Od 1 stycznia 2025 r. zmienią się wszystkie główne podatki. Będzie kasowy PIT i nowa możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT dla podmiotów działających w Polsce i Unii Europejskiej. Palacze zapłacą więcej w związku z podwyżkami akcyzy, ale dopiero od marca. Zmieni się też podatek od nieruchomości. Dla firm ważne jest również podniesienie limitu dla ksiąg rachunkowych, a dla dużych podmiotów nowy JPK_CIT oraz globalny podatek minimalny. Będzie też długo oczekiwana korekta składki zdrowotnej przedsiębiorców – podał serwis Businessinsider.com.pl
Mocno zmieni się podatek od nieruchomości. To rewolucja — przyznają eksperci
Przedsiębiorcy będą mogli przejść na kasowy PIT od 2025 r. Komu się to opłaci? - na tak postawione pytania odpowiedział Businessinsider.com.pl
Wprowadzenie nowego JPK_CIT oraz globalnego podatku minimalnego to zmiany dla dużych podmiotów – czytamy
W 2024 r. ustawodawca podatkowy nie próżnował. Pierwsze efekty będą już od 1 stycznia 2025 r. Zmiany mamy we wszystkich głównych podatkach: PIT, CIT, VAT, akcyzie a także podatku od nieruchomości. Pojawi się też nowy, globalny podatek minimalny (tzw. wyrównawczy) dla największych podmiotów – wskazano w treści i nformacji.
Jedną z większych zmian, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., jest nowelizacja podatku od nieruchomości, czyli ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1757). To ważne zmiany zarówno dla osób fizycznych, przede wszystkim właścicieli miejsc postojowych w blokach, jak i przedsiębiorców – zaznaczono.
Właściciele miejsc postojowych i garaży w budynkach mieszkalnych, jeśli garaż jest w bryle budynku i jest on tzw. odrębną nieruchomością lokalową, od 2025 r. będą płacić podatek od nieruchomości według niższej stawki mieszkalnej, a nie – jak to było do końca 2024 r. – wyższej, dla tzw. budynków pozostałych. "W efekcie tej zmiany wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych i niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką" — uzasadniało Ministerstwo Finansów.
Co istotne, osoby fizyczne, które chcą skorzystać z nowej niskiej stawki na garaże nic nie muszą robić - stwierdzono.
Dużo większe zmiany czekają od 2025 r. przedsiębiorców. Nowelizacja wprowadza bowiem zupełnie nowe definicje budynku i budowli, a są one kluczowe w opodatkowaniu nieruchomości firmowych. Mało tego, jak przyznawali eksperci, nowe przepisy są nieprecyzyjne, dlatego firmy powinny przygotować się do tych zmian, tzn. zinwentaryzować swój majątek i ustalić, które nieruchomości mogą być opodatkowane w inny sposób niż dotychczas - napisano.
Jest też i dobra wiadomość – przedsiębiorcy będą mogli złożyć deklaracje na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r., o ile spełnią dwa warunki. Po pierwsze muszą złożyć do właściwej gminy do 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, a po drugie, muszą zapłacić raty podatku od nieruchomości za styczeń, luty i marzec 2025 r. w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r. - podkreślono.
Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli przejść na tzw. kasowy PIT. To realizacja jednej z obietnic wyborczych. W kasowym PIT podatnik będzie płacił podatek, dopiero gdy kontrahent zapłaci mu należność. Jeśli jednak kontrahent nie uiści należności w ciągu dwóch lat, to i tak podatek trzeba będzie rozliczyć. Nie oznacza to jednak automatycznie obowiązku zapłaty podatku, bo przedsiębiorcy po tych dwóch latach będą mogli skorzystać jeszcze z ulgi na złe długi w PIT - wyjaśniono.
Eksperci przyznają jednak, że nie jest to rozwiązanie idealne. Kasowy PIT oznacza bowiem dla przedsiębiorcy dodatkowe koszty, w tym obowiązek śledzenia płatności. Do czasu zapłaty należności podatnik nie ma też prawa do kosztów uzyskania przychodów. - wskazano w treści.
Od 1 stycznia 2025 r. ma się zmienić również ulga termomodernizacyjna w PIT. Zmiany przewiduje projekt rozporządzenia ministra rozwoju i technologii. W momencie publikacji tego artykułu projekt (wersja z 10 grudnia 2024 r.) nie został jeszcze podpisany przez ministra. Prawdopodobnie stanie się to przed końcem 2024 r.- zauważył serwis.
Do końca 2024 r. odliczyć można m.in. wydatki na zakup, montaż i podłączenie do sieci kotłów olejowych i kotłów gazowych w domach jednorodzinnych (ulga dotyczy tylko domów). Od 1 stycznia 2025 r. kotły gazowe i kotły na olej wypadną z listy wydatków, do których można stosować ulgę podatkową. Preferencją zostaną natomiast objęte magazyny energii oraz magazyny ciepła – napisano dalej.
Projekt zakłada też doprecyzowanie przepisów. Obecnie są wątpliwości co do zakresu materiałów i usług, jakie obejmuje ulga termomodernizacyjna – czytamy dalej.
