Przygotowania do roku szkolnego są coraz droższe. W porównaniu do ubiegłego roku ceny artykułów papierniczych wzrosły o niemal 15 proc. Koszt całej wyprawki poszedł w górę średnio o ponad 6 proc. – wskazał serwis WP.pl powołując się na publikację w „Rzeczpospolitej”. Ponad 40 proc. Polaków wyda na wyprawkę szkolną więcej niż w ubiegłym roku — wynika z badania PayPo. Najczęściej są to kwoty od 251 do 500 zł – podał serwis Businessinsider.com.pl. Polacy czekają z zakupami na ostatnią chwilę, aby skorzystać z licznych promocji.
30 proc. wyda na wyprawkę szkolną dla jednego dziecka od 251 do 500 zł. Co czwarty Polak przeznaczy na ten cel od 501 do 750 zł. Z kolei 14 proc. ankietowanych od 751 do 1 tys. zł. Jedynie 9 proc. deklaruje, że zmieści się w budżecie od 50 do 250 zł — podał PayPo w najnowszym raporcie.
Najwięcej środków Polacy przeznaczą na: podręczniki i książki (41 proc.), odzież i obuwie sportowe (40 proc.), odzież i obuwie codzienne (39 proc.) oraz przybory szkolne (37 proc.). Mniej liczna grupa ankietowanych największą kwotę wyda na plecak bądź tornister (20 proc.) czy sprzęt elektroniczny (15 proc.) – czytamy dalej.
Produktami, które w ramach wyprawki szkolnej zakupi zdecydowana większość Polaków (88 proc.), są przybory szkolne, np. piórnik, zeszyty i kredki. Bardzo często w zakupowych znajdzie się również odzież i obuwie sportowe – wskazano w treści.
75 proc. podczas zakupu produktów do szkoły kieruje się przede wszystkim ceną. Ankietowani zwracają również uwagę na: upodobania swojego dziecka (59 proc.), jakość produktów (56 proc.), ich funkcjonalność (51 proc.), wygląd (36 proc.) oraz markę (18 proc.) – napisano.
Z kolei "Rzeczpospolita" opublikowała wyniki badania UCE Research i Grupy Offerista dotyczącego tegorocznych wydatków na wyprawkę szkolną. Analiza obejmuje okres od 1 lipca do 18 sierpnia i zestawiono w niej ponad 12,1 tys. cen detalicznych. Z szacunków wynika, że koszt wyprawki szkolnej w tym roku jest wyższy średnio o 6,2 proc.
Jak wskazał cytowany przez gazetę Robert Biegaj, ekspert z Grupy Offerista, w ciągu roku artykuły typowo papiernicze (np. bloki, zeszyty itp.) zdrożały o niemal 15 proc. Z kolei artykuły z różnego rodzaju tworzyw (np. okładki na zeszyty lub książki, podkładki na biurko, przyborniki) - o niecałe 12 proc.
Foto: Polskie Radio 24 // Bartłomiej Magierowski/East News
Źródło: Businessinsider.com.pl / WP.pl