Nieruchomości handlowe w Polsce ze wzrostem

Nieruchomości handlowe w Polsce ze wzrostem

Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield podsumowała sytuację w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce. W ubiegłym roku deweloperzy ukończyli ponad pół miliona m kw. nowej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem, jaki zanotował polski rynek od 2015 r. - podał serwis Businessinsider.com.pl

Wysoka aktywność deweloperska towarzyszyła rosnącemu zainteresowaniu nowych marek handlowych i, co ważne, poprawiającym się nastrojom konsumentów, które przełożyły się na wzrost sprzedaży detalicznej – stwierdzono.

Najwięcej nowej powierzchni buduje się w województwie śląskim i mazowieckim, głównie w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców – wskazano.

Czynsze w najlepszych centrach handlowych typu prime wzrosły o około 23 proc. rok do roku, a poziom pustostanów spadł – napisano w informacji

W 2024 r. deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. m kw. Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się o 481 tys. m kw., ponieważ 49 tys. m kw. zniknęło z rynku – podano dalej.

Sam czwarty kwartał przyniósł zakończenie budowy dwunastu parków handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln m kw. - podsumowano

Jak podał Cushman & Wakefield, największym nowym parkiem handlowym na rynku oddanym w IV kwartale był Vendo Park Szczecin dewelopera TREI o powierzchni blisko 24 tys. m kw. W tym czasie dobiegła też końca przebudowa trzech obiektów, w tym centrum handlowego Sukcesja w Łodzi, które funkcjonuje obecnie pod nazwą Nowa Sukcesja. Nieruchomość o powierzchni ponad 40 tys. m kw. oferuje jedną z największych w Europie stref rozrywki – napisano w treści informacji.

Dobra passa na rynku handlowym spowoduje, że do końca 2025 r. powstanie 110 nowych obiektów. Ponadto cztery obiekty przeszły rozbudowy, przyczyniając się do zwiększenia podaży w czwartym kwartale o 16 tys. m kw. Na koniec grudnia deweloperzy byli w trakcie budowy 375 tys. m kw. powierzchni w ramach 50 nieruchomości handlowych, z czego 34 z nich to zupełnie nowe budynki, natomiast trzynaście przypada na rozbudowy, a trzy – na przebudowy istniejących już obiektów.

— Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji widać, że najwięcej powierzchni buduje się w województwie śląskim, gdzie powstaje 52 tys. m kw. oraz w mazowieckim — 42 tys. m kw. Co ciekawe, aż 65 proc. powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców, a 21 proc. w największych aglomeracjach powyżej 400 tys. mieszkańców — mówiła Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Analizując czynsze w najlepszych centrach handlowych typu prime, można zauważyć ich wzrost o około 23 proc. rok do roku.
— Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów — powiedział Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.

— Parki handlowe dominujące w nowej podaży odnotowały podobny, bo 22-procentowy wzrost czynszów rok do roku, biorąc pod uwagę najlepsze tego typu obiekty i uwzględniając indeksację o wskaźnik inflacji w 2024 r. Równie istotny format handlowy stanowią lokale przy topowych ulicach handlowych w Polsce, w przypadku których nastąpiła podwyżka stawek o 17 proc. rok do roku — tłumaczył ekspert.

Jak podkreślono, polski rynek handlowy od dłuższego czasu zdominowany jest przez parki handlowe. Polacy wolą ten typ zakupów od zamkniętych obiektów, w których pod jednym dachem jest wiele sklepów.
 
Klienci cenią sobie przede wszystkim oszczędność czasu – zakupy w parkach handlowych są szybsze, a dostęp do pojedynczego sklepu nie wymaga długiego przemierzania korytarzy, jak ma to miejsce w dużych centrach handlowych, gdzie często konieczne jest pokonanie kilku pięter, aby znaleźć interesujący nas punkt sprzedaży - wskazano.

W najbliższych latach wśród zapowiedzianych inwestycji handlowych na polskim rynku znajdują się zarówno duże obiekty, których powierzchnia waha się od 5 do 38 tys. m kw. GLA, jak i mniejsze, nieprzekraczające 5 tys. m kw. GLA – napisano w podsumowaniu.  (jmk)

Foto: Pixabay.com //
Źródło: Businessinsider.com.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.