Polska od wielu lat jest w światowej czołówce produkcji ziemniaka. Jednym z jego wiodących, polskich dystrybutorów jest przedsiębiorstwo BUGAJ Sp. z o.o. (Bugaj Zakrzewski, woj. łódzkie), właściciel kilku rodzajów marek tego popularnego warzywa.
Przedsiębiorstwo BUGAJ specjalizuje się w konfekcjonowaniu ziemniaków jadalnych i ich dostarczaniu na rynek detaliczny, tj. do sieci handlowych. Oferuje różne odmiany, spośród trzech typów kulinarnych, w opakowaniach dostosowanych do potrzeb klientów. W zautomatyzowanym i obecnie rozbudowywanym zakładzie produkcja wynosi kilkadziesiąt tysięcy ton rocznie. Ponadto BUGAJ prowadzi zakład przetwórstwa ziemniaków – umytych, obranych, świeżych lub gotowanych, pakowanych próżniowo, w całości, albo pokrojonych na połówki, ćwiartki, plastry, na frytki lub w kostkę, które trafiają do producentów branży spożywczej.
– Obecną firmę założył mój ojciec, Andrzej Ostrowicz, który zaczynał od obrotu ziemniakami na rynku hurtowym, na giełdach owocowo-warzywnych na południu Polski, choć tak naprawdę już przed dwustu laty na obecnym terenie przedsiębiorstwa pierwsze gospodarstwo rolne założył przodek naszej rodziny. Dużym impulsem do dalszego działania było rozpoczęcie współpracy z sieciami handlowymi. To nauczyło nas biznesowej dyscypliny i wyznaczyło kierunki dalszego rozwoju. Musieliśmy systematycznie poprawiać jakość produktów, podnosić wydajność, modernizować zakład, a z czasem wybudować nowy – mówi Łukasz Ostrowicz, Dyrektor i Członek Zarządu firmy BUGAJ Sp. z o.o., która w branży rolnej, specjalizując się w pozyskiwaniu, konfekcjonowaniu i dystrybucji ziemniaków, funkcjonuje od trzydziestu lat.
BUGAJ jako rodzinna firma z polskim kapitałem i jeden z wiodących rodzimych dostawców dla ogólnopolskich sieci handlowych ma już ugruntowaną pozycję na rynku. To ważny dla tej firmy czynnik, w kontekście idei patriotyzmu gospodarczego, które w BUGAJU są mocno zakorzenione i wyznaczają kierunek w budowaniu silnej polskiej marki.
Surowiec pozyskiwany jest z ponad stu gospodarstw zlokalizowanych na terenie całej Polski. To najlepsi producenci, którzy uprawiają dla BUGAJA najsmaczniejsze odmiany ziemniaków w oparciu o dobre praktyki rolnicze. Produkty dystrybuowane pod marką BUGAJ pochodzą z upraw certyfikowanych międzynarodowym standardem bezpieczeństwa produkcji żywności Global Gap. – W okresie wakacyjnym zamierzamy wprowadzić do sprzedaży sezonowo dostępne młode ziemniaki, pochodzące z upraw z Wielkopolski. Ambasadorem tego produktu został znany szef kuchni Tomasz Jakubiak – zdradza Łukasz Ostrowicz.
BUGAJ jest przedsiębiorstwem odpowiedzialnym na wielu poziomach. Przedsiębiorstwo aktywnie działa na rzecz lokalnej społeczności oraz realizuje szereg założeń koncepcji biznesu społecznie odpowiedzialnego, w co wpisuje się szczególny, rodzinny model biznesowy firmy i ukierunkowanie na budowanie trwałych relacji zarówno z pracownikami, którym daje zatrudnienie jako znaczący pracodawca w regionie, dostawcami, którzy dzięki współpracy mają pewny zbyt surowca, jak i odbiorcami, którym firma zapewnia ciągłe dostawy powtarzalnego produktu najwyższej jakości. BUGAJ mocno stawia też na promocję swoich ziemniaków, jako wyrobu polskiego, rozwój firmy i marki. – Wypełniamy nasze biznesowe i społeczne zobowiązania wobec pracowników, środowiska i regionu, w którym funkcjonujemy. Wyznajemy wartości modelu etycznego, odpowiedzialnego, ekologicznego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa – podkreśla Ł. Ostrowicz. W zakresie rozwiązań proekologicznych przedsiębiorstwo wprowadziło m.in. system pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, a woda używana w procesie produkcji jest oczyszczana i kierowana do ponownego użycia.
Zuzanna Pawełczyk