Zmiany w akcyzie, czyli podwyżki papierosów, e-papierosów i innych wyrobów
Od 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2024, poz. 1681), czyli zmiana tzw. mapy drogowej akcyzy na papierosy - podano.
Jednak dopiero od 1 marca 2025 r. przewiduje ona podwyżkę akcyzy na papierosy, wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych, a kolejne w kolejnych latach. Procentowo, od marca 2025 r. największe podwyżki mają dotyczyć płynu do e-papierosów (wzrost stawki akcyzy o 75 proc.). Stawka akcyzy (część kwotowa) na wyroby nowatorskie wzrośnie od 50 proc., na tytoń do palenia (część kwotowa) oraz susz tytoniowy — o 38 proc., a na papierosy, cygara i cygaretki o 25 proc. - wskazano.
Kolejne podwyżki w akcyzie, ale od 1 lipca 2025 r., mają dotyczyć wielorazowych papierosów elektronicznych, podgrzewaczy, urządzeń wielofunkcyjnych i płynów do jednorazowych e-papierosów. Stawka na e-papierosy, urządzenia do waporyzacji, a także płyny ma wynieść 40 zł za każdą sztukę, a po uwzględnieniu VAT nawet 50 zł. Takie zmiany przewiduje kolejny projekt nowelizacji akcyzy (nr z wykazu prac legislacyjnych – UD139), który w najbliższym czasie powinien przyjąć rząd. Celem jest zmniejszenie dostępności ekonomicznej tych urządzeń i ograniczenie konsumpcji wyrobów tytoniowych i ich substytutów - zaznaczono.
Zmiany w VAT są ważne dla małych i średnich przedsiębiorców, zarówno jeśli prowadzą działalność wyłącznie na terenie Polski, jak i gdy chcą ją prowadzić również w innych państwach UE – czytamy w wyjaśnieniu.
Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli korzystać zarówno z krajowego zwolnienia (limit 200 tys. zł sprzedaży rocznie) jak i zwolnień z VAT w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Nowelizacja VAT (Dz.U. z 2024 r. poz. 1721) wprowadza bowiem nową procedurę SME i drugi limit, dotyczący sprzedaży w UE, który wyniesie 100 tys. euro. Oznacza to uproszczenie formalności i zmniejszenie kosztów. Polscy przedsiębiorcy będą składać pisma dotyczące zamiaru skorzystania ze zwolnienia z VAT w ramach nowej procedury SME za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.
W praktyce, jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności poza Polską, to nic się nie zmieni — nie będzie musiał rejestrować się na VAT, nadal będzie bowiem obowiązywało zwolnienie do wysokości 200 tys. zł rocznie (tzw. zwolnienie podmiotowe z VAT), trzeba jedynie prowadzić ewidencję sprzedaży. Ale uwaga, nowelizacja przewiduje również w tym zakresie nowość. Od 1 stycznia 2025 r. do limitu zwolnienia podmiotowego, czyli wartości sprzedaży, trzeba będzie wliczać również WDT (wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów) oraz usługi reasekuracyjne, jeżeli nie będą miały one charakteru transakcji pomocniczych - napisano.
Jeśli jednak przedsiębiorca prowadzi działalność w Polsce i będzie chciał ją prowadzić w UE, to będzie mógł skorzystać ze zwolnienia w innym kraju UE, o ile spełni warunki:
- roczny obrót na terytorium UE nie przekroczył w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym 100 tys. euro,
r- oczny obrót w tym innym państwie UE nie przekroczył limitu obowiązującego w tym kraju (każde państwo w UE ma własny limit),
- to inne państwo UE wprowadziło procedurę SME, czyli zwolnienie z VAT analogiczne do polskiego (nowy art. 113a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.). MF informowało, że procedury SME od 2025 r. nie będzie miała Hiszpania i Irlandia Płn.
Sprawy polskich podatników ubiegających się lub korzystających ze zwolnienia VAT w innych państwach członkowskich UE w ramach procedury SME będzie obsługiwał polski urząd skarbowy (konkretnie naczelnik II Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście).
Ponadto polski przedsiębiorca, który chce skorzystać z procedury SME w innych krajach UE, musi złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego tzw. uprzednie powiadomienie, na formularzu SME-P – wyjaśniono dalej.
Ta sama nowelizacja VAT wprowadza też zmiany w VAT od importu srebra kolekcjonerskiego. Firmy nie będą więc mogły skorzystać ze szczególnej procedury marży dla przedmiotów kolekcjonerskich w postaci m.in. srebrnych monet - podano.
Zmiany w stawkach VAT są planowane dopiero od 1 kwietnia 2025 r. Projekt nowelizacji VAT w tym zakresie na początku grudnia przyjął rząd, a obecnie jest on po I czytaniu w Sejmie (druk sejmowy nr 896) – wskazano.
Projekt przewiduje m.in.:
- objęcie 0 proc. stawką VAT statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi,
- przedłużenie stosowania 8 proc. stawki VAT dla wyrobów medycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych,
- obniżenie stawki VAT na dostawy kubeczków menstruacyjnych z 23 proc. do 5 proc.
