot podatku VAT. Dzięki wsparciu niezależnych ekspertów Gliwice i Jaworzno odzyskały w ostatnim roku już w sumie ok. 8 mln zł. Kolejnych kilka milionów odzyskają w najbliższych latach. O zwrot nienależnie odprowadzonego VAT walczą kolejne samorządy.
2014-04-10
Ostatnie dane z rynku świadczą o tym, że problem zatorów finansowych jest nieco mniej uciążliwy dla przedsiębiorców. W sektorach, gdzie nieterminowe regulowanie należności jest wciąż normą, wpływa hamująco na rozwój przedsiębiorstw i ich kondycję finansową.
2014-04-10
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki pierwszego naboru na dofinansowanie projektów celowych przeprowadzonego w nowatorskiej formule wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Na rozwój nowych technologii przedsiębiorcy otrzymają prawie 254 mln złotych.
2014-04-09
Specyfika sieci franczyzowych często nie pozwala na wdrażanie modeli biznesowych zaczerpniętych z dużych korporacji. Powoduje to potrzebę wypracowania własnego systemu zarządzania, dostosowanego do charakterystyki danej marki.
2014-03-27
Korpo-urodziny czyli czy i jak świętować urodziny pracowników Urodziny pracowników dużych firm zwykle świętowane są w małym gronie danego zespołu. Jednak warto zastanowić się, czy nie zmienić tej tradycji i zaangażować przedstawicieli wyższego szczebla w celebrację – może to bardzo pozytywnie wpłynąć na motywację zatrudnionych osób.
2014-03-17
Metoda na satysfakcję z pracy– siła corporate wellness Satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa bezpośrednio na motywację i efektywność pracownika. Jest wiele narzędzi, którymi pracodawcy mogą zwiększać satysfakcję swoich pracowników, ale należy dobierać je indywidualnie do potrzeb firmy oraz osób w niej pracujących. Pomocną dziedziną jest corporate wellness.
2014-03-12
Coraz więcej firm oraz prywatnych użytkowników pada ofiarą ataków hakerskich, w efekcie których następuje utrata lub wyciek danych. Jednym z najczęstszych sposobów włamań jest odgadywanie haseł do kont pocztowych, stron internetowych czy profili w mediach społecznościowych. Jeżeli chcemy uniknąć podobnej sytuacji, warto przyswoić kilka podstawowych reguł konstruowania haseł, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko wizyty nieproszonego gościa.
2014-03-11
Nowy kontrahent? Sprawdź jego wiarygodność Masz zamiar podpisać umowę z nowym kontrahentem? Świetnie, ale lepiej się do tego odpowiednio przygotować. W dobie kryzysu i ogromnej konkurencji wśród firm warto ostrożnie dobierać sobie partnerów biznesowych, by później nie żałować. Sprawdź jak można szybko sprawdzić wiarygodność przyszłego kontrahenta.
2014-02-05
MLEKOVITA dokonała pierwszej giełdowej transakcji na Rynku Praw Majątkowych wynikającej ze Świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów.
2014-01-13
Wbrew pozorom, urządzenie firmowego przyjęcia świątecznego w taki sposób, by zadowolony był nie tylko zarząd firmy, ale i jej pracownicy, jest nie lada sztuką. I nie chodzi wcale o to, by było drogo i wystawnie. Kluczową rolę odgrywa atmosfera.
2013-12-17
Rok do roku o pięć punktów procentowych wzrosła ilość pracodawców oferujących zatrudnionym bilety na imprezy kulturalne i karnety wstępu do obiektów sportowych i rekreacyjnych.
2013-11-18
Przymierzasz się do startu w przetargu publicznym? Przygotowanie dobrej oferty i zebranie dokumentów to nie wszystko. Znacznie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy w ogóle masz prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, jakie okoliczności wykluczą Twoją firmę z udziału w przetargu.
2013-10-29
ERP w chmurze – standard przyszłości ERP to zaawansowane systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ang. Enterprise Resource Planning). Jest to rozwiązanie, które agreguje większość systemów, które wcześniej stanowiły moduły i nie miały ze sobą komunikacji. Chmura spowodowała większą elastyczność kosztową ERP i nieporównywalną dostępność danych oraz nieosiągalne do tej pory możliwości analizy danych w czasie rzeczywistym.
