Wyobraź sobie, że musisz scharakteryzować miejsce wyłącznie na podstawie zapachu – opisać jego położenie, zastosowanie oraz określić, czy panuje w nim porządek. Czy umiałbyś? Istnieją wonne kompozycje, które trudno nazwać, ale bezbłędnie je identyfikujemy. Takim zapachem może być petrichor, nie mający w języku polskim odpowiednika, który określa woń suchej, spieczonej słońcem ziemi po deszczu. Nie bez powodu mówimy także o „noszeniu” perfum, ponieważ są jak stroje – utkane z bukietów zapachowych zamiast tkanin, inaczej pachną na każdym z nas. Właśnie – a jak pachnie świeżość? W niniejszym artykule zastanowimy się, co zrobić, by cieszyć się zapachem czystości w domu.
Powonienie, obok wzroku i dotyku, jest jednym z najważniejszych ludzkich zmysłów. Przeciętny człowiek rozpoznaje od kilku do kilkunastu tysięcy nut zapachowych, a osoby o ponadprzeciętnie rozwiniętym węchu nawet 30 tysięcy! Zaawansowany zmysł powonienia ma duże znaczenie w naszej percepcji i odpowiada za dobrostan psychiczny. Z pewnością każdy z nas zna zapach, który przywodzi na myśl przyjemne wydarzenia lub osoby – beztroskie wakacje nad morzem, perfumy drugiej połówki albo ulubioną książkę, którą zaczytywaliśmy się w dzieciństwie. Pamięć zapachów nie tylko przywraca dobre wspomnienia, lecz także może poprawiać naszą koncentrację oraz pozytywnie wpływać na stan zdrowia. Staranny dobór wyselekcjonowanych olejków eterycznych oddziałuje ponadto na dynamikę naszego ciała, pobudza je, rozluźnia, wspomaga w wysiłku intelektualnym, a nawet zmniejsza ból.
Zadbaj o zapach w swoim domu!
Zapach ma niebagatelny wpływ na klimat panujący w naszym domu. Nie tylko piękne meble, żywe kolory czy urokliwa okolica kształtują charakter przestrzeni, lecz także unoszące się w powietrzu aromaty. Przeprowadzone przez naukowców badania dowiodły, że zapachy pełnią kluczową rolę w ocenie ludzi, przedmiotów oraz miejsc. Jak wskazuje Natalia Olszewska, ekspertka w dziedzinie neuronauki w projektowaniu, otwiera to nowe pole refleksji nad architekturą zapachu – W zachodniej tradycji architektonicznej przez długi czas skupialiśmy się na wizji. Zmysł węchu jest wciąż niedostatecznie reprezentowany w kontekście przestrzennym. Włączając doświadczenia węchowe do projektowania przestrzeni, wzmacniamy świadomość otoczenia i przełamujemy monotonię. Oddychając zbieramy informacje na temat otaczającego nas środowiska. Właściwy wybór doświadczeń węchowych może poprawić nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne. Zapachy aktywizują lub rozluźniają nasze ciało, jak również wyzwalają aktywne lub spoczynkowe stany umysłu. Te reakcje mają charakter niemal uniwersalny. Dodatkowo zapachy kojarzą się z pamięcią i wspomnieniami oraz wyzwalają emocje. Ta reakcja ma charakter raczej indywidualny’ – opowiada projektantka.
Świadomi tych zależności, możemy – za pośrednictwem odpowiednich zapachów – zaprojektować przyjazną przestrzeń, zapewniającą spokój i bezpieczeństwo naszym najbliższym w każdej strefie domu. Szczególnym miejscem na jego mapie jest toaleta, w której właściwy zapach pełni niezwykłą rolę. Zamiast duszących, niewskazanych dla alergików kadzideł czy szkodliwych dla środowiska odświeżaczy powietrza, warto zdecydować się na rozwiązania ekologiczne, oparte na nowej technologii. Pozwolą one uniknąć krępujących sytuacji oraz znacząco polepszą komfort codziennego korzystania z łazienki.
