Centralne Biuro Antykorupcyjne miało zwalczać przestępstwa, a postawione będzie w stan likwidacji. Rada Ministrów przyjęła odpowiedni projekt ustawy.
Dr n. pr. Marek Woch, Ekspert Centrum Legislacji Federacji Przedsiebiorcy.pl, omawia okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające potrzebę przygotowania projektu ustawy z 5 grudnia 2024 r. o koordynacji działań antykorupcyjnych oraz o likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Pojmowanie definicji korupcji
Zdaniem Tomasza Grzegorza Grosse „Korupcja nie jest współczesnym fenomenem. Znana już była w czasach głębokiej starożytności, zapewne w tym samym okresie, kiedy kształtowały się pierwsze struktury władzy znane ludzkości. Pierwszym dowodem świadczącym o występowaniu przekupstwa jest dokument pochodzący z Asyrii sprzed blisko 5400 lat”.
W projekcie ustawy projektodawcy starali się przedstawić kompleksowe i wieloaspektowe ujęcie korupcji. Definicja wykracza poza typowe postrzeganie łapówkarstwa, obejmując szeroki zakres zachowań, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Kluczowe elementy definicji to:
Nienależne korzyści: Obejmują one nie tylko korzyści materialne, ale także osobiste, takie jak przysługi, uprzywilejowanie czy inne formy nagród.
Funkcja publiczna: Dotyczy osób zajmujących stanowiska w administracji publicznej, ale także osób wykonujących zadania publiczne w innych podmiotach.
Działalność gospodarcza: Obejmuje zarówno przedsiębiorstwa, jak i organizacje pozarządowe, które realizują zobowiązania wobec władz publicznych.
Społecznie szkodliwe odwzajemnienie: Oznacza, że korzyść jest udzielana w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza obowiązki i szkodzi interesowi publicznemu.
Implikacje dla Koordynacji Działań Antykorupcyjnych
Definicja korupcji zawarta w projekcie ustawy ma istotne konsekwencje dla koordynacji działań antykorupcyjnych:
Potrzeby kompleksowego podejścia: Z uwagi na szeroki zakres objawów korupcji, działania antykorupcyjne muszą być prowadzone na wielu frontach, obejmując zarówno sektor publiczny, jak i prywatny.
Współpraca międzyinstytucjonalna: Efektywna walka z korupcją wymaga ścisłej współpracy między różnymi instytucjami, takimi jak prokuratura, policja, sądy, organy kontrolne i samorządy.
Powiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa: Szerokie definicje czynów korupcyjnych zwiększają znaczenie procedur zgłaszania podejrzeń i ochrony osób zgłaszających.
Prewencja: Oprócz działań represyjnych, konieczne jest wdrażanie działań prewencyjnych, takich jak edukacja, transparentność procedur, wzmocnienie kontroli wewnętrznej i zewnętrzne.
Zmiana kultury organizacyjnej: Walka z korupcją wymaga zmiany kultury organizacyjnej, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, poprzez promowanie uczciwości, etycznych standardów i odpowiedzialności.
Kluczowe Wyzwania w Koordynacji Działań Antykorupcyjnych
Zdefiniowanie ról i odpowiedzialności: Konieczne jest jasne określenie ról i odpowiedzialności poszczególnych instytucji zaangażowanych w walkę z korupcją.
Standaryzacja procedur: Wprowadzenie ujednoliconych procedur i narzędzi do wykrywania i ścigania korupcji.
Wymiana informacji: Ułatwienie wymiany informacji między różnymi instytucjami, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony danych osobowych.
Środki finansowe: Zapewnienie odpowiednich środków finansowych na działania antykorupcyjne.
Wsparcie społeczne: Budowanie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z korupcją i promowanie postaw pro-społecznych.
Wnioski
Koordynacja działań antykorupcyjnych wymaga kompleksowego podejścia, opartego na ścisłej współpracy między różnymi instytucjami i sektorami. Definicja korupcji zawarta w projekcie ustawy może stanowić solidną podstawę prawną dla tych działań, jednocześnie podkreślając konieczność ciągłego dostosowywania strategii do zmieniającego się środowiska.
