Styropol - polski producent wyrobów termoizolacyjnych, którego historia sięga 1991 roku - od roku funkcjonuje w nowej, zreaktywowanej formie. Dziś marka znajduje się w portfolio Grupy STB, która wprowadziła znany brand na nowy poziom technologiczny i zarządczy. Jak po roku funkcjonowania w trudnym dla branży okresie firma ocenia swoją pozycję?
Rekatywacja Styropolu w 2022 roku zbiegła się z trudnym okresem na rynku budowalnym. Inflacja, trudności z uzyskaniem kredytów hipotecznych czy pozyskaniem surowca sprawiły, że branża materiałów termoizolacyjnych znacząco zwolniła. Jednak Styropol, którego powrót na rynek grupa STB planowała już od 2014 roku zdecydował o działaniu zgodnie z planem - wrócił na rynek i podjął wyzwania, jakie przed sektorem postawiła sytuacja gospodarcza.
Reaktywując markę Styropol chcieliśmy udowodnić, że polskie firmy z rozbudowanym zapleczem technologicznym, znajomością rynku i potrzeb klientów oraz własnym modelem działania mogą bez kompleksów konkurować ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami. Uznaliśmy, że trudna sytuacja rynkowa to okazja do sprawdzenia naszego podejścia – weryfikacji, kto na rynku ma rzeczywiście pomysł, potencjał i determinację. Chcieliśmy się z tym zmierzyć - podkreśla Jarosław Przybyszewski, prezes zarządu Styropolu.
Po roku funkcjonowania w portfolio Styropolu znajduje się 12 produktów, w tym płyty styropianowe do różnych zastosowań, zarówno fasadowe, jak i przeznaczone do izolacji dachów, podłóg, fundamentów, tarasów czy parkingów. Część z nich to tzw. styropiany grafitowe, które dzięki zastosowaniu właśnie grafitu osiągają świetne właściwości termoizolacyjne.
Gwarancją jakości i bezpieczeństwa ich stosowania jest zastosowanie nowoczesnych maszyn, przeszkolona kadra projektująca i nadzorująca proces produkcji, a przede wszystkim własne nowocześnie wyposażone laboratorium badawcze. To właśnie tam wszystkie partie produktów podlegają ścisłej kontroli. Nowe, najwyższej światowej klasy urządzenia laboratoryjne, które działają w fabryce od maja 2021 r., pozwalają produkować płyty styropianowe spełniające wszystkie wymogi norm europejskich i światowych i – co najważniejsze - klientów.
Co ważne firma dba również o zrównoważoną produkcję. Cały proces wytwarzania płyt termoizolacyjnych w zakładzie w Cięciwie (gm. Wołomin) jest niskoodpadowy – odbywa się w obiegu zamkniętym. Powstające w ten sposób styropiany wykorzystywane do termoizolacji budynków pozwalają na optymalną i ekonomiczną redukcję zużycia energii.
Jakie czynniki pozwoliły marce dynamicznie wejść do gry na rynku materiałów termoizolacyjnych, a co ważne dobrze się na nim odnaleźć?
Przede wszystkim przemyślana, długofalowa strategia działania. I chociaż dziś wiele mówi się o tym, jak dynamicznie i jednocześnie zwinnie biznes musi podchodzić do codziennych wyzwań, to zarząd Styropolu twierdzi, że wizja rozwoju, cele oraz kluczowe kierunki działania powinny być stałe i długoterminowe.
W realizacji naszej strategii pomagają nam dwa czynniki – elastyczność – którą rozumiemy, jako wsłuchiwanie się w głos klientów, ich potrzeby i szybkie reagowanie. Mamy świetnie opracowaną logistykę dostaw zarówno na budowy, jak i do klientów hurtowych. Jesteśmy w stanie zrealizować dostawy nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach. To pozwala nam być wartościowym partnerem dla firm i inwestycji na całym Mazowszu – podkreśla Paweł Kamiński, członek zarządu Styropolu.
Kluczowy dla firmy jest także zespół. Do współpracy przy projekcie Styropol zaproszono doświadczonych managerów, technologów, sprzedawców i logistyków.
Dzięki temu każdy etap procesu produkcji i sprzedaży jest dobrze zaprojektowany. Chcemy być dla naszych kontrahentów partnerem, z którym współpraca opiera się na zaufaniu i tworzeniu wspólnej wartości biznesowej – podkreśla prezes Przybyszewski.
Dużym wsparciem w realizacji projektu Styropol była także bliska współpraca z grupą STB, która od ponad dekady łączy w swoim portfolio podmioty związane z branżą budowlaną, materiałów termoizolacyjnych i zarządzania projektami inwestycyjnymi.
Działanie w ramach grupy to przede wszystkim korzystanie z wieloletnich doświadczeń i relacji na rynku nieruchomości, ale także profesjonalne procedury i kadra zarządzająca. Wierzymy, że nasze podejście pozwoli po raz kolejny udowodnić, że można produkować towary „made in Poland” na światowym poziomie – podkreślają zarządzający Styropolem.