Czy to koniec parkowania na chodniku? – nowelizacja Kodeksu drogowego

Czy to koniec parkowania na chodniku?

W dniu 24 sierpnia br. w Dzienniku Ustaw opublikowana została Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw. Ustawodawca nowelizuje m.in. ustawę - Prawo o ruchu drogowym. W związku z tą sytuacją powstaje wątpliwość - Czy po 21 września br. bezkarnie będziesz mógł zaparkować na chodniku? – pyta serwis Prawodrogowe.pl

W zakres zmian, w opublikowanej Ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (2022.1768) nowelizacji ulegają m.inn. ustawy: o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg; Kodeks wykroczeń; o drogach publicznych; o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym; Prawo o ruchu drogowym; o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Ustawodawca zmienia wiele definicji w tym nowe lub poprawione brzmienie otrzymują takie jak: pas drogowy, droga, droga o nawierzchni gruntowej, urządzenie drogi, urządzenie obce, jezdnia, zjazd, skrzyżowanie, węzeł, drogowy obiekt inżynierski, dostępność drogi, drogi dojazdowe, droga wewnętrzna, autostrada, droga ekspresowa, droga dla pieszych, droga dla pieszych i rowerów, jezdnia, pobocze, chodnik, przejście dla pieszych, przejście sugerowane, przejazd dla rowerów, tunel itd.

W nowym punkcie - pkt 4a - dodana została definicja „drogi dla pieszych” i jednocześnie w kolejnym - punkcie 9 - otrzymujemy nowe brzmienie definicji „chodnika”. Serwis zachęca nas do precyzyjnej analizy. I to ważny przykład nadchodzących zmian.

Jak czytamy w przytoczonych cytatach:
„4a) droga dla pieszych - drogę lub część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch oraz pełnienia innych funkcji, w szczególności zatrzymania lub postoju pojazdów; (…)

„9) chodnik - część drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;”.

Ustawodawca przewidział także kilka przepisów przejściowych, które obowiązują do 20 września br. A tu: Art. 25. „W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 20 września 2022 r. przez:

1) drogę dla pieszych, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2d oraz ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, rozumie się chodnik, o którym mowa w art. 4 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu dotychczasowym;

2) przejazd dla rowerów, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2d oraz ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, rozumie się przejazd dla rowerzystów, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 7 w brzmieniu dotychczasowym;

3) drogę dla pieszych i rowerów, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2d oraz ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, rozumie się ścieżkę pieszo-rowerową w rozumieniu przepisów dotychczasowych;

4) drogę dla rowerów, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2d oraz ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, rozumie się ścieżkę rowerową w rozumieniu przepisów dotychczasowych.”.

Z kolei „z dniem 21 września 2022 r. istniejące:
1) chodniki i drogi dla pieszych – stają się drogami dla pieszych w rozumieniu art. 2 pkt 4a ustawy zmienianej w art. 7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

2) drogi dla rowerów i pieszych – stają się drogami dla pieszych i rowerów w rozumieniu art. 2 pkt 4b ustawy zmienianej w art. 7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

3) estakady i kładki dla pieszych – stają się wiaduktami lub mostami, o których mowa w art. 4 pkt 13 ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

4) jednopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych – stają się skrzyżowaniami w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

5) przejazdy dla rowerzystów – stają się przejazdami dla rowerów w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

6) wielopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych w postaci:
a) węzłów drogowych – stają się węzłami w rozumieniu art. 4 pkt 9a ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
b) przejazdów drogowych – stają się wiaduktami, o których mowa w art. 4 pkt 13 ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

7) obiekty budowlane niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, urządzenia niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz obiekty budowlane i urządzenia niezwiązane z gospodarką drogową lub obsługą ruchu – stają się urządzeniami obcymi w rozumieniu art. 4 pkt 2b ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

- Zarządca drogi wprowadza odpowiednie zmiany, wynikające z ust. 1, w ewidencji dróg, o której mowa w art. 10 ust. 11 ustawy zmienianej w art. 3, w terminie do dnia 20 września 2024 r.3.

Organizacje ruchu zatwierdzone przez organ zarządzający ruchem przed dniem 21 września 2022 r., obejmujące swym zakresem chodniki, drogi dla pieszych, drogi dla rowerów i pieszych lub przejazdy dla rowerzystów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 5, zachowują ważność do czasu ich zmiany.

- W okresie od dnia 21 września 2022 r. do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 7 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą nie jest wymagane oznakowanie drogi dla pieszych, której przeznaczenie dla pieszych jest oczywiste.”.Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia tj. obowiązuje z dniem dzisiejszym.

Jednak z wyjątkami, które dotyczą m.in. ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Te ostatnie wchodzą w życie z dniem 21 września 2022 r. Dotychczasowe przepisy wykonawcze - w określonym zakresie - zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie omówionej ustawy zmienianej i w brzmieniu nadanym ustawą zmieniająca jednak nie dłużej niż do dnia 20 września 2026 r. i mogą być w tym czasie zmieniane - napisano.

Trudno teraz wyrokować, czy mamy do czynienia z błędem legislacyjnym, czy celowym działaniem, ale fakt jest taki, że w myśl nowych przepisów, obowiązujących od 23 sierpnia, już od 21 września br. parkowanie na chodnikach będzie nielegalne. Wszystko dlatego, że jak informuje serwis prawodrogowe.pl, w znowelizowanym Kodeksie drogowym wprowadzono wiele poprawionych i nowych definicji.

Warto zauważyć, że w dotychczasowych przepisach, które będą obowiązywały jeszcze do 20 września br., pod pojęciem chodnika kryła się część drogi przeznaczona dla pieszych. Pojawienie się w niej słowa "wyłącznie" jednoznacznie wskazuje na to, że parkowanie na chodnikach już wkrótce stanie się nielegalne.

Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że już od 21 września w ramach jednej ustawy będziemy mieli do czynienia ze sprzecznymi przepisami. Jak zauważa serwis brd24.pl prawo wciąż będzie regulowało zasady obowiązujące podczas parkowania na chodniku i równocześnie wykluczało możliwość poruszania się jakimkolwiek pojazdem po tej części drogi.

Wskazówką, że ustawodawca zamierza jednak uniemożliwić wjazd pojazdami na chodniki, jest rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które również wchodzi w życie od 21 września br. W rozporządzeniu tym pojawił się zapis, który stanowi, że "W trudnych warunkach dopuszcza się szerokość chodnika nie mniejszą niż 1,00 m, pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami, o długości nie mniejszej niż 2,00 m i szerokości nie mniejszej niż 1,80 m".

Warto przypomnieć, że obecnie dopuszcza się zatrzymanie lub zaparkowanie na chodniku pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 2,5 tony, o ile dla pieszych pozostanie co najmniej 1,5 m szerokości chodnika. Zatrzymany lub zaparkowany pojazd nie może również tamować ruchu pojazdów na jezdni i w danym miejscu nie może obowiązywać zakaz zatrzymywania się ani zakaz postoju – wyjaśnia serwis Auto-Swiat.pl

Skąd wziął się problem? Wyjaśnienia jego podjął się serwis autokult.pl

Jak czytamy w wyjaśnieniu, - nie zauważono jednak dwóch rzeczy w tej nowelizacji.

Po pierwsze, istniejące już chodniki 21 września stają się drogami dla pieszych, w których definicji jest wprost napisane, że pełnią one takie funkcje, jak m.in. zatrzymanie i postój pojazdów.

Po drugie, w nowej definicji chodnika jest on częścią drogi dla pieszych, a nie częścią drogi jako całości (z jezdnią włącznie), jak jest jeszcze obecnie. Zasadnicze znaczenie ma nie kwestia pieszych, lecz kwestia "części drogi".

Jest to dość skomplikowane, ale też spójne z innymi zmienionymi przepisami. Na przykład, od 21 września pieszy będzie obowiązany korzystać z drogi dla pieszych lub drogi dla pieszych i rowerów, a nie – jak dotychczas – z chodnika. Chodnik staje się bowiem w jakimś sensie wyodrębnioną częścią drogi dla pieszych, a nie odrębnym tworem. Zatem chodnik będzie częścią tylko dla pieszych, ale piesi będą mogli korzystać z całej drogi dla pieszych - wyjaśnia dalej serwis.

Inny przykład – obecnie kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych. Po zmianie przepisów zniknie określenie "po chodniku" i zostanie zastąpione określeniem "drodze dla pieszych".

Również mandat w wysokości 1500 zł za jazdę po chodniku lub przejściu dla pieszych zmieni się w mandat za jazdę po drodze dla pieszych lub przejściu dla pieszych. Także i tu chodnik przestaje być wyodrębniony jako oddzielny twór drogowy, lecz stanie się częścią drogi dla pieszych.

Czy skoro chodnik zniknie z tego mandatu, to będzie można po nim jeździć? Oczywiście, że nie, bo nie można jeździć po drodze dla pieszych, a chodnik jest jej częścią. Zatem nic się w tej kwestii praktycznie nie zmieni – czytamy w interpretacji.

Podobnie dla rowerzystów i kierujących hulajnogami elektrycznymi, którzy obecnie warunkowo mogą korzystać z chodnika. Po zmianie przepisów będą mogli na tych samych zasadach korzystać z drogi dla pieszych, lecz nie z chodnika według nowej definicji. W praktyce jednak – jak do tej pory – będą mogli korzystać z chodników, ponieważ będą one drogami dla pieszych. Przynajmniej przez jakiś czas - wyjaśniono.

I dokładnie to samo dotyczy kierujących, czytamy dalej, którzy normalnie będą mogli parkować na chodnikach – jak do tej pory, ponieważ będą one drogami dla pieszych. W myśl zmienionych przepisów będzie to warunkowane tym, że:

• nie będzie tam zakazu zatrzymania lub postoju,

• szerokość chodnika będzie nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych.

