Młodzi Polacy są pokoleniowymi liderami oszczędzania, jednak rzadziej decydują się na inwestowanie

Młodzi Polacy są pokoleniowymi liderami oszczędzania, jednak rzadziej decydują się na inwestowanie

Polacy w wieku od 18 do 24 lat są liderami oszczędzania. W ubiegłym roku środki finansowe udało się odłożyć aż 82% z nich. Równie wysoko pozostaje nieco starsza grupa (25-34 lata), wśród której na finansowym plusie było aż 75% respondentów. Dlaczego jednak młodzi niechętnie teraz inwestują swoje oszczędności, choć jeszcze do niedawna byli i w tym zakresie liderami?

Ubiegły rok po raz kolejny nie należał do najłatwiejszych pod względem gospodarczym. Jednak pomimo wyzwań ponad połowie Polaków (63%) udało się odłożyć środki finansowe. Warto przy tym podkreślić, że jest to spadek o zaledwie 5 p.p. względem roku 2021.

Wśród osób, którym udało się odłożyć środki finansowe, ponownie liderami są najmłodsi dorośli Polacy. Aż 82% respondentów w wieku 18-24 lata deklaruje odłożenie oszczędności w 2022 roku. W grupie starszej (25-34 lata) procent ten również utrzymuje się wysoko względem ogółu społeczeństwa, bo na poziomie 75%. - Oszczędzanie wśród młodych jest popularne, ponieważ osoby te nie mają jeszcze wielu zobowiązań finansowych, a przede wszystkim kredytów mieszkaniowych, które po podwyżkach stóp procentowych, które miały miejsce przez prawie cały 2022 rok, znacząco mogły uszczuplić budżety domowe osób, które je posiadają – wskazuje Aleksandra Olbryś, analityk ds. rynku metali szlachetnych Tavex. – Co również istotne, młodzi rzadziej od pozostałych grup wiekowych utrzymują rodziny przez co łatwiej im jest odłożyć zarobione środki finansowe w otoczeniu rosnących cen – dodaje.

Najnowszy raport Biura Informacji Kredytowej wskazuje, że osoby do 25 roku życia stanowią tylko 5,2% wśród wszystkich kredytobiorców w roku 2022 (według liczby udzielonych kredytów mieszkaniowych). Jest to spadek w stosunku do I połowy ubiegłego roku, kiedy to najmłodsi stanowili prawie 8% wszystkich osób zobowiązanych kredytem mieszkaniowym.

Pomimo tego, że ponad ¾ młodych Polaków oszczędziło w zeszłym roku, jedynie 40% z nich postanowiło zainwestować odłożone środki finansowe. Wynik ten stanowi spadek względem roku 2021, kiedy to na pomnożenie swoich oszczędności zdecydowała się ponad połowa najmłodszych respondentów (53%). Przyczyną spadku liczby inwestujących mogą być m.in. zmiany w notowaniach oraz dostępności wybieranych przez nich rozwiązań. Przykładem mogą być popularne wśród młodych kryptowaluty. Jeszcze w I półroczu ub. r. figurowały one na szczycie listy najczęściej wybieranych aktywów wśród respondentów w wieku 18-24 lata (41%). W drugiej części 2022 roku tych wskazań było o 15 p.p. mniej – jedynie 26%.

Wśród młodych inwestorów widoczny jest jednak wciąż trend wyboru rozwiązań o wyższym ryzyku inwestycyjnym. Pomimo odstraszenia w II półroczu 2022 roku sporej części osób w wieku 18-24 lata wirtualne waluty w skali całego ubiegłego roku nadal są bardzo popularne i zajmują drugie miejsce z wynikiem 38%. Na pierwszym miejscu – w analizowanej grupie – znalazły się akcje na giełdzie (43%). Osoby w wieku 25-34 lata częściej stawiały na bezpieczniejsze rozwiązania, mianowicie lokaty (39%) i złoto inwestycyjne (26%).

Inwestycja w nieruchomość była wskazywana rzadko, zarówno w grupie młodszej (3%), jak i w grupie 25-34 lata (11%) – czyli wśród osób o większej zdolności finansowej i kredytowej. Jest to znaczący spadek w stosunku do roku 2021, w którym na zakup nieruchomości pod inwestycję wskazało kolejno 9% i 24% respondentów.

Osoby oszczędzające w 2022 roku uważają, że warto inwestować w złoto inwestycyjne – 36% w grupie 18-24 lata i 41% w grupie 25-34 lata). Jednocześnie wskazują, że warto też stawiać na nieruchomości (kolejno 35% i 33%), mimo, że niewielu korzysta z tej formy.

- „Marzeniem" młodych Polaków w zakresie inwestycji wciąż pozostają nieruchomości i złoto. Nic dziwnego – oba aktywa są powszechnie utożsamiane z najlepszą formą zabezpieczenia kapitału w perspektywie długoterminowej. Warto jednak zwrócić uwagę na zasadniczą różnicę, która je dzieli. Chodzi tutaj o tzw. próg wejścia na rynek, czyli ilość kapitału niezbędnego do nabycia wybranej inwestycji. Złoto jawi się jako bardziej przystępna forma lokowania oszczędności, ponieważ wymaga zdecydowanie mniejszych nakładów – podsumowuje Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex. –

Jednak wiele młodych inwestorów mogło o tym nie wiedzieć i w związku z tym na złoto zdecydowało się znacznie mniej osób, niż deklarowało, że jest to aktywo, w które warto obecnie inwestować. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa oraz wsparcie tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na tym rynku – dodaje.

Złoto notuje ciągły wzrost zainteresowania. Sprzedaż zanotowana przez grupę Tavex w 2022 roku przekroczyła tę z 2021 roku o około 25%. Wzrost popularności kruszcu potwierdza również Światowa Rada Złota, która podaje, że w III kwartale 2022 roku globalny popyt był o 28% wyższy wobec analogicznego okresu poprzedniego roku i wyniósł 1.181,5 ton. Rok 2022 zakończył się najwyższą sprzedażą złota od roku 1967 roku.

Źródło: Tavex Sp. z o.o. / Wyniki badania przeprowadzonego od 27 grudnia 2022 do 7 stycznia 2023 przez Opinia24.

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.