Miasta muszą stawiać na transport publiczny

Transport zbiorowy, aby był pożądaną przez mieszkańców formą przemieszczania się,  musi spełniać ich oczekiwania i być realizowany na najwyższym poziomie, będąc faktycznym, alternatywnym rozwiązaniem dla samochodów osobowych.

 

Wysoka jakość usług to cel nadrzędny działania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni (ZKM) – wyłącznego organizatora usług przewozowych komunikacji miejskiej na terenie Gdyni i Rumi oraz gmin Kosakowo i Szemud oraz współorganizatora tych usług w Sopocie oraz w gminach Wejherowo i Żukowo.

 

Potwierdzeniem najwyższych standardów świadczonych usług jest przyznanie ZKM w Gdyni złotego godła QI 2014 w prestiżowym, Ogólnopolskim Programie Najwyższa Jakość Quality International.

 

Wszystkie pojazdy (autobusy i trolejbusy) w sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni są niskopodłogowe – w pełni przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Perełką Gdyni są trolejbusy z dodatkowym napę1)dem bateryjnym, nie tylko nieemitujące spalin i niemal bezszelestne, ale i kształtujące unikatowy wizerunek miasta, przez co uwielbiane przez jego mieszkańców.

 

img_9647_1050

 

Funkcjonujący od 1992 r. ZKM w Gdyni jest najstarszym zarządem komunikacji miejskiej w Polsce. W Gdyni bardzo szybko zdecydowano się na rozdzielenie działalności organizatorskiej od przewozowej w komunikacji miejskiej i – poprzez restrukturyzację ówczesnego Zakładu Komunikacji Miejskiej oraz zatrudnienie operatorów prywatnych – na wprowadzenie konkurencji w działalności przewozowej. – Naszym podstawowym celem jest zapewnienie pasażerom jak najlepszej oferty przewozowej. Zawieramy umowy z operatorami, ustalając oczekiwane standardy i konsekwentnie je egzekwując. Obecnie usługi transportu publicznego w ramach naszej sieci świadczy siedem przedsiębiorstw – mówi prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski, Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, kierujący jednostką od chwili jej powołania – Priorytetami są: punktualna realizacja kursów, zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy, określony standard pojazdów (niskopodłogowe, estetyczne i przyjazne dla środowiska), odpowiednie ich oznakowanie oraz wysoka kultura kierowców.

 

Kontraktując usługi przewozowe w imieniu pasażerów i miasta, ZKM wymaga spełnienia określonych wymagań jakościowych – nakładając kary finansowe za wszelkie odstępstwa.

 

W Gdyni w kompleksowy sposób doprowadzono do przewartościowania roli komunikacji miejskiej w obsłudze potrzeb transportowych mieszkańców i  dostosowano parametry oferty przewozowej do ich oczekiwań.

 

img_9878_1050

 

Liczne zrealizowane badania popytu, preferencji i zachowań transportowych mieszkańców, pozwoliły na realizację pod szyldem ZKM w Gdyni szeregu działań, w wyniku których usługi  komunikacji miejskiej zaczęły odpowiadać potrzebom i aspiracjom pasażerów. Efektywnie udoskonalono ofertę przewozową, dostosowując ją do najważniejszych postulatów mieszkańców, którymi od lat są: punktualność, bezpośredniość, częstotliwość i dostępność. Towarzyszyły temu zmiany organizacyjne. Po oddzieleniu organizacji usług od ich wykonania i wprowadzeniu konkurencji w realizacji przewozów, stworzono warunki do rzetelnego świadczenia usług przewozowych. – Naszą rolą, jako organizatora transportu zbiorowego, jest również propagowanie tej formy przemieszczania się, która w polityce zrównoważonego rozwoju obszarów zurbanizowanych ma do odegrania dużą rolę i jest zalecana, jako alternatywne rozwiązanie dla transportu indywidualnego – mówi prof. O. Wyszomirski, i dodaje: – Ale tylko dobra jakość usług przewozowych jest w stanie zachęcić posiadaczy samochodów, aby rezygnowali z ich użytkowania i korzystali z transportu zbiorowego. Korzyści wspólne są oczywiste – zmniejszenie natężenia ruchu, mniejsza emisja spalin, oszczędności paliwa, czasu i pieniędzy, a w rezultacie – większy komfort życia. Gdyński ZKM stawia na konkretne działania w tym zakresie – od 1992 r. uruchomił aż 20 nowych linii autobusowych i 5 trolejbusowych, a liczba realizowanych kilometrów wzrosła o 1/3.

 

Wysoka jakość usług komunikacji miejskiej w Gdyni stała się dziś jej wizytówką, a dotychczasowe działania ZKM zostały docenione na arenie międzynarodowej – w ub. r. podczas Jubileuszowego Kongresu Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego w Genewie, gdyńska komunikacji miejska zdobyła 1. miejsce w zakresie jakości usług w kategorii przedsiębiorstw komunikacyjnych z Europy Centralnej i Środkowej, otrzymując certyfikat Grow Innovactive with Public Transport.

 

Rok 2015 jest dla gdyńskiej komunikacji miejskiej wyjątkowy pod względem inwestycji taborowych. Stanowiące własność komunalną dwie spółki przewozowe – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej  i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej – w styczniu 2015 r. wprowadziły do eksploatacji aż 30 fabrycznie nowych autobusów. Są to pojazdy o standardowej dla komunikacji miejskiej długości 12 metrów.

 

img_9701_1050

 

PKM w Gdyni zakupiło piętnaście autobusów MAN Lion’s City CNG. Są one zasilane sprężonym gazem ziemnym. Z kolei PKA w Gdyni zakupiło piętnaście  autobusów Solaris Urbino 12, zasilanych olejem napędowym, ale z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczne normy czystości spalin Euro-6. Zakupy te w połowie zostały sfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

 

PKA szykuje "prawdziwą gratkę taborową" – firma stara się o zakup pierwszego wyprodukowanego autobusu Solaris Urbino 12 czwartej generacji, który polską premierę miał na Targach „TRANSEXPO” w październiku 2014 r. Ten autobus mocno różni się technicznie i wizualnie od innych pojazdów tej marki – jest ultranowoczesny.

 

W kwietniu 2015 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej wprowadzi do eksploatacji dwa trolejbusy marki Solaris Trollino 12, wyposażone w nowego rodzaju baterie – litowo-jonowe. Zapewniają one możliwość liniowej, a nie tylko awaryjnej eksploatacji trolejbusu na trasach bez sieci trakcyjnej. Ten zakup będzie testem nowej technologii przed decyzją o zakupie kolejnych trzydziestu trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi w następnych latach – ze wsparciem ze środków z UE.

 

Działania ZKM w Gdyni doceniają także użytkownicy gdyńskiej komunikacji miejskiej. W wyniku przeprowadzonych w ub. roku metodą wywiadu indywidulanego w gospodarstwach domowych,  reprezentatywnych badań satysfakcji klientów, okazało się, że od powołania ZKM znacząco podniosła się ocena świadczonych usług – z 3,39 w 1994 r. – do rekordowego poziomu 4,27 w 2013 r. (w skali ocen 2-5).

 

Maria Leżucha, Jacek Majewski

Oceń artykuł:
zobacz ranking »
51%
49%
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Korzystanie z witryny forumbiznesu.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies.