Tradycyjne banki spowalniają udzielanie kredytów dla firm i to dokładnie w momencie, gdy przedsiębiorstwa potrzebują buforów kapitału obrotowego. Trudno jest im też odpowiedzieć na specyficzne dla platform e-commerce potrzeby. W rezultacie dla większości MŚP uzyskanie pożyczki to czas oczekiwania sięgający 2 tygodni.
1/4 polskich MŚP pożycza pieniądze na biznes od rodziny albo z prywatnego konta. Dlaczego? Średni czas oczekiwania na pożyczkę z banku to 1-2 tygodnie. 27% przedstawicieli MŚP nie wie, że dzienne rozliczenia sprzedaży są możliwe – większość czeka do 48 h. 77% chciałoby mieć możliwość ograniczenia rodzaju dokonywanych przez pracowników wydatków. 64% firm w Polsce jest zainteresowane technologią, która pozwala na zarządzanie finansami przedsiębiorstwa na platformie – embedded finance
Platformy marketplace oraz firmy działające w oparciu o „silniki e-commerce” odpowiadają za znaczną część sklepów internetowych prowadzonych w Polsce. Jako że to sektor silnie stawiający na rozwój i nowoczesne technologie, na swojej drodze często napotyka blokady związanie z finansowaniem biznesu. Z jednej strony przedsiębiorstwa te są za małe, aby tradycyjne banki mogły im zaproponować oferty skrojone na miarę globalnych korporacji, z kolei z drugiej zbyt zróżnicowane, aby jedno rozwiązanie pasowało dla wszystkich. Z najnowszego badania „The Embedded Finance Report” na zlecenie
Adyen i Boston Consulting Group wynika, że polskie MŚP wyraźnie określają swoje potrzeby i zaznaczają, czego im brakuje. Potwierdzają to dane z raportu:
Bankowość:
• 64 proc. firm uznaje posiadanie konta bezpośrednio powiązanego z platformą marketplace/software, której używa, za korzystne.
• Aż 73 proc. wyraża potrzebę rozliczeń w tym samym dniu, a nawet szybciej.
Karty:
• 62 proc. MŚP rozważyłoby posiadanie kart płatniczych oferowanych przez platformę, a nie tradycyjny bank.
• 77 proc. chciałoby mieć możliwość ograniczenia rodzaju dokonywanych przez pracowników wydatków kartą.
Pożyczki:
• 74 proc. firm jest zainteresowane usługami finansowania zapewnionymi przez platformę marketplace.
• Około 23 proc. krótkoterminowych pożyczek jest aktualnie zaspokajane poprzez „nieformalne rozwiązania”.
Koncepcja embedded finance, czyli wbudowanych produktów finansowych oznacza włączenie usług bankowych do przedsiębiorstwa niefinansowego. W prostym przekazie oznacza to, że właściciele np. kilku sklepów z obuwiem czy meblami albo sieci restauracji działający w ramach platformy typu SaaS mogą odnieść korzyści poprzez zaspokojenie wielu potrzeb związanych z bankowością w jednym miejscu. - Niezależnie czy chodzi o płatności, ekspresowe pożyczki, czy wypłaty tego samego dnia – wbudowane produkty finansowe są w stanie znacznie ułatwić codzienne prowadzenie działalności. W Polsce zainteresowanych nimi jest już 64 proc. małych i średnich przedsiębiorstw, choć nie wszyscy wiedzą, co się za nimi kryje – komentuje ekspert technologii finansowych w Adyen, Jakub Czerwiński.
Źródło: Raport Adyen i Boston Consulting Group