Analiza projektu ustawy
Główna Teza: Projekt ustawy przedstawia argumenty za reformą wysiłków antykorupcyjnych w Polsce. Centralna teza brzmi, że obecne podejście, z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym (CBA) jako głównym aktorem, jest nieskuteczne i doprowadziło do spadku postrzegania Polski jako kraju wolnego od korupcji. Proponowanym rozwiązaniem jest likwidacja CBA i rozdzielenie jego obowiązków między bardziej ugruntowane instytucje, takie jak Policja, Administracja Skarbowa i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Kluczowe Punkty i Argumenty Uzasadniające
Nieskuteczność CBA: W uzasadnieniu projektu ustawy argumentuje się, że CBA nie udało się znacząco zmniejszyć poziomu korupcji w Polsce, o czym świadczą spadające wyniki w Indeksie Percepcji Korupcji Transparency International. W uzasadnieniu projektu ustawy wskazuje się, że CBA podejmowało działania motywowane politycznie i naruszało prawa obywatelskie, podważając zaufanie publiczne.
Potrzeba Systemowej Zmiany: W uzasadnieniu projektu ustawy podkreśla się, że konieczna jest kompleksowa przebudowa systemu antykorupcyjnego, a nie tylko skupienie się na indywidualnych przypadkach czy zmianach personalnych. Proponowane jest rozproszone podejście, obejmujące wiele agencji, w celu zwiększenia skuteczności i zmniejszenia ryzyka ingerencji politycznej.
Skupienie się na Prewencji i Edukacji: Tekst podkreśla znaczenie działań prewencyjnych, takich jak edukacja publiczna i kampanie informacyjne, oprócz egzekwowania prawa. Takie podejście jest pojmowane jako kluczowe dla rozwiązania podstawowych przyczyn korupcji i promowania kultury uczciwości.
Międzynarodowe Standardy i Najlepsze Praktyki: Proponowane reformy są ujęte w kontekście międzynarodowych standardów antykorupcyjnych i najlepszych praktyk. Celem jest dostosowanie wysiłków Polski do wysiłków innych rozwiniętych krajów i wzmocnienie jej reputacji na arenie międzynarodowej.
Potencjalne słabości i kontrargumenty
Uproszczenie Problemu: Tekst może upraszczać złożone zagadnienie korupcji, przedstawiając je jako problem wyłącznie konstrukcji instytucjonalnej. Inne czynniki, takie jak warunki ekonomiczne, kultura polityczna i postawy społeczne, również mogą odgrywać znaczącą rolę.
Ryzyko fragmentacji: Rozdzielenie odpowiedzialności antykorupcyjnej między wiele agencji może prowadzić do braku koordynacji i dublowania wysiłków. Może również powodować luki w pokryciu, zwłaszcza w obszarach, które nie mieszczą się w kompetencjach istniejących instytucji.
Brak dowodów empirycznych: Chociaż uzasadnienie projektu ustawy przedstawia silny argument za reformą, mógłby skorzystać z bardziej konkretnych dowodów empirycznych na poparcie swoich twierdzeń. Na przykład, szczegółowe badania dotyczące wyników CBA, a także porównania z innymi krajami, mogłyby wzmocnić argument.
Kwestie polityczne: Proponowane reformy mogą być motywowane względami politycznymi, a nie wyłącznie obiektywnymi ocenami obecnego systemu. Ważne jest rozważenie potencjalnych konsekwencji tych reform dla równowagi władzy w polskim rządzie.
Ogólna ocena
Przedstawiony projekt ustawy oferuje krytykę obecnego stanu wysiłków antykorupcyjnych
w Polsce i przedstawia uargumentowaną wizję reformy. Jednakże, bardziej wysublimowana analiza byłaby potrzebna, aby w pełni ocenić zalety i potencjalne wady proponowanych zmian. Dalsze badania i debata są niezbędne, aby zapewnić, że wszelkie reformy będą skuteczne, zrównoważone i zgodne z najlepszymi interesami narodu polskiego.
Przykłady potencjalnych obszarów do dalszych analiz:
Kontekst historyczny: Jakie są historyczne czynniki, które przyczyniły się do obecnego stanu korupcji w Polsce?
Implikacje międzynarodowe: Jak te reformy mogą wpłynąć na relacje Polski z Unią Europejską i innymi organizacjami międzynarodowymi?
Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego: Jaką rolę powinny odgrywać organizacje społeczeństwa obywatelskiego w walce z korupcją?
Foto: YT
Dr n. pr. Marek Woch, Ekspert Centrum Legislacji Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców Przedsiebiorcy.pl
https://przedsiebiorcy.pl/
https://nirp.pl/
Kancelaria Rzecznika Przedsiębiorców Prosta Spółka Akcyjna