Transport międzynarodowy funkcjonuje w stanie ciągłej zmiany. Z jednej strony coraz to nowsze przepisy prawa unijnego, ujednolicające zasady przewozu na terenie Wspólnoty, z drugiej pandemia wymuszająca bieżącą kontrolę obostrzeń wprowadzanych przez poszczególne kraje. Skala wymagań wobec kierowców i firm transportowych rośnie, toteż nietrudno zapomnieć o najbardziej prozaicznych sprawach.
Przede wszystkim wymagane są kwalifikacje uprawniające do jazdy samochodem, przypisanym do konkretnej kategorii. Potem należy uzyskać orzeczenie lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań oraz świadectwo kwalifikacji zawodowej, dokument potwierdzający ukończenie kursu kwalifikacyjnego i zdanie egzaminu państwowego. Pamiętajmy, że co 5 lat powinniśmy odnawiać świadectwo kwalifikacji zawodowej oraz ponownie przejść badania lekarskie.
Im w dłuższą podróż się wybieramy, tym z większą czujnością powinniśmy się do niej przygotować. Poniżej uszeregujemy listę sześciu kwestii, o których każdy zawodowy kierowca powinien pamiętać przed wyjazdem do Unii Europejskiej lub poza jej granice. Pozwolą one przygotować się na każdą ewentualność mogącą zastać nas w trakcie jazdy.
Stan techniczny auta
Pierwszą, najważniejszą kwestią, którą powinniśmy sprawdzić nim wyruszymy w trasę jest kontrola techniczna pojazdu. Po kolei skontrolujmy prawidłowe działanie świateł, hamulców oraz właściwe ciśnienie w oponach. Zbadajmy kompletność zestawu awaryjnego do naprawy i apteczkę. Pamiętajmy, że w wielu krajach wymagane jest posiadanie trójkąta, kamizelki odblaskowej oraz gaśnicy.
Niezbędne dokumenty
● Przede wszystkim warto tutaj wspomnieć o dokumentach potwierdzających naszą tożsamość oraz prawo do kierowania pojazdem i transportem towarów. Niezbędne będą dowód osobisty i paszport, gdy wyjeżdżamy poza Unię Europejską. Następnie dowód rejestracyjny pojazdu oraz dowód ubezpieczenia OC. W przypadku państw, które nie respektują ubezpieczenia OC z Unii Europejskiej niezbędna będzie jeszcze Zielona Karta.
● Istotna jest licencja transportowa. Chodzi o decyzję wydaną przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego zezwalającą na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach transportu drogowego na terenie Polski oraz całej Unii Europejskiej.
● Pamiętajmy o liście przewozowym. Mowa tu o dokumencie potwierdzającym zawarcie umowy przewozu między nadawcą, a firmą transportową, który informuje m.in. o kategorii towaru i adresacie. W przypadku transportu międzynarodowego posiada on konkretny wzór określony w konwencji CMR.
● Umowa o pracę jest dość świeżym wymogiem służb kontrolnych, wynikającym z nowych przepisów o legalności zatrudnienia w kraju wspólnotowym. W powiązaniu z tym, firmy transportowe mają obowiązek zgłoszenia faktu delegowania pracownika do pracy na terenie wybranych krajów UE, m.in. Belgii, Francji czy Niemiec. Idąc dalej w tym kierunku zaleca się, by poza umową o pracę kierowcy posiadali przy sobie również zaświadczenie A1, informujące o ubezpieczeniu społecznym. Brak wspomnianych dokumentów to istotna kategoria kar i postępowań wyjaśniających, które służby kontrolne wszczynają wobec polskich przewoźników w ramach zwalczania niezgodnych z prawem praktyk pracowniczych.