Warto tu jednak zwrócić uwagę na drugi punkt. Do tej pory (do 21 września) kierowca musiał zostawić przestrzeń dla pieszych na chodniku nie mniejszą niż 1,5 m. Od 21 września będzie mógł postawić auto na drodze dla pieszych, ale pod warunkiem, że szerokość chodnika, czyli części drogi dla pieszych, będzie wynosiła przynajmniej 1,5 m.

W teorii, po zmianie przepisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym, daje to większe możliwości parkowania na chodniku dla kierowców, ponieważ nie trzeba będzie zostawiać 1,5 m przestrzeni. Będzie można parkować na drodze dla pieszych (stary chodnik), a żeby w ogóle mówić o spełnieniu drugiego warunku, będzie musiał pojawić się wydzielony chodnik o szerokości minimum 1,5 m. Jeśli go nie będzie, to nie trzeba będzie zostawić takiej przestrzeni. Byle nie utrudniać ruchu pieszych. I w tym wydzieleniu chodnika jest sedno problemu – napisano w informacji.

Na razie go nie ma, dopiero go poznamy. Ustawodawca – w myśl wszystkich wprowadzonych od 21 września zmian – będzie musiał wyodrębnić na drodze dla pieszych chodnik o szerokości 1,8 m nie tylko w przepisach, ale i fizycznie. W trudnych warunkach dopuszczalna szerokość chodnika wyniesie minimum 1 m. To w praktyce oznacza, że chodniki będą miały zazwyczaj 1,8 m, ale w niektórych miejscach mniej. Przypominam, że jeśli chodzi o parkowanie na drodze dla pieszych, to kierowca będzie mógł postawić swój pojazd, jeśli szerokość wydzielonego chodnika będzie wynosiła co najmniej 1,5 m – czytamy dalej.

Jak napisano, nie znaleziono w przepisach zmienionych ustaw konkretnego zapisu, który mówiłby o oznakowaniu czy wydzieleniu chodnika jako części drogi dla pieszych. Natomiast w uzasadnieniu projektu można znaleźć informację o tym, że zarządcy dróg będą musieli wyodrębnić chodniki na drogach dla pieszych, ale na razie nie określono zasad ich oznakowania. I ma to wyglądać mniej więcej tak:

Wiadomo natomiast, że od 21 września chodnikiem nie będzie wyłożona kostką część drogi, lecz część znanego nam do tej pory chodnika, po którym zawsze chodziliśmy, jeździliśmy rowerem, czy parkowaliśmy samochód. I tutaj znów rodzi się pytanie – jak ten temat wyjaśnić?

Tego można się doczytać dopiero w uzasadnieniu nowelizacji. Chodzi o oddzielenie chodnika, jako części wyłącznie dla pieszych, od innych elementów drogi, jej infrastruktury oraz uczestników ruchu. Chodnik ma być "czystym", niczym niezakłóconym pasem przeznaczonym wyłącznie do ruchu pieszego, bez żadnej infrastruktury (czyt. słupki, znaki itp.), a także obiektów działalności gospodarczej - podano.

Zarówno rowerzyści, jak i kierujący hulajnogami elektrycznymi oraz pojazdami mechanicznymi nie będą mogli poruszać się po chodniku, ani na nim zatrzymywać pojazdów. Dzięki temu nie będzie mowy o kolizji pieszego z osobą jadącą hulajnogą czy rowerem, jeśli obaj uczestnicy będą poruszali się po przeznaczonych dla siebie częściach drogi. Niemniej, jadąc rowerem lub hulajnogą drogą dla pieszych, ale nie chodnikiem, nadal trzeba będzie ustępować pieszym oraz poruszać się z prędkością do nich zbliżoną - wyjaśniono.

Poniekąd celem będzie też wyeliminowanie samochodów parkujących na chodnikach (według starej definicji), kiedy chodnik – według nowej definicji – stanie się większą częścią wąskiej drogi dla pieszych. Kiedy chodnik będzie miał mniej niż 1,5 m, nie będzie możliwe parkowanie na drodze dla pieszych, nawet jeśli będzie na to wystarczająco dużo przestrzeni. Jak to będzie wyglądało w praktyce, to się dopiero okaże, kiedy zarządcy dróg zaczną wydzielać chodniki – czytamy.

Natomiast na tę chwilę faktem jest, że od 21 września dla kierowców samochodów, a także rowerzystów, niewiele się zmienia, a właściwie nic pod względem parkowania czy jazdy po chodniku. Nadal będą mogli parkować na chodniku, który stanie się drogą dla pieszych. Zmieni się to dopiero, kiedy nowy chodnik zostanie wyodrębniony na starym – podsumowuje portal. (jmk)

Foto: Money.pl
Źródło: / Prawodrogowe.pl / Auto-Swiat.pl / Auto-kult.pl / brd.pl /

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.