Rozmowa z Markiem Szymańskim,
Prezesem Zarządu FRANKE Polska Sp. z o.o., szwajcarskiego producenta kompleksowego wyposażenia kuchennego
Mija pierwszy kwartał nowego roku, a więc większość ubiegłorocznych analiz w gospodarce jest już podsumowana. Jaki to był rok dla FRANKE Polska?
Wszystkie założenia, jakie sobie postawiliśmy tu, w kraju, zostały w ubiegłym roku zrealizowane, mimo ogólnie dość trudnej sytuacji w skali globalnej. Każdego roku poprzeczkę stawiamy sobie coraz wyżej, dzięki czemu nasze oczekiwania, a co za tym idzie – wyniki finansowe – również systematycznie rosną. Mimo, że był to trudny rok dla branży AGD, w tym dla rynku urządzeń kuchennych, w którym FRANKE się specjalizuje, nam udało się odnotować większy wzrost, niż średnia dla całego sektora. Staramy się umacniać swoją pozycję na rynku dzięki wysokiej jakości oferowanych produktów, które stale rozwijamy odpowiadając na potrzeby wymagających klientów.
Nie sposób to osiągać bez nieustannego stawiania na poszukiwanie innowacji, co zdecydowanie wyróżnia FRANKE, jako markę szwajcarską, wywodzącą się z gospodarki, która od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce w raportach innowacyjności na świecie. Co dla Państwa oznacza dziś to pojęcie?
Innowacyjność to dla nas małe kroki nieustannie stawiane w wielu obszarach. Nie wymyślimy dziś lodówki czy kuchenki, które nie będą potrzebowały energii. Nie jest możliwym opracowywanie i wdrażanie co chwilę przełomowych rozwiązań. Zanim innowacyjny produkt trafi na rynek, każdy nasz dział, w obrębie całego koncernu (od działów badawczych, poprzez projektowe, aż po produkcję, magazyny, logistykę i sprzedaż), wdraża małe, ale znaczące innowacyjne koncepcje, które pozwalają nam wyprzedzać konkurencję. Nie chodzi tu zatem tylko o rozwiązania produktowe, ale też o politykę działalności, techniki produkcji i sprzedaży, czy zarządzanie firmą, jako organizacją. Niemniej jednak każdy nowy, bądź udoskonalony produkt FRANKE, który trafia do sprzedaży, spełnia kryteria innowacyjności. Innowacja jest realna, jeśli wychodzi poza etap koncepcji, zostaje wdrożona i odnosi sukces rynkowy. Jeżeli technologia jest doskonała, ale nikt nie chce jej kupić, to trudno mówić o innowacji.
Zostańmy na chwilę przy temacie innowacji produktowych. Nad czym Państwo teraz pracują?
Aktualnie skupiamy się m.in. nad stworzeniem asortymentu naszych wysoko pozycjonowanych produktów marki KWC (inteligentne rozwiązania w dziedzinie gospodarowania wodą), czyli baterii i zlewozmywaków z rozwiązaniami, które jeszcze nigdy wcześniej nie były stosowane. Prototypy tych produktów spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem na targach na całym świecie, a także w Polsce, dziś już pierwsze partie są przygotowane do sprzedaży. Katalog jest bardzo bogaty w innowacyjne rozwiązania. To np. bateria Era Gravity, która w swoim minimalistycznym, bardzo eleganckim designie, odzwierciedla kształt strumienia wody, wylewka ma zaledwie 18 milimetrów średnicy. W przypadku nowych komór KWC możemy się pochwalić rozwiązaniem w postaci zupełnie niewidocznego przelewu. Zarówno projekt, jak i technologia produkcji są unikalne i niespotykane na rynku. Efekt końcowy czyli zarówno funkcjonalność, jak i wzornictwo nowego modelu baterii i zlewozmywaka wypracowane zostały właśnie dzięki innowacji technologicznej.
Nasze systemy baterii i zlewozmywaków są przemyślane zarówno pod względem technicznym, jak i designu, by doskonale komponować się z blatami FRANKE, wykonanymi ze stali szlachetnej czy kompozytów kwarcytowych. Nadrzędnym celem dla FRANKE Polska w 2018 r. jest efektywna sprzedaż takich blatów wraz z kompletnymi rozwiązaniami (komorami zlewozmywaków, płytami indukcyjnymi lub gazowymi). To są naprawdę wysokiej jakości produkty, zarówno w zakresie zastosowanych rozwiązań technologicznych, użytych materiałów, jak i wzornictwa.
