Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów odpowiedzialnych za zakupy - wynika z raportu "Rola i wyzwania działów zakupów w Polsce". Wskazano, że to skutek powiększającej się liczby centrów usług wspólnych, a także rozwój międzynarodowych firm w naszym kraju – podał serwis Money.pl.
Z badania firm Antal, Sodexo oraz Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów wynika, że 72 proc. badanych ekspertów ds. zakupów pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju zawodowego w branży, z kolei 26 proc. widzi je jako bardzo dobre. Pracownicy inwestują w specjalistów więcej niż kiedyś, bo stali się kluczowi dla generowania oszczędności w firmie - podano w raporcie.
Prawie jedna trzecia menadżerów ds. zakupów zarządza budżetami ponad 50 mln zł. Polski specjalista zazwyczaj jest zaangażowany w szeroki zakres działalności firmy, a wśród jego głównych zadań wskazano zakupy surowców i materiałów do produkcji, jak również negocjowanie najlepszych cen i warunków zakupu – wskazano w treści.
"Ich praca, niegdyś skupiona głównie na negocjacjach i logistyce, ewoluuje w kierunku strategicznego zarządzania i optymalizacji procesów zakupowych. Efektywność działania przedsiębiorstw zasadniczo zależy od sprawnej organizacji zakupowej, która nadzoruje procesy wewnętrzne i wspiera podejmowanie decyzji strategicznych" - zauważył Artur Skiba, prezes Antal.
Z danych Deloitte wynika, że Polska jest w czołówce preferowanych lokalizacji dla centrów usług wspólnych. Dwa lata temu było ich 1,6 tys. Rosnące zapotrzebowanie na ekspertów ds. zakupów przełożyło się na wysoce konkurencyjne wynagrodzenie – stwierdzono dalej.
"Od czasów wybuchu pandemii COVID-19 zapotrzebowanie na specjalistów ds. zakupów gwałtownie wzrosło. Jednym z przejawów tego zjawiska jest wzrost wynagrodzeń osób zajmujących się łańcuchem dostaw o jedną dziesiątą. To jeden z największych przyrostów płac, jaki zaobserwowano na początku dekady" - podała Monika Droździak, dyrektorka z Sodexo Polska. Dla porównania dodała, że w branży IT wzrost zarobków na przestrzeni ostatniego roku wyniósł 1 proc.
Badanie "Rola i wyzwania działów zakupów w Polsce" zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 922 specjalistów i menedżerów działów zakupowych w dniach 20 marca - 11 kwietnia 2024 r. – wyjaśniono w podsumowaniu. (jmk)
Foto: CEO Magazyn //
Źródło: Money.pl