Okazuje się, że granie w gry wideo może być przewagą kandydata w procesie rekrutacyjnym. Dlaczego? Ponieważ gracze, dzięki graniu zdobywają potrzebne i poszukiwane dziś przez firmy kompetencje miękkie. Aby to sprawdzić, ManpowerGroup przeanalizował ponad 11 tysięcy gier i przygotował ogólnodostępne narzędzie Gaming Skills Translator, które pozwala kandydatom na określenie kompetencji miękkich na podstawie ich gamingowych preferencji. Przykładowo osoby grające w World of Warcraft czy w Assassin’s Creed rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, a w Call of Duty oraz FIFA myślenie krytyczne i zdolność rozwiązywania problemów. Więcej w opublikowanym dziś opracowaniu ManpowerGroup „Game to Work”.
ManpowerGroup przeanalizował ponad 11 tysięcy gier reprezentujących 13 gatunków – począwszy od gier akcji/przygodowych, przez gry fabularne (tzw. RPG), kończąc na grach muzycznych i niezależnych (indie) – w celu identyfikacji umiejętności miękkich, które są rozwijane w każdej kategorii gier. Następnie opracował schemat w odniesieniu do kompetencji zawodowych. Wskazane zostały także grupy stanowisk, na których te umiejętności odgrywają najważniejszą rolę przy dopasowywaniu profilu kandydata do danego zawodu.
– Wpływ gier na rozwój kompetencji miękkich to ważna informacja zarówno dla kandydatów, jak i dla firm, które w wyniku utrzymującego się mimo pandemii niedoboru talentów muszą szukać coraz bardziej kreatywnych metod dotarcia do potencjalnych pracowników. Kluczowe obecnie stają się holistyczne spojrzenie pracodawców na rynek pracy i ich otwartość na społeczność graczy, która może zmniejszyć deficyt pożądanych kompetencji – mówi Konrad Gandziarski, odpowiedzialny za rozwój obszaru outsourcingu usług IT w Experis. – Gry wzmacniają zdolność uczenia się i spostrzegawczość, motywują do rozwoju oraz są przestrzenią do podejmowania ryzyka i rozwiązywania problemów. Granie w gry stwarza możliwości elastycznego reagowania na nieprzewidziane sytuacje i stawiania czoła wyzwaniom. A pracodawcy potrzebują osób, które potrafią dynamicznie działać w zmiennym otoczeniu. Pracowników, którzy swoim sprytem i niestandardowym podejściem są w stanie mierzyć się z wyzwaniami pojawiającym się w realnym otoczeniu. Złożone, symulowane środowiska gier wymagają ciągłego podejmowania decyzji, co jest ważną umiejętnością, zwłaszcza dla pracowników, którzy stają w obliczu zmian i muszą się do nich dostosować, aby ich zespoły odniosły sukces – dodaje ekspert Experis.
Gry z otwartym światem, jak np. Minecraft, The Legend of Zelda lub The Elder Scrolls pozwalają graczom na rozwój takich umiejętności jak kreatywność, współpraca, percepcja społeczna i koordynacja. To umiejętności szczególnie doceniane na takich stanowiskach jak inżynier elektryk, grafik czy szef kuchni lub kucharz. Z kolei osoby grające w gry akcji, przygodowe i RPG takie jak np. World of Warcraft, Assassin’s Creed, Monster Hunter czy Pokemon rozwijają umiejętność współpracy, komunikacji, rozwiązywania problemów, oceny i podejmowanie decyzji. Potencjalne dopasowanie zawodowe takiej osoby to asystent ds. administracyjnych, analityk finansowy lub menedżer w zespole obsługi klienta. W zestawieniu ManpowerGroup znalazły się również między innymi gry zespołowe, sportowe, wyścigowe jak Mario Kart, Rocket League, FIFA czy Call of Duty, które pozwalają doskonalić umiejętność myślenia krytycznego, współpracy, oceny i podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów. To zdolności szczególnie cenione na takich stanowiskach jak pracownik opieki zdrowotnej, pakowacz, przedstawiciel lub kierownik call center.
Jak przełożyć doświadczenie gamingowe na zdobyte kompetencje?
Gracze, którzy chcieliby sprawdzić, jak ich doświadczenie gamingowe wpływa na rozwój kompetencji, mogą skorzystać bezpłatnie z Gaming Skills Translatora. Narzędzie przekłada uzyskane informacje na umiejętności kluczowe na rynku pracy, które kandydat może zamieścić w swoich dokumentach aplikacyjnych lub wymienić je, jako mocne strony na rozmowach kwalifikacyjnych. Świadomość na temat roli gier w doskonaleniu umiejętności miękkich pozwala kandydatom na lepsze zaprezentowanie swojej kandydatury oraz wzbogaca ich CV. Z drugiej strony to dodatkowe informacje dla rekruterów, służące do oceny umiejętności i potencjału kandydata, dzięki czemu dopasowanie osób do właściwej funkcji może być bardziej efektywne.
– Gry mogą pomóc pracodawcom ocenić umiejętności potencjalnych pracowników i podnieść atrakcyjność kandydata na rynku pracy. Jeśli konkretne rodzaje gier pozwalają na doskonalenie umiejętności miękkich, które obecnie są najbardziej pożądane na rynku pracy, to dlaczego zostają one pomijane w identyfikacji odpowiednich kandydatów i dopasowaniu ich do danego stanowiska? Ponieważ gry nadal traktowane są głównie jako źródło rozrywki, która też może przekładać się na aspekty finansowe w postaci na przykład turniejów gier komputerowych. Jednak nadal nie są postrzegane jako narzędzie, które może przyczyniać się do doskonalenia kompetencji zawodowych i samorozwoju. Wiedza na temat tego, jak przełożyć doświadczenie gier na profil kandydata i skorelować go z daną pracą jest znikoma a sięgnięcie do społeczności graczy to kolejna szansa na pozyskanie talentów posiadających kompetencje przyszłości – podsumowuje Konrad Gandziarski.
O badaniu:
Firma ManpowerGroup dokonała analizy ponad 11 tysięcy gier reprezentujących 13 gatunków – począwszy od gier akcji/przygodowych, przez gry fabularne (tzw. RPG), kończąc na grach muzycznych i niezależnych (indie) – w celu identyfikacji umiejętności miękkich, które są rozwijane za pomocą gier z poszczególnych kategorii. Firma zapytała również 24 419 pracodawców reprezentujących 44 rynki o to, jakich umiejętności miękkich poszukują obecnie i jak je definiują. Na podstawie przekroju danych sporządzony został schemat w odniesieniu do kompetencji zawodowych – wyznaczone zostały grupy stanowisk, na których umiejętności zdobyte przez graczy odgrywają najważniejszą rolę.