2013-10-25
Pracownik do wynajęcia od zaraz W ramach oszczędności w firmach coraz częściej praktykuje się „wynajmowanie” pracowników innym pracodawcom – jest to zjawisko tzw. leasingu pracowniczego. Na jakich zasadach ono funkcjonuje i jakie możliwości stwarza stronom stosunku pracy tłumaczy ekspert, Kamil Jabłoński, aplikant radcowski w TGC Corporate Lawyers.
2013-10-07
Tworząc nowy kampus w Polsce, BorgWarner umacnia swoją wysoką pozycję w branży motoryzacyjnej na rynku europejskim. Wybudowanie nowego Zakładu Produkcyjnego oraz Centrum Technicznego zaspokoi rosnący popyt na wydajne, oszczędne i przyjazne środowisku technologii.
2013-10-01
Igrzyska olimpijskie są bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem sportowym świata. Tysiące sportowców, przedstawiciele ogólnoświatowych mediów, najnowocześniejsze obiekty - to wszystko sprawia, że raz na cztery lata świat zamiera żyjąc tylko pozytywnymi emocjami. Poza sportowym, Igrzyska Olimpijskie mają jeszcze jeden bardzo ważny wymiar - wymiar ekonomiczny. Jest to ogromna szansa na rozwój i promocję kraju-organizatora. W większości przypadków jest to inwestycja opłacalna, czy jest to jednak regułą?
2013-09-27
Urlop od pracy, ale nie od płynności finansowej Okres urlopowy sprawia, że dla części firm handlowych zachowanie płynności finansowej staje się trudne. Z badania EGB Finanse sp. z o.o.* wynika, że taka sytuacja dotyczy ponad ¾ małych przedsiębiorstw w Polsce. Tymczasem firmy handlowe stanowią aż 30% podmiotów gospodarczych w kraju, zatrudniając ¼ wszystkich pracowników – ich stały dostęp do środków jest więc kluczowy zarówno dla stabilnego rozwoju przedsiębiorstw, jak też dla całej polskiej gospodarki.
2013-07-15
Działy finansowo-księgowe podporą organizacji. Czy ma to wpływ na wynagrodzenia? W dobie skomplikowanej sytuacji na krajowym oraz światowych rynkach rola działów finansowych w organizacjach wzrasta. Stają się one mocnym wsparciem w procesie podejmowania kluczowych decyzji w spółkach. Czy w związku z tym rosną oczekiwania w stosunku do pracowników tych działów a także ich wynagrodzenia? Odpowiedź na to pytanie daje „Przegląd Płac Finanse & Księgowość 2013” przygotowany przez Page Personnel we współpracy z Grant Thornton.
2013-06-25
Wyniki badania konsumenckiego, przeprowadzonego na zlecenie firmy Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ) wskazują, że choć komunikacja proaktywna z klientem zwiększa sprzedaż firmy i w założeniu przynosi pozytywne efekty wizerunkowe, wiele polskich przedsiębiorstw nie potrafi prawidłowo korzystać z tego narzędzia. Zdaniem klientów, do najczęściej popełnianych przez firmy błędów należą: brak informacji o wcześniejszych rozmowach konsultanta z klientem, zły dobór kanałów komunikacji i czasu kontaktu.
2013-06-20
Słowo motyw najbardziej kojarzy się z kryminalistyką, wiemy przecież,że poznanie motywu sprawcy jest pierwszym tropem umożliwiającym jego rozpoznanie.
2013-06-20
Każdy pracownik działu Sprzedaży ma nadzieje na takie relacje z klientem, która opierają się na zaufaniu drugiej strony co do ewidentnych korzyści z tego wynikających. Aby do tego doprowadzić warto zastanowić się nad fundamentem takich relacji czyli….. korzyściami których aktualnie oczekuje klient.
2013-05-31
Nie wszystkie podmioty gospodarcze muszą ustalać aktywa i rezerwy z tytułu podatku odroczonego. Jednak te, które się na to zdecydują lub są do tego zobligowane powinny postępować zgodnie z obowiązującymi zasadami. Wątpliwości związane z ich stosowaniem wyjaśnia ekspert, Monika Borczyńska, Konsultant w Dziale Audytu w Baker Tilly Poland.
