Szczęśliwy zespół = produktywny zespół. Rady serwisu MonsterPolska.pl dla liderów i menadżerów

Szefowie największych światowych korporacji głośno mówią o potrzebie zapewnienia warunków sprzyjających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu swoich pracowników. To pokłosie wielu badań, w których naukowcy zaczęli przekonywać, że „nie kijem”, a „marchewką”, można skłonić ludzi do wydajnej pracy.

 

Przykładowo badacze z Wydziału Ekonomii University of Warwick oszacowali, że szczęście sprawia, iż ludzie stają się o około 12 proc. bardziej wydajni. Firma Google, która zainwestowała we wsparcie dobrego samopoczucia pracowników, odnotowała 37 proc. wzrost efektywności. 


Zatem poczucie szczęścia w pracy sprawia, że pracujemy wydajniej i z większym zaangażowaniem. Coraz częściej osoby zarządzające ludźmi zastanawiają się nad pytaniem: o czym marzy ich zespół?


Choć stworzenie szczęśliwego zespołu wydaje się niełatwym zadaniem, receptę dają sami pracownicy. Serwis rekrutacyjny MonsterPolska.pl zapytał pracowników o najbardziej motywujące zespół zachowania szefa i firmy. Okazuje się, że gigantyczne znaczenie mają nie tylko wysokie premie, ale też małe gesty.



Oto rady dla menadżerów, którzy chcą zarządzać efektywnym i szczęśliwym zespołem:


1. Chwalcie

„To był Tłusty Czwartek. Szef zaprosił zespół w środku dnia do sali konferencyjnej. Kupił dla nas pączki i potraktował ten dzień jako okazję do wyliczenia naszych mocnych stron. To było bardzo budujące, tym bardziej że zespół się nie spodziewał” – Ania, branża handlowa.


2. Pokażcie, że zespół jest wam bliski

„Pewnego roku, w budżecie naszego działu, nie było pieniędzy na coroczną imprezę. Wtedy szef powiedział, że zorganizuje nam wyjście na piwo, na jego koszt. To był najmocniejszy dowód tego, że jesteśmy jego dream team” – Karolina, branża wydawnicza.


3. Doceniajcie ciężką pracę

„W ubiegłym roku nasz zespół dotknęła gigantyczna rotacja. Z dziesięciu osób zostało pięć. Ponad miesiąc pracowaliśmy w okrojonym składzie. Menadżerka postanowiła nam to wynagrodzić i każdy dostał premię w wysokości jednej trzeciej pensji” – Piotrek, branża IT.



4. Wspierajcie na życiowych zakrętach

„W naszym szefie zobaczyliśmy człowieka, a w firmie dobrego pracodawcę, gdy jednemu z naszych kolegów poważnie zachorował syn. Przełożony stanął na głowie, aby uzyskać dla niego pomoc finansową z budżetu pomocowego dla pracowników. Poza tym pozwalał mu wychodzić wcześniej z pracy, gdy kolega musiał jechać na badania i w końcu w pomoc zaangażował cały zespół – organizując wyjazd na oddanie krwi. To był test dla całego zespołu i zdaliśmy go” – Rafał, branża consultingowa.



5. Stwórzcie przyjemne miejsce pracy

„Dostaliśmy kiedyś ankietę od szefowej, którą przygotował dział HR. Mieliśmy odpowiedzieć w niej na pytania dotyczące pracodawcy i naszych oczekiwań. Pamiętam, że naradzaliśmy się z kolegami i wszyscy wpisaliśmy, że brakuje nam przed firmą leżaków, ale też wygodnych puf na korytarzach. Byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, bo firma kupiła nam i leżaki, i pufy” – Marcelina, branża finansowa.


6. Świętujcie okazje

„Świąteczne bony i paczki dla dzieci. Co roku bardzo mnie to cieszy, zwłaszcza że są to spore kwoty” – Dorota, sektor publiczny.



7. Podkreślajcie indywidualność

„Nasza firma oferuje dofinansowanie zajęć z języka, karnetów sportowych, ale ma też program punktów, które można wymieniać na zakupy. Pozytywne jest to, że każdy pracownik może skorzystać z tego, czego potrzebuje” – Tomek, branża nieruchomości.



8. Stawiajcie na szczerą komunikację i mówienie o oczekiwaniach

„Moja szefowa albo przeszła świetne szkolenie, albo ma naturalny talent do zarządzania ludźmi. Jej mocną stroną jest równe traktowanie członków zespołu. Kiedy trzeba chwali, ale również konstruktywnie krytykuje. Mamy bardzo zdrowe środowisko pracy” – Krzysztof, branża reklamowa. Podkreśla, że bardzo ważne dla członków zespołu jest to, że każdy zna w nim swoje miejsce i swoje zadania. Jednym z ważniejszych aspektów, który wpływa na poczucie szczęścia zespołu jest właśnie świadomość roli, jaką się w nim pełni. Dobry szef stawia przed pracownikami precyzyjne oczekiwania, aby ci mogli je wypełnić. 



9. Dostrzegajcie potrzeby

„W naszej firmie zespół chętnie dojeżdża do pracy rowerami i na hulajnogach. Przez długi czas nie mieliśmy miejsca do bezpiecznego parkowania. Teraz mamy specjalnie wyznaczony pas do parkowania na firmowym parkingu. To fajne uczucie wiedzieć, że firma zauważa potrzeby swoich pracowników” – Agnieszka, branża ubezpieczeniowa.



10. Postawcie się w nowej roli

„Pokój dla matki z dzieckiem. Jego istnienie doceniłam po powrocie z urlopu macierzyńskiego, bo mogłam w nim w komfortowych warunkach odciągać w ciągu dnia w pracy pokarm dla dziecka. Korzystałam z niego kilka miesięcy” – Julia, sektor ekonomiczny.


Pracowników napędzają do pracy motywujące słowa przełożonych. Doceniają gesty, ale też chwile, w których menadżerowie stają na wysokości zadania i wspierają członków zespołu – mówi Joanna Żukowska z serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Wyraźnie widać, że pracownicy chcą pracować w miejscach, które są dostosowane do ich stylu życia. Podpowiadając liderom, wydawałoby się proste rozwiązania, warto dodać, że większość lub część z nich można zrealizować niewielkim kosztem, wystarczy uważnie wsłuchać lub przyjrzeć się potrzebom zespołu – dodaje.

 

 

www.MonsterPolska.pl

 

Tagi:
Oceń artykuł:
zobacz ranking »
55%
45%
Autor
Zaloguj się i komentuj pod swoim nickiem, jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
Treść
Obrazek
Podaj kod
 
Copyright © ForumBiznesu.pl 2012-2018 - Design & Engine - portale internetowe - FineCMS.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.