Łazienka pachnąca czystością
Niestety, przykre zapachy także oddziałują na nasze funkcjonowanie oraz postrzeganie miejsca, w którym się znajdujemy. Wpływają negatywnie na nasz komfort, zwłaszcza w toalecie. Zwykłe odświeżacze powietrza jedynie maskują nieładne aromaty i często powodują problemy z oddychaniem lub kaszel u osób cierpiących na alergię. Tworzą swoistą kakofonię aromatów, podczas gdy prawdziwe ukojenie możemy znaleźć jedynie w czystości i harmonii. Zanieczyszczenie hałasem podobnie jak zanieczyszczenie zapachem to powszechne zjawiska we współczesnych miastach i domach. Można jednak uchronić się przed duszącymi zapachami, stosując nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązanie.
Zasada odciągania nieprzyjemnych zapachów jest nam dobrze znana z kuchni, ale okapu czy pochłaniacza nie zastosujemy w łazience. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie marka Geberit proponuje urządzenie DuoFresh. Moduł odciąga nieprzyjemny zapach wprost z miski WC, a następnie przepuszcza je przez filtr ceramiczny, wtłaczając oczyszczone już powietrze z powrotem do łazienki. DuoFresh jest niewidoczny i łatwy w montażu – możemy go zainstalować w każdej spłuczce Geberit Sigma, wyposażonej w przycisk mechaniczny. Dzięki pojemnikowi na kostki odświeżające, możemy wybrać aromat najbardziej odpowiadający naszym potrzebom oraz gustom. Dodatkowo, urządzenie włącza się samoistnie podczas użytkowania toalety oraz jest wyposażone w naprowadzające światła LED, szczególnie pomocne w nocy. Geberit DuoFresh to cudowny wynalazek dla alergików, ponieważ pozwala cieszyć się zapachem świeżego powietrza. Dzięki niemu już nigdy nie będziemy musieli cierpieć z powodu źle dobranych, drażniących nozdrza woni oraz sztucznych i nieprzyjaznych dla środowiska odświeżaczy! Urządzenie, które jest połączone ze stelażem podtynkowym Geberit, jest rekomendowane przede wszystkim w pomieszczeniach o ograniczonej wentylacji, lecz doskonale sprawdza się we wszystkich łazienkach. To świetny wybór dla osób ceniących proste, nowoczesne i ekologiczne rozwiązania. – Węch jest jednym z niedocenianych zmysłów, korzystamy z niego mniej świadomie, niż ze wzroku, słuchu czy dotyku. Niektórzy traktują go jak atawizm. Podejmując decyzje zakupowe raczej nie wykorzystujemy węchu świadomie, jednak odgrywa on znaczącą rolę przy naszych wyborach – stąd cały marketing zapachowy. Według badań odpowiedni zapach w sklepie (np. pieczywa czy świeżych kwiatów) może podnieść sprzedaż nawet o 30%. Ludzki nos rozpoznaje mnóstwo zapachów, które wywołują w nas sentyment, co może wprowadzić nas w dobry nastrój. Analogicznie, brzydki zapach może wywołać nieprzyjemne skojarzenia. Doskonale widać to we wnętrzach – jeśli w nawet najpiękniej zaprojektowanej i czystej toalecie zapach będzie nie do zniesienia, odbierzemy przestrzeń jako brudną, niehigieniczną, nieprzyjemną. Dlatego warto stawiać na rozwiązania, które nie tylko tuszują brzydkie zapachy, ale również je eliminują – tłumaczy arch. Ida Mikołajska z MIKOŁAJSKAStudio, i ambasador marki Geberit.
Więcej informacji: https://www.geberit.pl/landingpages/duofresh-swieze-powietrze-dla-wszystkich.html
Więcej informacji na www.geberit.pl
Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).