Największe firmy sprzedaży bezpośredniej działają globalnie, osiągając miliardowe obroty i zmieniają życie milionów klientów i konsultantów na całym świecie. Branża ta okazała się odporna na kryzysy i pandemię, i przeżywa dzisiaj prawdziwy renesans. Przybywa osób – szczególnie kobiet – które chcą zostać konsultantkami i związać ze sprzedażą bezpośrednią swoją przyszłość i karierę, wybierając firmę oferującą stabilny model biznesowy, a jednocześnie rozwijają się w kierunku e-commerce i digitalizacji – stwierdził serwis Businessinsider.com.pl
Coraz większe znaczenie dla klientów ma jakość obsługi, której ważnym elementem jest komunikacja – uważne słuchanie, budowanie zaufania i relacji. Aż 56 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez Interactive Intelligence zadeklarowało, że potrafi zrezygnować z usług lub produktów z powodu niezadowolenia z poziomu obsługi. Dlatego sprzedaż bezpośrednia przeżywa dziś swój renesans, oferując klientom i konsultantom coś więcej niż tylko produkty – osobiste podejście, autentyczne relacje i wsparcie na każdym etapie zakupów. Kluczowe jest tutaj nawiązanie autentycznego kontaktu, opartego na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu. Ta forma sprzedaży umożliwia także klientom dokładne zapoznanie się z produktem, jego przetestowanie w wolnym czasie, we własnym domu lub w gronie znajomych – wskazano w treści.
Przez wiele lat sprzedaż bezpośrednia była kojarzona głównie z kosmetykami, które nadal odpowiadają za około połowę rynku. Chętnie kupujemy także w ten sposób produkty związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem (około 36 proc. udziału), sprzęty AGD, żywność, napoje, książki i zabawki. Według danych Grand View Research w 2023 roku światowy rynek sprzedaży bezpośredniej osiągnął wartość około 211,55 miliarda dolarów. Eksperci przewidują, że do 2030 roku wzrośnie do około 328,26 miliarda dolarów, a więc jego roczna dynamika uplasuje się na poziomie 6,4 proc. Okazuje się także, że Polska wyróżnia się dynamiką wzrostu na tle całego rynku europejskiego – z danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej wynika, że tylko w 2021 roku wartości sprzedaży tego segmentu w naszym kraju wzrosła o 10 proc. r/r a liczba zarejestrowanych sprzedawców o 15 proc. – napisano w informacji.
Sprzedaż bezpośrednia opiera się przede wszystkim na kobietach, które cenią sobie współpracę z firmami sprzedaży bezpośredniej, gdyż nie tylko dostają od nich bardzo silne wsparcie menedżerskie, ale przede wszystkim jest to niezwykle elastyczna forma działalności biznesowej – stwierdzono dalej.
Elastyczność pasuje do ich stylu życia – pracują, kiedy i gdzie chcą, rozwijając swój biznes z dowolnego miejsca na świecie - napisano.
Daje im możliwość swobodnego łączenia pracy z życiem prywatnym, co jest atrakcyjne nie tylko dla osób posiadających już rodziny. Okazuje się, że również zdaniem wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z taka forma współpracy zapewnia możliwości zarówno rozwoju zawodowego, zarabiania i realnego kształtowania swojego biznesu, jak i podróżowania - czytamy.
Dlatego kobiety stanowią na świecie prawie 70 proc., a w Polsce nawet 83 proc. wszystkich osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Kobiety – dodajmy – nowoczesne, które często mają cały biznes w urządzeniu mobilnym, na przykład smartfonie. Okres pandemii zdecydowanie przyspieszył proces przejścia na mobilne systemy obsługi klienta oraz raportowania sprzedaży, statystyk i prowizji. Okazuje się, że dzisiaj rozwiązania chmurowe to praktycznie standard obsługi konsultantki lub doradcy sprzedaży bezpośredniej. Branża ta ewolucyjnie przechodzi także od sprzedaży bezpośredniej do nowoczesnej sprzedaży relacyjnej, wykorzystując potencjał mediów społecznościowych do budowania relacji i wprowadzania innowacyjnych technologii z zakresu marketingu, sprzedaży i obsługi klienta - podkreślono.
Jak zauważają eksperci z Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, na przestrzeni ostatnich lat branża zmierza w Polsce w kierunku modelu mieszanego, dopasowanego do preferencji różnych grup klientów. I tak, jak osoby w średnim wieku oraz z mniejszych miasteczek preferują raczej spotkania twarzą w twarz ze sprzedawcą, to młode oraz mieszkające w dużych miastach wybierają zakupy online. Dlatego wiarygodne firmy sprzedaży bezpośredniej, takie jak np. Oriflame, która od ponad 50 lat oferuje stabilny model biznesowy, obok sprawdzonego modelu sprzedaży bezpośredniej, jednocześnie dynamicznie rozwijają się w kierunku e-commerce i digitalizacji - zaznaczono.
