Zachowania płatnicze Polaków zmieniają się bardzo dynamicznie. Coraz więcej kupujących wybiera płatności bezgotówkowe, stawiając tym samym na wygodę i bezpieczeństwo. Nawyk sięgania przy kasie po plastikową kartę lub telefon z aplikacją płatniczą w dużym stopniu utrwaliła pandemia. Eksperci są zdania, że bezgotówkowy sposób płacenia za zakupy będzie naturalnym wyborem dużej części konsumentów również po zniesieniu pandemicznych obostrzeń. Natomiast rosnąca popularność obrotu bezgotówkowego już teraz pociąga za sobą kolejne zmiany – zarówno akceptanci płatności, jak i ich klienci oczekują od terminali znacznie więcej niż jedynie obsługi kart.
Według tegorocznego badania firmy Tavex zrealizowanego przez SW Research już ok. 80 proc. Polaków sięga po kartę płatniczą podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Niemal 3 kupujących robi to ze względu na wygodę i szybką dostępność środków. Co drugi konsument posługujący się kartą kieruje się bezpieczeństwem – zarówno własnych finansów, jak i samej transakcji. Natomiast dla niemal 40 proc. „bezgotówkowych” Polaków płatność kartą oznacza lepsze zarządzanie domowym budżetem i większą kontrolę nad wydatkami.
Do wzrostu popularności płatności bezgotówkowych przyczyniła się również większa dostępność tej formy transakcji. Coraz więcej sklepów, punktów usługowych, restauracji czy instytucji publicznych decyduje się na instalację terminala w ramach programu rozwijającego sieć płatności bezgotówkowych, tj. Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego „Polska Bezgotówkowa”.
Między innymi dlatego już 83 proc. Polaków pozytywnie ocenia dziś ogólny dostęp do płatności bezgotówkowych w swojej najbliższej okolicy, a 54 proc. zauważyło podczas pandemii większą liczbę punktów handlowo-usługowych, w których można zapłacić kartą.
Nie tylko terminal
Dostępność terminala płatniczego przy stanowisku kasowym, okienku w urzędzie czy stoliku w restauracji staje się dziś nieodłącznym elementem każdego biznesu, który chce wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Potrzeba akceptowania tych form płatności, których oczekują kupujący, a więc kart kredytowych i debetowych czy płatności mobilnych (BLIK, Apple Pay, Google Pay) to jeden z głównych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się na terminal. Ale nie jedyny. First Data Polska, właścicieli marki Polcard, który już od ponad 30 lat obsługuje rynek akceptacji kart płatniczych w Polsce, wychodzi z założenia, że w warunkach tak dużej konkurencji na rynku i konieczności podejmowania nieustannych starań o lojalność kupujących, firmy powinny oferować konsumentom coś więcej niż jedynie usługę płatności na terminalu. Właśnie dlatego przedsiębiorcy, którzy decydują się na współpracę z Polcard, otrzymują wraz z urządzeniem dostęp do pełnego pakietu usług dodatkowych. Dzięki nim mogą lepiej zadbać o rentowność swojego biznesu i zaoferować kupującym znacznie więcej.
Od portalu rozliczeń do szybkiej pożyczki
Dla większości przedsiębiorców priorytetową kwestią jest płynność finansowa. To niezwykle ważne zwłaszcza w niepewnych, szybko zmieniających się czasach. Właśnie dlatego wprowadzenie do oferty dwóch usług: szybkiej pożyczki na dowolny cel Business Cash Express oraz platformy raportowania online OnePortal24 spotkało się z dużym uznaniem klientów Polcard. Wsparcie finansowe w ramach pożyczki udzielane jest bowiem bez udziału banku, a pieniądze wpływają na konto w 48 godzin od zatwierdzenia wniosku. Spłata natomiast odbywa się w codziennych ratach pobieranych automatycznie z obrotów na urządzeniu. Klienci Polcard chętnie korzystają z tej usługi w sytuacjach wymagających ekspresowego zastrzyku gotówki, w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych wydatków. Z kolei OnePortal24 to narzędzie, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą na bieżąco sprawdzać stan transakcji bezgotówkowych w swoim biznesie. Pozyskują tam dane o autoryzacjach, transakcjach płatniczych, przelewach, wysyłkach, raportach rozliczeniowych i wystawionych fakturach. W ten sposób mogą w szybki sposób dotrzeć do najważniejszych informacji transakcyjnych, a także – dzięki zaawansowanym narzędziom raportowania i analiz – zweryfikować stan rozliczeń. Od marca 2020 roku jest dostępna także mobilna wersja serwisu, co jeszcze bardziej ułatwia klientom kontrolę nad firmowymi transakcjami. Warto zaznaczyć, że dostęp do portalu może mieć nie tylko właściciel firmy. Za sprawą profilów uprawnień, przedsiębiorca może przyznać i odpowiednio skonfigurować dostęp do OnePortal24 innym pracownikom – np. księgowemu czy sprzedawcy.
Jeden terminal nie musi działać wyłącznie w jednej firmie. Zdarzają się sytuacje, w których pod jednym adresem działa kilku przedsiębiorców – np. lekarzy, agentów ubezpieczeniowych, sprzedawców. Czy w takiej sytuacji każdy z nich musi podpisywać umowę na osobny terminal? Nie jest to konieczne bowiem Polcard wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, udostępniając usługę multimerchant, która pozwala korzystać z jednego urządzenia płatniczego kilku przedsiębiorcom. Za sprawą tej usługi można podzielić płatności za produkty i usługi dokonywane na jednym terminalu, a następnie przelewać środki z poszczególnych transakcji na konta kilku firm. Funkcja ta znacznie ułatwia rozliczenia i księgowanie w sytuacji dzielenia terminala przez kilka biznesów. Nawet wtedy, gdy klient chce zapłacić za produkt i usługę w zagranicznej walucie. W takim przypadku z pomocą przychodzi DCC, czyli opcja przyjmowania płatności w walucie karty. Terminal z usługą DCC umożliwia obsługę transakcji dokonywanych na terminalu za pomocą kart zagranicznych – jest w stanie automatycznie rozpoznać zagraniczną kartę i zaproponować użytkownikowi płatność w jej walucie. Właśnie dlatego usługa jest szczególnie popularna w punktach handlowo-usługowych znajdujących się w miejscach o charakterze turystycznym. Kupujący od razu poznaje ostateczną kwotę obciążenia po przewalutowaniu, co sprawia, że znacznie chętniej płaci za produkt czy usługę.
Jak to działa w praktyce?
Z nowoczesnych terminali wyposażonych w usługi dodatkowe Polcard korzystają zarówno małe, jednoosobowe działalności, jak i duże sieci handlowe. Doskonałym przykładem wdrożenia szeregu usług dodatkowych na terminalu na szeroką skalę jest sieć sklepów Żabka, licząca ponad 7400 placówek w całej Polsce. Zachęcamy do zapoznania się z case study opisującym współpracę obu firm w zakresie nowoczesnych płatności.