2013-05-28
W organizowanych w Bytomiu Targach Pracy uczestniczyło ponad 80 wystawców, którzy prezentowali swoją ofertę na przygotowanych stoiskach informacyjnych. Przedsięwzięcie cieszyło się dużą popularnością wśród mieszkańców Bytomia.
2013-05-07
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Fotowoltaicznej to organizacja pozarządowa, której misją jest działanie na rzecz rozwoju rynku odnawialnych źródeł energii w Polsce. Stowarzyszenie zawiązało się, by propagować wiedzę i działać na rzecz promowania energetyki fotowoltaicznej.
2013-04-24
Rusza projekt "Zatrudniam Elastycznie" mający na celu umożliwienie bezpłatnego wsparcia przedsiębiorcom poprzez zwiększenie ich świadomości w zakresie Elastycznych Form Zatrudnienia.
2013-04-24
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) właściwe odżywianie może zwiększyć wydajność pracowników aż o 20 proc. W trudniejszych warunkach ekonomicznych właśnie od ich efektywności zależy sukces przedsiębiorstwa. Tym samym to idealny czas na inwestycję w zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnionych.
2013-04-23
Uroczyste wręczenie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „INVEST-PARK” sp. z o.o., Zamek Książ, 17.04.2013 r.
2013-04-23
Konsorcjum UE opracowuje modułowy plan ogólnoeuropejskiego systemu przesyłowego.
2013-04-22
Choć medialnym hitem stało się tąpnięcie na rynku złota i srebra, bardziej niepokoić powinny niemniej dotkliwe spadki cen miedzi i ropy naftowej.
2013-04-22
Obniżki stóp procentowych w Polsce sprawiły, że nabywca mieszkania, który w połowie 2007 r. zaciągnął kredyt hipoteczny w złotych płaci już niższe raty niż ktoś, kto zadłużył się we franku szwajcarskim.
2013-04-16
W tym roku zostały oddane trzy centra handlowe, ale zapowiadane jest znacznie więcej otwarć
2013-04-12
Jeszcze przez trzy tygodnie, do 15 kwietnia 2013 r., można zgłaszać biznesplany do konkursu Małopolski Inkubator Pomysłowości 2013.
2013-03-28
Benedykt XVI nie zostawił po sobie kwitnącego gospodarstwa. W budżecie Stolicy Apostolskiej brakuje bowiem prawie 15 mln euro, a w tle szaleją kolejne afery finansowe. Szacuje się, że w Banku Watykańskim wyprano środki o wartości około 180 mln euro.
2013-03-14
Decyzja o outsourcingu – podjęta z myślą o oszczędnościach i przezwyciężeniu spowolnienia gospodarczego – wpływa również znacząco na rolę szefa działu IT w firmie. O tym, jak szefowie IT mogą odnaleźć się w nowej sytuacji opowiada Leszek Rożdżeński, prezes it WORKS.
2013-03-05
Przełom roku kalendarzowego dla wielu firm oznacza nie tylko czas podsumowań realizacji założonych celów i kondycji firmy, ale także początek długiej drogi związanej z wieloma rozliczeniami i dokumentami do wypełnienia. W gąszczu licznych obowiązków łatwo przeoczyć nowe przepisy. O czym należy pamiętać i jakie zmiany przygotował dla przedsiębiorców ustawodawca w nowym roku? O tym poniżej.
2013-02-07
10 cech dobrego inwestora
2016-10-04
Nasze programy
qi2015_286_01
img3_286_2a_286_03
img2_286
pg_2017_286
dm16_286
dp2016_286
Giełda
WIG20
wykres WIG20 w money.pl
Wspierane przez Money.pl
Giełda
Money.pl - Kliknij po więcej
GPW (2016-12-08 18:59)
WIG 51123.43 +1,47%
WIG20 - -
mWIG40 4228.28 +1,46%
sWIG80 14073.14 +0,21%
Wspierane przez Money.pl
Sonda
DOBRA MARKA - Wskaż najlepszy według Ciebie preparat wzmacniający odporność:
ASCORUTICAL
CERUTIN
CITROSEPT
ECOMER
ISKIAL
MAXILAC C
OEPAROL
RUTIMAX CE
RUTINACEA
RUTINOSCORBIN
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2016 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.