Do 1 kwietnia 2025 r. został odroczony obowiązek integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi. Zmiana wynika z ustawy z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. To oznacza, że od 1 stycznia 2025 r. tzw. agenci rozliczeniowi będą musieli przesyłać Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej dane o płatnościach realizowanych za pośrednictwem terminali.
Docelowo takie rozwiązanie ma być stosowane również po 1 kwietnia 2025 r., co wynika z projektu nowelizacji VAT, który przyjął na początku grudnia rząd (obecnie projekt jest po I czytaniu w Sejmie, druk sejmowy nr 896). Ministerstwo Finansów zrezygnowało bowiem z nałożenia obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi przez podatników. Nadal jednak agenci rozliczeniowi będą raportować dane o płatnościach fiskusowi - czytamy w wyjaśnieniu.
Ważne zmiany od 1 stycznia 2025 r. przewiduje też nowelizacja z 21 listopada 2024 r. ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, oraz niektórych innych ustaw.
Chodzi przede wszystkim o dwie nowości:
— podwyższenie limit przychodów, po przekroczeniu którego obowiązkowe jest prowadzenie ksiąg rachunkowych — z 2 mln euro do 2,5 mln euro, co po przeliczeniu na złote oznacza, że limit przychodów, po przekroczeniu którego trzeba przejść na pełne księgi, wzrośnie od 1 stycznia 2025 r. z obecnych 9 mln 218 tys. 200 zł do 10 mln 711 tys. 500 zł., oraz
— wdrożenie dyrektywy CSRD, która nakłada nowe obowiązki raportowania ESG na firmy, co oznacza że duże jednostki oraz małe i średnie spółki giełdowe będą musiały przedstawiać informacje o ESG w swoich sprawozdaniach z działalności.
W 2025 r. będą dwie zmiany w składce zdrowotnej (przewiduje je nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
Po pierwsze, przedsiębiorcy nie będą musieli od przychodu ze sprzedaży środków trwałych, czyli np. samochodów, maszyn itp., płacić składki zdrowotnej. Według nowych zasad nie będą mogli jednak również pomniejszać składki zdrowotnej o koszt amortyzacji środka trwałego. W praktyce nowe zasady mogą być niekorzystne dla części przedsiębiorców.
Nowelizacja pozwala jednak przedsiębiorcom wybrać, jakie zasady będą stosować w 2025 r. — stare, czy nowe.
Druga zmiana od 2025 r. to obniżenie minimalnej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców na skali PIT, liniowym PIT i osób na karcie podatkowej. W praktyce odstawa składki zdrowotnej nadal będzie wynosić 9 proc., ale będzie liczona od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, które w 2025 r. ma wynieść 4666 zł. W efekcie, jak policzyli eksperci, minimalna składka da oszczędność w wysokości ok. 100 zł miesięcznie - napisano.
Zmiana nie będzie jednak miała znaczenia dla ryczałtowców. Oni będą nadal rozliczać składkę zdrowotną według dotychczasowych zasad, a więc ryczałtowo - wyjaśniono.
Od 1 stycznia 2025 r. rusza nowy obowiązek dla podatników CIT, czyli m.in. spółek akcyjnych, z o.o., komandytowych, komandytowo-akcyjnych, niektórych jawnych, fundacji i stowarzyszeń. Podmioty te, początkowo największe firmy, będą musiały przesyłać fiskusowi tzw. pliki JPK_CIT. W praktyce chodzi o dwie struktury, czyli JPK_KR_PD (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy) i JPK_ST_KR (Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe). Podatnicy CIT będą musieli je przesyłać fiskusowi raz do roku, po raz pierwszy za 2025 r. - podano dalej
Minister finansów w rozporządzeniu z 16 sierpnia 2024 r. określił, o jakie dodatkowe dane trzeba uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe, które następnie trzeba przekazać w formie JPK_CIT - czytamy.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2025 r., największe spółki i grupy kapitałowe (o przychodach rocznych co najmniej 750 mln euro na poziomie skonsolidowanym) będą płacić co najmniej 15-procentowy podatek od dochodu osiągniętego w każdym państwie, w którym prowadzą działalność gospodarczą. Zmianę przewiduje ustawa z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (Dz.U. poz. 1685). Jest to tzw. globalny podatek minimalny (zwany również GloBE). Idea jest taka, aby największe spółki i grupy kapitałowe nie mogły obniżyć swoich podatków poniżej 15 proc. Jeśli okazałoby się, że spółka ma do zapłaty niższy podatek, to powinna go wyrównać do poziomu 15 proc. (stąd nazwa — podatek wyrównawczy).
Taka zasada może jednak rodzić problemy dla polskich firm – zaznaczono w treści informacji.
System kaucyjny zacznie funkcjonować od 1 października 2025 r., choć nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi ma wejść w życie już 1 stycznia 2025 r. Czeka ona już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw. W trakcie prac w parlamencie nie rozwiązano jednak problemu VAT od kaucji. Będzie też problem w podatku dochodowym. Szczegóły omówiliśmy w poniższej rozmowie.
Foto: TaxCoach //
Źródło: Businessinsider.com.pl