Podano termin rozpoczęcia budowy CPK

Podano termin rozpoczęcia budowy CPK

Wbicie pierwszej łopaty będzie w 2026 r. - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, pytany o termin rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Za rządów PiS nie organizowano wbicia pierwszej łopaty. Ówczesny pełnomocnik ds. CPK twierdził, że prace są już trwają i nie ma takiej potrzeby – czytamy w informacji serwisu Money.pl


- Chcę, żeby CPK i Kolej Dużych Prędkości były projektem polskim, zarządzanym przez Polaków, szukamy różnego rodzaju inwestorów, ale formuła poprzedniego rządu z niedopuszczalnym wpływem na zarządzanie CPK jest faktem. Wbicie pierwszej łopaty będzie w 2026 r. - mówił Dariusz Klimczak w "Politycznym Graffiti" Polsat News w połowie tygodnia.

Odniósł się w ten sposób do wyboru inwestora strategicznego, jakiego dokonano jeszcze pod koniec rządów PiS. Padł na francusko-austryjackie konsorcjum Vinci Airports i IFM Globar Infrastructure Fund. W zamian za kwotę do 8 mld zł na budowę, zagraniczny partner miał objąć mniejszościowy pakiet udziałów w spółce CPK Lotnisko, która będzie później zarządzać portem lotniczym w Baranowie – napisano w informacji.

- Największą zaletą CPK jest bycie nowym hubem w Europie, prawdopodobnie jedynym tej wielkości, który zostanie zaprojektowany od podstaw w tym stuleciu - mówił Nicolas Notebaert, dyrektor generalny Vinci Concessions i prezes Vinci Airports, w rozmowie z money.pl podczas wizyty w Warszawie.

Vinci Airports (część Vinci Group) to prywatny operator lotnisk na świecie. Firma zarządza w rożnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. IFM Global Infrastructure Fund to fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie – wyjaśniono w treści artykułu.

Jednak wejście francusko-australijskiego inwestora do spółki CPK wcale nie jest przesądzone. Wątpliwości ma rząd Donalda Tuska, który w połowie grudnia przejął władzę, a w czerwcu oficjalnie dał zielone światło dla projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Spółka poszukiwała zewnętrznego inwestora. Udało się go znaleźć, za cenę dużych i niebezpiecznych ustępstw - mówił w czerwcu Maciej Lasek.

Dodał, że dopiero teraz wstępne porozumienie jest analizowane przez Prokuratorię Generalną. Vinci Airport zaangażowało się też w rozbudowę lotniska w Budapeszcie, nazywanego „węgierskim CPK” - czytamy.

Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów, a na koniec grudnia liczba ta ma sięgnąć 20 mln podróżnych – podano dalej.

Spółka CPK otrzymała od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. CPK zaprojektowali architekci z Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm z różnych branż – wskazano w treści.

Marcin Horała, pod koniec pełnienia funkcji pełnomocnika rządu ds. CPK, przekonywał, że wbicie pierszej łopaty jest niepotrzebne, bo prace na terenie przyszłego lotniska już się toczą.

- Odpowiadałem na liczne pytania, kiedy wbicie pierwszej łopaty widoczne gołym okiem, kiedy wjeżdża sprzęt budowlany i pracuje, to już się stało - przekonywał wiceminister.

Dopytywany przez dziennikarzy, co konkretnie dzieje się na placu budowy CPK, wyjaśnił:

Jest kategoria prac budowlanych, które nazywają się 'przygotowawczymi'. W normalnym procesie inwestycyjnym rozpoczynają się po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Zgodnie ze specustawą i szczególnym reżimem prawnym tej inwestycji, w przypadku CPK, mogły się one zacząć po wydaniu decyzji środowiskowej.

Zamiast wbicia "pierwszej łopaty" na dwa tygodnie przez wyborami parlamentarnymi zorganizowano konferencję z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy i Marcina Horały. Głosu na niej nie zabrał nikt ze spółki CPK. Jak ustalił "Newsweek", dwugodzinny event kosztował ponad 600 tys. zł – przypomniał portal Money.pl

- Wszyscy wiemy, że wni jedna łopata do tej pory w CPK nie została wbita. Chciałem panu publicznie oświadczyć, by się pan nie martwił. Teraz po was sprzątamy, stawiamy go z głowy na nogi i zabieramy się za dalsze działania. Ale musimy ten projekt urealnić. Sny o potędze to coś bardzo przyjemnego, ale łatwo można stracić kontakt z rzeczywistością - odpowiadał Horale jego następca Maciej Lasek w lutym z mównicy sejmowej.

W ocenie rządu Donalda Tuska komunikowany przez PiS harmonogram oddania CPK w 2028 r. był od dawna niemożliwy do spełnienia, a pierwszym realnym terminem był 2032 r.

- Była presja polityczna, aby utrzymać termin oddania lotniska w 2028 r., pomimo że w spółce wszyscy wiedzieli, że jest to niemożliwe – w podsumowaniu mówił money.pl Adam Sanocki, wiceprezes Polskich Portów Lotniczych i b. członek rady nadzorczej CPK. (jmk)

Foto: Fakt.pl // @DariuszKlimczak / X
Źródło: Money.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.