W jakim terminie możemy wnieść odwołanie?

Zgodnie z prawem na odwołanie od decyzji organu administracji publicznej przysługuje 14-dniowy termin. Co decyduje o zachowaniu tego terminu?

 

W myśl art. 129 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego odwołanie powinno zostać wniesione w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji – chyba, że przepisy szczególne dyktują inne wymogi co do treści odwołania.


Zgodnie natomiast z art. 57 § 5 kodeksu postępowania administracyjnego termin do wniesienia odwołania uważa się za zachowany, jeśli przed upływem przewidzianego przez ustawodawcę czternastodniowego okresu czasu pismo zostało: wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji 
publicznej, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru; nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu 
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, czyli Poczty Polskiej SA; złożone w polskim urzędzie konsularnym; złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej; złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku; złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.


Warto w tym miejscu podkreślić, że terminowe złożenie pisma odnosi się do jego złożenia w placówce operatora, czyli placówce pocztowej, a nie przykładowo umieszczenia pisma odwoławczego w skrzynce nadawczej. Pogląd ten dominuje w orzecznictwie sądowym – dla przykładu wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 kwietnia 2014 r., sygnatura akt: III SA/Kr 1152/12. We wspomnianym powyżej przepisie mowa jest bowiem o “placówce pocztowej operatora” co oznacza jednostkę organizacyjną, a nie skrzynkę nadawczą. Data stempla pocztowego z placówki (która rozstrzyga o zachowaniu terminu) do której dostarczone zostało pismo ze skrzynki, może bowiem być późniejsza.


W przypadku niedochowania właściwego terminu istnieje możliwość jego przywrócenia. W tym celu strona zobowiązana jest do udowodnienia, że uchybienie nastąpiło niezależnie od niej, czyli bez jej winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu – informuje Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl.

 

 

Saveinvest Sp. z o.o.

www.grunttozysk.pl

 

 

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
52%
48%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Nasze programy
njqi_286
img3_286_2a_286_03
img2_286
pg_2017_286
dm17_286
dp_286_03
Giełda
WIG20
wykres WIG20 w money.pl
Wspierane przez Money.pl
Giełda
Money.pl - Kliknij po więcej
GPW (2017-05-23 18:59)
WIG 60407.70 -1,01%
WIG20 2307.84 -1,51%
mWIG40 4793.20 -0,21%
sWIG80 16127.19 +0,21%
Wspierane przez Money.pl
Sonda
DOBRA MARKA - Wskaż najlepszą według Ciebie markę dermokosmetyków:
AA
BIODERMA
DERMEDIC
DERMICA
EMOLIUM
EUCERIN
IWOSTIN
OILLAN
PHYSIOGEL
VICHY
INNA
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2017 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.