Polacy są rozważnymi konsumentami, którzy w znakomitej większości planują wydatki (81%), porównują ceny (97%) i analizują informacje o produktach (95%). Z zakupami często czekają na obniżki cen i promocje (98%). Chętnie korzystają też z aplikacji i narzędzi elektronicznych po-magających w zarządzaniu finansami (60%). Coraz więcej osób sprzedaje swoje używane rze-czy i kupuje poprzez serwisy aukcyjne (75%).
Taki obraz Polaków rysuje się w wynikach badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka. - W wyniku pandemii i wysokiej inflacji wielu Polaków zaczęło skrupulatnie planować wydatki, porównywać ceny, a także baczniej przyglądać się jakości produktów, które kupują. Z jednej strony Polacy stali się bardziej ostrożni w swoich decyzjach zakupowych, z drugiej coraz częściej ko-rzystają z rozwiązań technologicznych, które pozwalają na efektywniejsze zarządzanie finansami, czy platform oferujących elastyczne rozwiązania finansowe. W ten sposób Polacy korzystają z pieniędzy w sposób bardziej racjonalny i rozsądny, szukając oszczędności i unikając zbędnych kosztów – komen-tuje Daniel Malinowski, zarządzający fintechem Mokka Polska, specjalizującym się w płatnościach odroczonych i ratalnych.
Planowane zakupy
Polacy należą do rozważnych konsumentów, którzy dbają o swoje finanse i podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Planowanie i zarządzanie wydatkami to mocna strona Polaków - aż 81% ankieto-wanych deklaruje, że sumiennie planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem. Jedynie 5% przyznaje, że ma lekką rękę do zakupów, z kolei 14% nie potrafi tego określić. Równocześnie przyznajemy, że de-cyzje zakupowe zdarza się nam podejmować pod wpływem emocji (93%), jednak robimy to czasami lub bardzo rzadko (90%).
Nowe technologie pomagają zarządzać wydatkami
Polacy chętnie korzystają też z technologii, które pomagają im w zarządzaniu finansami osobistymi. Spośród nowych technologii pomagających w zarządzaniu finansami, najczęściej wybierana jest ban-kowość elektroniczna (60%) z której najchętniej korzystają osoby w wieku 55-65 lat, oraz aplikacje bankowe (50%). Z aplikacji i platform służących do kontroli wydatków i elastycznego zarządzania fi-nansami korzysta 29% badanych. Jednak 18% w ogóle nie korzysta z tego typu narzędzi. Osoby mło-de, w wieku 18-24 lat oraz 25-34 lat chętniej niż pozostali korzystają z aplikacji służących do kontroli wydatków i budżetu domowego. – Dobre zarządzanie finansami to nie tylko kwestia oszczędzania, ale także świadomego korzystania z dostępnych narzędzi finansowania zakupów takich jak np. BNPL, czy płatności ratalnych. Polacy coraz częściej korzystają z nowych technologii i narzędzi finansowych takich jak aplikacje, choć ważne jest, aby robić to rozsądnie i zgodnie ze swoimi możliwościami finan-sowymi – dodaje Daniel Malinowski, zarządzający Mokka Polska.
Kuszące promocje
Znakomita większość badanych (98%) deklaruje, że chętnie korzysta z ofert promocyjnych. Na pytanie o częstotliwość korzystania z ofert promocyjnych aż 42% z nas przyznaje, że korzysta z nich robiąc zakupy praktycznie zawsze, a 32% bardzo często. Pozostałe osoby (26%) decydują się na korzysta-nie z promocji rzadko lub sporadycznie.
Polacy mają sprecyzowane preferencje, jeżeli chodzi o typy promocji. Z jednorazowych rabatów ko-rzysta 77% ankietowanych, 64% korzysta z kart lub aplikacji lojalnościowych, w ramach których zbiera się punkty lub otrzymuje zniżki na produkty, 50% badanych decyduje się na zakupy w ramach sezo-nowych wyprzedaży, a 27% zbiera kupony i kody rabatowe z gazet. Kluby i grupy zakupowe interesują jedynie 12% rodaków. Pozostałe 3% nie korzysta z żadnych tego typu rozwiązań. Starsi respondenci częściej korzystają z kart i programów lojalnościowych, a co ciekawe młodsi wybierają kupony i kody rabatowe z gazet.
Informacja o produkcie to podstawa
Badania potwierdzają, że Polacy są konsumentami wrażliwymi cenowo, niezależnie od kategorii pro-duktów jakie kupują. Polacy w znakomitej większości porównują ceny produktów przed ich zakupem (97%). Niemal połowa (48%) używa w tym celu porównywarek cenowych online (częściej mężczyźni – 53% niż kobiety – 42%). Nieco mniej sprawdza ceny odwiedzając sklepy i kupując tam, gdzie jest najkorzystniej (44%). Polacy często sprawdzają też ceny w sklepach online w porównaniu do stacjo-narnych (44%). Spora grupa osób sprawdza ceny w ofertach, katalogach reklamowych lub gazetkach sklepowych (39%), przy czym kobiety robią to częściej (45%) niż mężczyźni (33%). Pozostałe 6% sprawdza ceny w inny sposób.
Aż 95% respondentów deklaruje, że szuka opinii na temat produktów przed zakupem. Aż 71% bada-nych tego typu weryfikację przeprowadza prawie zawsze lub często, 11% czasami, 12% rzadko, a 4% nigdy, a 1% trudno jest to określić. Co więcej, 84% badanych deklaruje, że kupuje produkty z wyprze-dzeniem (np. kupno kurtki zimowej latem), aby uzyskać niższą cenę. Jest to dla Polaków dość częsta praktyka (56%), dla 39% rzadka lub sporadyczna, a 16% w ogóle tak nie kupuje lub nie potrafi tego określić.
Cena v jakość
28% badanych deklaruje, że kupuje wyłącznie tanie produkty, ale dla niemal 67% cena nie jest jedy-nym kryterium wyboru. 6% nie potrafi tego określić, a 2% w mniejszym stopniu bierze pod uwagę ce-nę, skupiając się na jakości. Równocześnie 91% ankietowanych deklaruje, że zwraca uwagę na ja-kość podczas zakupów.
Zakupy coraz bardziej proekologiczne
Interesujące jest również to, że niemal połowa badanych (49%) zwraca uwagę na kwestie ekologiczne podczas zakupów, co pokazuje, że coraz więcej Polaków ma świadomość wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko naturalne. 34% deklaruje, że wybiera pod tym względem różnie, a dla 28% nie ma to żadnego znaczenia. Dodatkowo, coraz więcej osób sprzedaje swoje używane rzeczy za pomocą aplikacji lub internetowych serwisów aukcyjnych, co pomaga w ograniczeniu ilości odpa-dów. 75% ankietowanych twierdzi, że sprzedaje swoje używane rzeczy w Internecie. Najczęściej robią to kobiety oraz osoby młode, do 35 roku życia. Jedynie 25% ankietowanych nie ma takiego zwyczaju. Jesteśmy też zwolennikami kupowania rzeczy używanych. 78% respondentów kupuje używane przedmioty przez aplikacje lub aukcyjne serwisy internetowe, w tym ponad połowa z nas robi to regu-larnie (53%). Jedynie 22% Polaków nie podejmuje się takiego wyzwania.
Źródło: Wyniki badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka, marki pod którą działa Revo Technologies, dostawca usług finansowania zakupów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Badanie zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polaków N=600, w maju 2023
Foto: MAGAZYN MANAGER + // MANAGER+