Chociaż znany dystrybutor sprzedający kosmetyki z powodzeniem działa na rynku od ponad pół wieku, nieustannie dostosowuje się do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów oraz konsultantów. Firma stawia na połączenie sprawdzonych rozwiązań z nowoczesnymi technologiami, co pozwala jej utrzymać silną pozycję w dynamicznie zmieniającym się świecie. W tym kontekście niezwykle istotna jest digitalizacja, która staje się kluczowym elementem w budowaniu relacji z klientami i wspieraniu konsultantów.
Jak podkreśliła Diana Rzepniewska, Senior Manager Marketing & E-Communication w Oriflame:
— Nasza transformacja cyfrowa nie była jedynie koniecznością – była świadomym krokiem w stronę przyszłości. Zależy nam, aby nasi konsultanci mieli dostęp do najnowocześniejszych narzędzi, które nie tylko ułatwiają sprzedaż, ale także budowanie silnych relacji z klientami. Dzięki rozwiązaniom takim jak eKatalog, platforma e-commerce i aplikacja, jesteśmy w stanie zapewnić wygodę zakupów i pełne wsparcie sprzedażowe niezależnie od miejsca i czasu. Naszym celem jest, aby każdy klubowicz i partner biznesowy czuł, że technologia wspiera go na każdym etapie jego kariery.
Dzięki innowacyjnym narzędziom cyfrowym firma wciąż wyprzedza konkurencję, oferując swoim konsultantom nowoczesne rozwiązania, które umożliwiają sprawne prowadzenie biznesu zarówno w formie tradycyjnej, jak i online – podano w informacji.
Firmy prowadzące sprzedaż bezpośrednią, niezależnie od wprowadzanych innowacji, pozostają wierne swoim wartościom – etyce, transparentności i zrównoważonemu rozwojowi. Marki oferują szeroką gamę produktów o naturalnym i wegańskim składzie, co przyciąga świadomych konsumentów, którzy cenią sobie jakość i odpowiedzialność. Warto przypomnieć, że już w 2011 na rynku pojawiły się kosmetyki z serii Ecobeauty. Była to pierwsza seria kosmetyczna na świecie, objęta partnerstwem czterech niezależnych organizacji zajmujących się zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością ekologiczną: Fairtrade®, Ecocert®, The Vegan Society™ i Forest Stewardship Council (FSC®). Natomiast w 2022 roku Oriflame po raz pierwszy zdobyła pierwsze miejsce w rankingu Financial Times "Lider Klimatu w Europie", w kategorii producentów towarów do użytku osobistego i gospodarstwa domowego. I powtórzyła ten sukces w kolejnych latach — 2023 i 2024 roku – czytamy dalej.
Dystrybutor łączy sprawdzony model biznesowy z nowoczesnymi rozwiązaniami, gwarantując stabilność i rozwój w dynamicznie zmieniającym się świecie. Aby zostać klubowiczką, wystarczy wypełnić prosty formularz – wówczas otrzymuje się link aktywacyjny oraz numer członkowski w klubie i można złożyć dowolne zamówienie. Przechodząc równie uproszczony proces, można zostać także partnerem biznesowym.
Co istotne, firma organizuje dla swoich klubowiczów i partnerów biznesowych bezpłatne szkolenia kosmetyczne na terenie całej Polski. Dużym zainteresowaniem cieszą się szczególnie systematyczne szkolenia on-line, prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów kosmetycznych, wizażystów i stylistów, do których mają dostęp wszyscy zarejestrowani klubowicze i partnerzy biznesowi. Można na nich zdobyć wiedzę na temat produktów dystrybuowanych przez firmę i ich stosowania, poznać techniki makijażu oraz zasad pielęgnacji twarzy i ciała – napisano w informacji.
Ponieważ firmy posiadają również w swoich ofertach wysokiej jakości, w 100 proc. naturalne produkty Wellosophy, takie jak odżywcze i odchudzające koktajle, energetyczne i pożywne zupy, a także suplementy diety dla kobiet, mężczyzn i dzieci, partnerzy biznesowi mają możliwość zdobywania wiedzy nie tylko na temat urody, lecz również na temat zdrowego stylu życia.
Znacząca na rynku firma, która od ponad pół wieku z powodzeniem utrzymuje stabilny model biznesowy oparty na sprzedaży bezpośredniej. W przeciwieństwie do wielu innych marek, które decydują się na wejście w tradycyjne kanały sprzedaży, świadomie pozostaje wierna swoim korzeniom. Firma jest przekonana, że bezpośredni kontakt z klientem i indywidualne podejście, wzbogacone o nowoczesne narzędzia cyfrowe, są kluczem do budowania długotrwałych relacji oraz sukcesu na rynku.
Mimo rozwoju e-commerce i digitalizacji, dystrybutorzy nie zmienia swojego fundamentu. Dzięki połączeniu tradycji z innowacjami firmy stawiają na elastyczność, oferując konsultantom stabilne warunki rozwoju biznesu, które odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów. To strategia, która pozwala firmom wyróżniać się na tle konkurencji i stale umacniać swoje pozycje w branży sprzedaży bezpośredniej – podkreślono w podsumowaniu. (jmk)
Foto: Gospodarka.pl // © Luis Louro - Fotolia.com
Źródło: Businessinsider.com.pl