Ponad 80 proc. firm szuka informacji o kliencie przed rozpoczęciem współpracy

Ponad 80 proc. firm szuka informacji o kliencie przed rozpoczęciem współpracy

Aż 82 proc. firm szuka informacji o potencjalnym kontrahencie przed rozpoczęciem z nim współpracy. Najbardziej pożądane są dane o kondycji finansowej, opinie innych klientów oraz ogólne informacje, jakie można znaleźć w Internecie, np. na forach czy giełdach wierzytelności. Co czwarty przedsiębiorca zainteresowany jest tym, czy potencjalny partner biznesowy posiada zaległości płatnicze i czy figuruje jako niesolidny dłużnik. 

Takie sprawdzanie ma głębokie uzasadnienie, bo w bazach BIG InfoMonitor i BIK padł właśnie rekord w liczbie firm z zaległościami względem banków i kontrahentów – jest ich już na rynku blisko 335 tys..

Przedsiębiorcy poszukają szerokiego zakresu informacji o potencjalnym kontrahencie. Aż sześć różnych wariantów danych podaje ponad 20 proc. firm, czyli sprawdzane są i kondycja i opinie i dane rejestrowe, czyli prawdziwość podmiotu, ale też zaległości oraz bycie płatnikiem VAT. Większość firm stara się jednak weryfikować przynajmniej podstawowe dane świadczące o wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta zanim podejmie współpracę – wynika z badania przygotowanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK.


Rekordowa liczba niesolidnych dłużników 

Wg  danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK, na koniec marca 2025 roku odnotowano rekordową liczbę firm będących niesolidnymi płatnikami -  333 784, to o 14 365 (4,5 proc.) więcej niż rok wcześniej i  o 22 724 (7,3 proc.) niż przed dwoma laty. 

Łączna kwota zaległości różnych sektorów gospodarki z tytułu kredytowych i pozakredytowych zobowiązań, opóźnionych o 30 dni i na co najmniej 500 zł przekroczyła 44,1 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego to wzrost o 888,3 mln zł (2,1 proc.) i o ponad 3,7 mld zł (9,2 proc.) w odniesieniu do marca 2023 roku. Średnio na jedną firmę przypada aktualnie ponad 132 tys. zł zaległych zobowiązań względem banków i kontrahentów.

Pogłębiające się problemy firm widać w zasadzie w każdym sektorze gospodarki. Niezmiennie do sektorów z najwyższymi wartościami zaległych zobowiązań należą: handel – 9 mld zł, przemysł – 7 mld zł,  budownictwo – 5,8 mld zł, transport i magazyny – 3,2 mld zł  oraz obsługa rynku nieruchomości – 2,6 mld zł. Do 2 mld zł dobiły już zaległości sektora HoReCa. W całym TOP 6 zwiększyła się zarówna kwota zaległych zobowiązań i jak i liczba niesolidnych dłużników. 

Jednocześnie kilku sektorom udało się zmniejszyć wartość przeterminowanych zobowiązań. Są wśród nich m.in.  finanse i ubezpieczenia -  do 1 mld zł, następnie wszelkiego rodzaju działalność usługowa – do 866,2 mln zł, górnictwo i wydobycie -  do 686 mln zł,  rolnictwo – do 651,4 mln zł oraz kultura, rozrywka, rekreacja – do 317,5 mln zł. Nieliczne branże mogą pochwalić się jednoczesnym spadkiem liczby dłużników w swojej branży – ale są to jedynie finanse i ubezpieczenia oraz szeroko rozumiane usługi.

Pomimo utrzymującego się średniego udziału nierzetelnych dłużników na poziomie 5 proc. w całej gospodarce, są sektory gdzie sytuacja jest dużo gorsza i łatwiej trafić na firmę, która nie zapłaci na czas:
Transport i gospodarka magazynowa – 8,9%
Dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją – 7,5%
Górnictwo i wydobycie - 7,4%
Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi – 5,9%
Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca – 5,4%

 - Tak wysoki odsetek firm, które nie regulują na czas swoich zobowiązań to sygnał ostrzegawczy, by szczególnie uważnie dobierać partnerów biznesowych. Do współpracy z tymi firmami należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, bowiem ryzyko trafienia na kontrahenta, który nie zapłaci na czas lub wcale jest wysokie i mocno przekracza średnią dla ogółu firm w kraju – czyli wspomniane około 5 proc. Na szczęście można to ryzyko  zminimalizować, a co za tym idzie – ograniczyć problemy i koszty związane z windykacją nieuregulowanych faktur. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z tej możliwości, np. dokładnie sprawdzając wiarygodność kontrahenta w rejestrze BIG InfoMonitor przed podpisaniem kontraktu – zaznacza Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.

Źródło: Badanie „Skaner MSP” realizowane wśród mikro-, małych i średnich firm, przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research / Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.