CPK wskazał preferowaną lokalizację Portu Solidarność 

CPK wskazał preferowaną lokalizację Portu Solidarność 

Spółka CPK przedstawiła preferowany obszar nowego lotniska: ok. 41 km kw. na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Teren został wybrany tak, żeby zapewnić optymalne parametry operacyjne, a jednocześnie uniknąć ingerencji w tereny najliczniej zamieszkałe i ominąć miejsca ważne dla społeczności lokalnej, np. kościoły, cmentarze i zabytki.

Informacja o preferowanej lokalizacji lotniska została przekazana w pierwszej kolejności mieszkańcom terenu inwestycji. Przedstawiciele spółki CPK odwiedzili ok. pół tysiąca domów, docierając do każdej osoby z tego obszaru. Tylko tego dnia przeprowadzili ponad sto rozmów z zainteresowanymi. Dzięki temu to właśnie mieszkańcy dowiedzieli się o sprawie bezpośrednio i jako pierwsi. W sprawie lokalizacji odbyło się posiedzenie Rady Społecznej ds. CPK i konferencja prasowa.

 



Zaprezentowana preferowana lokalizacja Portu Solidarność jest ograniczona od północy miejscowościami Szymanów i Kaski, od zachodu przebiega częściowo między miejscowościami Maurycew w Teresinie i Aleksandrów w Wiskitkach, na południu m.in. przez Janówek i Stary Drzewicz, a od wschodu granicą jest ul. Południowa w Starej Pułapinie.

Zawężony obszar ma powierzchnię ok. 41 km kw. i zajmuje północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 75 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w połowie tego roku.

 

Obszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność obejmuje miejscowości:

 -   na terenie gminy Baranów: Kaski i Nowa Pułapina (częściowo) oraz Buszyce, Drybus, Wyczółki, Strumiany Dolne i Górne (w całości),

 -   na terenie gminy Teresin: Elżbietów i Szymanów (częściowo) oraz Maurycew, Pawłówek i Skrzelew (w całości),

 -    na terenie gminy Wiskitki: Janówek, Nowy Drzewicz, Nowy Oryszew, Oryszew-Osada i Stary Drzewicz (częściowo) oraz Duninopol, Podbuszyce, Podoryszew i Stara Wieś (w całości).

Na powyższym obszarze znajduje się ok. 3800 działek z ok. 520 budynkami mieszkalnymi.

Obszar został wyznaczony na podstawie analizy wielokryterialnej, w której zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i biznesowe, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe. Dzięki temu udało się zapewnić prawidłowe parametry dla przyszłego lotniska, a jednocześnie wewnątrz obszaru nie znalazły się miejsca ważne dla społeczności lokalnej, np. obiekty sakralne (kościół pw. św. Józefa Oblubieńca w Baranowie i kościół św. Apostołów Piotra i Pawła w Kaskach), cmentarze (w Baranowie) i zabytki (np. dworek i park dworski w Starym Drzewiczu). W pracach nad wyznaczeniem lokalizacji brali udział zarówno eksperci spółki CPK, jak i doradcy zewnętrzni, np. konsultanci ds. master planu, ochrony środowiska i badań terenowych, a także  doradca strategiczny, czyli spółka IIAC zarządzająca Lotniskiem Incheon w Seulu.

– Określiliśmy miejsce dla serca nowego układu komunikacyjnego Polski – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzięki zastosowaniu kryteriów społecznych uniknęliśmy ingerencji w tereny najliczniej zamieszkałe. Ominęliśmy kościoły, cmentarze, zabytki i inne obiekty ważne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców. Uwzględniliśmy kryteria środowiskowe np. związane z hałasem lotniczym i ingerencją w rzeki. A to wszystko zachowując najlepsze parametry funkcjonalne lotniska – dodaje.
 
– Mamy świadomość, że z punktu widzenia mieszkańców prace nad wskazaniem tej lokalizacji trwały długo. Dzięki nim udało się jednak ograniczyć, jak tylko to możliwe, ingerencję w życie mieszkańców i uwzględnić w maksymalnym stopniu ochronę przyrody. Podczas postępowania środowiskowego, którego początek planujemy na przyszły rok, ustalona zostanie finalna lokalizacja – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Preferowana lokalizacja lotniska zostanie w przyszłym roku uszczegółowiona w ramach dalszych prac nad master planem. Ostateczna decyzja o lokalizacji Portu Solidarność zostanie określona w decyzji środowiskowej, a następnie w decyzji lokalizacyjnej. Po jej wydaniu spółka CPK przejdzie do pozyskiwania tych nieruchomości, które do tej chwili nie będą jeszcze w jej posiadaniu.

Spółka CPK zachęca mieszkańców terenu inwestycji żeby, uprzedzając etap wywłaszczeń, przystąpili do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN). W ramach PDN można dobrowolnie sprzedać nieruchomość lub uzyskać działkę zamienną. Dotychczas zgłosiło się do niego ponad 200 właścicieli, zrealizowano też pierwsze transakcje. Do spółki zgłaszają się kolejni zainteresowani, a w przygotowaniu są następne transakcje, które powinny zostać zawarte jeszcze w tym roku.

Przystępując do PDN mieszkańcy zyskują możliwość wsparcia obejmującego m.in.: bezpłatną obsługę prawną (np. pomoc w uregulowaniu stanu prawnego nieruchomości i usług notarialnych), organizację i sfinansowanie przeprowadzki, a także możliwość użytkowania nieruchomości również po dokonaniu transakcji sprzedaży (w wybranych przypadkach aż do rozpoczęcia prac budowlanych).

Nie obyło się oczywiście bez protestów bezpośrednio zainteresowanych, czyli mieszkańców Baranowa i okolicznych gmin oraz przedstawicieli organizacji społecznych np. AgroUnii. Protestujący przywitali przedstawicieli CPK jajami oraz odebrali prowadzącym spotkanie mikrofony, a pożegnali gnojowicą - podają media.

Główne zarzuty wobec przedstawicieli CPK to bardzo zaniżone ceny wykupu gruntów raz odszkodowania z tytułu przesiedleń mieszkańców miejscowości objętych planem inwestycji.

Foto: Rynek Lotniczy

Źródło: / CPK /Polsatnews.pl /

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.