To produkty globalne koncernu, a na co FRANKE Polska stawia akcenty w tym roku?
Kompleksowe rozwiązania dla studiów kuchennych czyli spójne wzorniczo kolekcje urządzeń kuchennych do zabudowy, od piekarników, przez okapy, płyty grzewcze, do zlewozmywaków z bateriami, po blaty. Od kilku lat konsekwentnie promujemy linie urządzeń, których nowatorska funkcjonalność jest świetnym dopełnieniem estetycznego wzornictwa, a wizualne dopasowanie zlewozmywaka do płyty grzewczej jest wciąż awangardowym rozwiązaniem na polskim rynku. Wraz z wprowadzeniem do oferty okapów nablatowych typu Downdraft i płyt grzewczych czy zlewozmywaków montowanych na wyspach zwiększyła się nasza świadomość, jak ważnym elementem wyposażenia kuchni są właśnie kuchenne blaty. Stąd decyzja, by rozszerzyć ofertę handlową, bo zgodnie z motto marki „Make it Wonderful” – staramy się zadbać kompleksowo o potrzeby naszych klientów, dostarczając im pozytywnych doświadczeń przy każdym kontakcie z naszymi produktami.
Jako FRANKE Polska wiele osiągnęliśmy, mamy wspaniały zespół, dobre wyniki corocznie są poprawiane, ale to nie znaczy, że już nic więcej nie mamy do zrobienia. Nieustannie doskonalimy naszą wydajność. Mamy do tego narzędzie – Centrum Permanentnej Poprawy Wydajności (tzw. CIC). To szereg działań, obejmujących m.in. codzienne spotkania z załogą, konsultacje zarządu z pracownikami w zakresie utrzymania ustalonych parametrów, współczynników, produktywności, ale też awarii, uszkodzeń, czy ilości powstałych odpadów.
CIC to setki drobnych elementów, które składają się na sześć filarów naszego zarządzania nad poprawą efektywności. To m.in. dbałość o przejrzystość procesów, czytelna odpowiedzialność za powierzone zadania, aż po narzędzie służące wizualizacji zarządzania produkcji (Visual Management), które obejmuje szereg procedur uruchamianych np. w razie awarii. Sprowadzenie odpowiedzialności za funkcjonowanie firmy na jak najniższy poziom, jest najlepszą metodą zarządzania. Każdy osobiście odpowiada za dany fragment działań, które realizuje i w pełni zdaje sobie sprawę, jak bardzo ważnym jest ogniwem w łańcuchu naszej struktury. W praktyce dopracowywaliśmy te standardy przez wiele lat, ale dzięki tym działaniom, udaje nam się poprawiać efektywność, obniżać koszty i osiągać tak dobre wyniki.
Polska struktura FRANKE czerpie ze szwajcarskich doświadczeń produkcyjnych czy kultury zarządzania. A czy udaje się polskiemu oddziałowi wnosić coś w tym zakresie do koncernu, w skali globalnej?
W strukturach FRANKE jest Product Management, działający na rzecz grupy, w centrali w Szwajcarii, gdzie opracowuje się większość technologii i zarządza ich produkcją oraz sprzedażą. Oczywiście odbywa się to w oparciu o analizę potrzeb poszczególnych rynków lokalnych. Dochodzi często do „wewnętrznej rywalizacji” w strukturze koncernu – my, jako jego polska część, chcemy, żeby potrzeby naszego rynku były zaspokajane w pierwszej kolejności. Ale oczywiście spółki w Niemczech, Francji czy Szwajcarii mają dokładnie takie same dążenia. Ponieważ Product Management realizuje zadania zgodnie z globalną strategią koncernu, my, jako polska spółka, kierujemy do centrali nasze potrzeby dotyczące pożądanych produktów, bądź też, jeśli jest to możliwe, sami udoskonalamy ofertę we własnym zakresie.
Szwajcaria jest liderem w zakresie nakładów i liczby powstających tam innowacji. Jako polska spółka FRANKE, korzystamy z tych doświadczeń, ale także dzięki licznym nowatorskim technologiom, które powstają w polskim zakładzie, a które są wdrażane w całym koncernie, przyczyniamy się do umacniania pozycji FRANKE zarówno na rynku polskim, jak i w skali globalnej.
Rozmawiała Magdalena Tułecka