40 mld sztuk ubrań ląduje na wysypiskach

40 mld sztuk ubrań ląduje na wysypiskach

Każdego roku na świecie produkowanych jest ok. 80 mld sztuk ubrań, co oznacza 11 nowych ciuchów w szafie każdego mieszkańca Ziemi rocznie. Jednocześnie na wysypiskach ląduje połowa z nich. Większość w ciągu zaledwie roku od chwili zakupu. Ich rozkład może trwać nawet kilkaset lat, w zależności od materiału, z którego powstały. Jak przerwać to błędne koło?

Jak informuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyclingu, w Polsce rocznie powstaje ok. 2,5 miliona ton odpadów tekstylnych. Najczęściej są nimi ubrania, ale również zasłony, pościel, ręczniki i firany, które często zalegają w naszych piwnicach i szafach. – Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy skutków dokonywanych przez siebie wyborów i skali zagrożeń, jakie niesie masowa produkcja ubrań. Ponadto wysoko ceni oryginalność form i wzorów, zwłaszcza w branży fashion - podkreśla Michał Tracz, ekspert marki REKOL, i dodaje: – Zauważamy coraz większe zainteresowanie tematem przetwarzania tekstyliów i nadawania im „kolejnego życia”.

Środowisko jest w Twoich rękach!

Według badań Deloitte - Climate Sentiment, ponad 80% Polaków jest zaniepokojonych postępującymi zmianami klimatycznymi, co wzmaga potrzebę większej aktywności w kierunku ochrony środowiska. Zwracamy coraz większą uwagę na jakość kupowanych ubrań oraz ich skład.

Nylon i poliester rozkładają się nawet 50 lat, podczas gdy bawełna zaledwie od 1 do 5 miesięcy. W tym czasie do atmosfery ulatniają się szkodliwe związki metanu i dwutlenku węgla, co znacząco przyczynia się do globalnego ocieplenia, czego skutkami są anomalie pogodowe, których intensywność rośnie z roku na rok.

Zatrzymać błędne koło konsumpcji

Obecnie ubrania są najszybciej przyrastającym odpadem na świecie. Przemysł odzieżowy jest drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie oraz czołowym emitentem zanieczyszczeń. W ciągu ostatnich 15 lat produkcja tekstyliów podwoiła się.

Wyprodukowanie jednej pary jeansów wiąże się ze zużyciem ponad 10 tys. litrów wody, a produkcja jednej koszulki pochłania ponad 2,7 tys. litrów wody, czyli tyle ile przeciętny człowiek wypija w ciągu 2,5 lat?

Odpowiedzialny konsument wie, jakie skutki niesie za sobą każda kolejna wizyta w sklepie, dlatego podejmuje racjonalne decyzje. Nie jest niewolnikiem posiadanych przedmiotów. Śmiało pozbywa się tego, co jest mu niepotrzebne, ale – robi w to zrównoważony i rozsądny sposób. To, w czym dostrzega wartość – sprzedaje. To, co może przydać się innym – oddaje potrzebującym. Temu, co kryje w sobie wyjątkowy potencjał – nadaje drugie życie.

– Poprzez naszą ofertę barwników do tkanin wspieramy proekologiczne postawy naszych klientów – zauważa Michał Tracz. – Przemysł tekstylny pozostawia olbrzymi ślad węglowy, zużywając mnóstwo energii i uwalniając różne niebezpieczne substancje. I choć to na barkach producentów odzieży spoczywa odpowiedzialność za stan naszego środowiska, to prawdziwe zmiany zależą od postawy każdego z nas. To nasze zachowania napędzają sprzedaż i to nasze drobne inicjatywy, mogą powstrzymać falę negatywnych skutków nadprodukcji. Małymi krokami jesteśmy w stanie zmienić branżę odzieżową.

Inicjatywa #REKOLoruj opiera się na tym, by nie traktować kupowanych przez siebie ubrań „jednorazowo”, ale dostrzegać w nich długofalowy potencjał. Za pomocą nowoczesnych barwników do ubrań jesteśmy w stanie szybko, prosto i bezpiecznie nadać naszym ulubionym tekstyliom nowe życie. Ograniczeniem jest tylko własna fantazja.

Źródło: Zespół Prasowy Commplace

Portal internetowy ForumBiznesu.pl

Portal internetowy ForumBiznesu.pl

Portal internetowy ForumBiznesu.pl

Portal internetowy ForumBiznesu.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.