Jak wynika z danych zebranych przez Intrum w raporcie “European Consumer Payment Report 2020”, pandemia Covid-19 zmniejszyła dochody aż 45% konsumentów w Polsce. Czy to oznacza, że tegoroczne Święta będą inne niż zawsze i zdrowy rozsądek oraz konieczność oszczędzania wygra z konsumpcjonizmem i „tradycyjnym” zapożyczaniem się, by zorganizować Boże Narodzenie jak z bajki? Niekoniecznie. Co 4. osoba deklaruje, że wyda nawet więcej pieniędzy niż zawsze, by wynagrodzić rodzinie ten trudny, pandemiczny rok. Czy korona-kryzys zmienił podejście Polaków do wydawania pieniędzy, szczególnie w okresie przedświątecznym? Na to pytanie opowiada Intrum.
Pandemia Covid-19 wpłynęła na dochody konsumentów w Polsce
45% konsumentów z Polski biorących udział w badaniu Intrum zadeklarowało, że ich dochody zmniejszyły się w wyniki pandemii Covid-19. Średnia dla UE jest niższa i wynosi 35%. Największy odsetek konsumentów, którzy otrzymują teraz mniejsze dochody, jest widoczny w grupie wiekowej 18-21 lat – 63%, a najmniejszy w przedziale wiekowym 65 lat i więcej – 23%.
– Te wyniki nie są zaskakujące. Konsumenci zaraz po 20. roku życia, to osoby u progu kariery zawodowej, bardzo często bez stałego zatrudniania lub pracujące w oparciu o umowy cywilno-prawne. Niestety, gdy zaczęła się pandemia i nastąpił kryzys, ze względu na oszczędności, firmy w pierwszej kolejności zaczęły rezygnować właśnie z takich pracowników. W dodatku, młodsi konsumenci, czyli studenci w dużej liczbie zatrudnieni są w gastronomii, w branży rozrywkowej czy wypoczynkowej, a to one właśnie najbardziej ucierpiały w korona-kryzysie. Ten z kolei oszczędził stałe świadczenia, takie jak emerytury czy renty, dlatego osoby wieku 65+ najmniej narzekają na spadek dochodów w kończącym się pandemicznym roku – komentuje Dariusz Sikora, ekspert Intrum.
A jak zmniejszone przez pandemię dochody polskich konsumentów przekładają się na kwestię finansowania tegorocznych Świąt?
Święta na bogato… w nagrodę!
– Z danych zebranych przez Intrum widać wyraźnie dwie „zwalczające” się tendencje. Część konsumentów na organizację tegorocznych Świąt wyda mniej pieniędzy, ale nie ma to związku z pandemią, tylko z chęcią bycia „eko”, ograniczeniem konsumpcjonizmu i dbaniem o zrównoważone wydatki. Ale niemała grupa traktuje Boże Narodzenie jako namiastkę „normalności” w tym trudnym roku. Tacy konsumenci nie chcą „odpuścić” sobie żadnego wydatku i są gotowi nawet zapożyczyć się na ten cel – zauważa Dariusz Sikora, ekspert Intrum.
Tę uwagę odzwierciedlają wyniki przeprowadzonego badania. Co 4. osoba zadeklarowała, że w tym roku wyda więcej pieniędzy na Boże Narodzenie, niż powinna, by uszczęśliwić rodzinę i w ten sposób wynagrodzić bliskim trudy 2020 r. Z drugiej strony, 53% konsumentów przyznaje wprost, że nie podoba im się ilość śmieci generowanych przez prezenty świąteczne, więc kupuje teraz mniej podarunków, niż jeszcze kilka lat temu, a 48% uważa, że zainteresowanie się filozofią sustainability zmotywowało ich do ograniczenia wydatków. Co paradoksalne, to samo zjawisko tłumaczy również zupełnie inną postawę. Dbanie o środowisko może skłaniać do wydawania większych sum pieniędzy – prawie 1/3 respondentów badania uważa, że prezenty zgodne z podejściem sustainability są droższe, więc wyda więcej pieniędzy, niż może sobie na to pozwolić, tylko po to, by być „eko”.
Jak się więc okazuje, pandemia ma tylko do pewnego stopnia wpływ na to, ile wydamy na tegoroczne Święta. Natomiast korona-kryzys może bardziej wpłynąć na to, u kogo zostawimy swoje pieniądze. 62% konsumentów pytanych przez Intrum przyznaje, że po doświadczeniu kryzysu związanego z Covid-19 jest teraz bardziej skłonnych wspierać lokalne biznesy, niż to miało miejsce przed pandemią. Trzeba przyznać, że taka postawa – docenienie polskich, lokalnych firm, jest jednym z niewielu jej pozytywnych skutków.
Dodatkowy zastrzyk gotówki przed Świętami?
Czy w obecnej, kryzysowej sytuacji zadłużymy się, by zorganizować Święta? – W tym przypadku nie ma jednoznacznej odpowiedzi. 76% ankietowanych uważa, że przez pandemię są bardziej ostrożni w zaciąganiu długów, mimo, że obecnie stopy procentowe są niskie i sprzyjają braniu kredytów oraz pożyczek. Z drugiej strony, 32% konsumentów w naszym kraju pożycza każdego miesiąca pieniądze, by opłacić rachunki i te osoby prawdopodobnie sięgną po dodatkowy zastrzyk gotówki na Święta. 4 na 10 osób przyznaje, że kryzys spowodowany pandemią Covid-19 nie wpłynął na ilość pieniędzy, które pożyczają i wydają – stwierdza Dariusz Sikora,
ekspert Intrum.
O raporcie European Consumer Payment Report 2020
Raport “European Consumer Payment Report” pozwala uzyskać wgląd w codzienne życie europejskich konsumentów: ich wydatki i umiejętność zarządzania finansami domowymi każdego miesiąca. Raport powstał na podstawie zewnętrznego badania przeprowadzonego przez firmę Longitude w 24 krajach Europy, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 198 konsumentów. Dane zbierano od 28 sierpnia do 5 października 2020 r.
Pobierz pełny raport ECPR 2020 TUTAJ.