Nowoczesna technologia
Oczywistą jest rzeczą, by w międzynarodową trasę zaopatrzyć się w nawigację GPS lub smartfon z mapą w aplikacji. Dla większego bezpieczeństwa rekomenduje się również zabrać aktualną, tradycyjną mapę papierową. Do coraz bardziej popularnych urządzeń technologicznych można zaliczyć tłumacz głosowy, np. Vasco Translator M3. Radosław Studnicki, Dyrektor ds. Rozwoju w Vasco Electronics wskazuje, iż właśnie kierowcy chwalą to niewielkie urządzenie, które na bieżąco przekłada mowę z ponad 70 języków w prawie 200 krajach świata. Translator działa niemal pod każdą szerokością geograficzną, bo wbudowana w niego karta SIM umożliwia bezpłatne i dożywotnie wykorzystanie internetu do tłumaczeń. Wówczas bariera językowa nie będzie dla nas problemem w momencie pojawienia się niespodziewanych zdarzeń losowych. Zaopatrzmy się również w laptop, dzięki któremu wolny czas spędzimy na oglądaniu filmów czy słuchaniu muzyki. Dla zapewnienia ciągłego funkcjonowania tych wszystkich, elektronicznych urządzeń pamiętajmy o ładowarce samochodowej, a w ostateczności powerbanku. W przypadku wyjazdu do Wielkiej Brytanii warto zabrać ze sobą przejściówkę do gniazdka.
Waluta
Zawodowi kierowcy radzą, by w portfelu posiadać walutę kraju, w którym obecnie jesteśmy. Już nawet zakup zwykłej wody lub posiłku może od nas wymagać szukania bankomatu. Tym bardziej, że w innych częściach Europy płatności bezgotówkowe nie są tak rozpowszechnione jak w Polsce i nawet w dużych sklepach możemy napotkać trudności z płaceniem kartą. Dzięki postępującej cyfryzacji to ulega zmianie i wiele osób decyduje się na korzystanie z karty podpiętej do konta walutowego. To rozwiązanie pozwala łatwo realizować płatności za granicą.
Własny komfort
Kolejna kwestia to wyposażenie miejsca do spania. Kabina samochodu ciężarowego przez wiele dni będzie naszym drugim domem. Zadbajmy więc o nasz komfort i skuteczny wypoczynek umożliwiający późniejsze, bezpieczne kierowanie pojazdem. Na forach i grupach zrzeszających kierowców ciężarówek często przeczytamy również o zabraniu odpowiednich butów pozwalających na większą kontrolę nad pojazdem. W żadnym wypadku nie kierujmy kilkutonowym samochodem w sandałach czy klapkach. W niektórych krajach całościowy strój kierowcy został uregulowany przepisami.
Pakiet Mobilności regulujący czas pracy
Zapis dotyczący czasu pracy to oddzielna kategoria dokumentów określona w ramach Pakietu Mobilności, regulacji dotyczących transportu drogowego w ramach Unii Europejskiej. Nowe zapisy, dotyczące czasu jazdy i odpoczynku weszły w życie w 2020 roku. Kolejne, odnoszące się do kwestii delegowania pracowników i dostępności do rynku, zostaną wprowadzone w 2022 i kolejnym roku.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca otrzymuje prawo do powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania po okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie. Znaczące zmiany dotyczą kwestii spędzania przez kierowców odpoczynków w kabinie. W myśl nowych przepisów, odpoczynki trwające ponad 45 godzin muszą się odbyć w miejscu zakwaterowania z odpowiednim sanitariatem. To po stronie przewoźnika leży dokumentacja prawidłowego przestrzegania przepisów w postaci zapisów z tachografu oraz planów pracy kierowcy.
Praca międzynarodowego kierowcy ciężarówki to z pewnością odpowiedzialny zawód, wymagający poświęceń na wielu płaszczyznach życia. Zanim wyruszymy w trasę usiądźmy na moment i przemyślmy, czy wszystko zostało przygotowane i spakowane. Czas w drodze to często wiele dni, toteż zadbajmy, by przeminęły nam w jak największym komforcie psychicznym i fizycznym.
Vasco Electronics to wiodący na świecie producent elektronicznych translatorów. Pochodząca z Krakowa firma posiada kilkanaście zagranicznych przedstawicielstw handlowych, a jej produkty dostępne są w większości krajów europejskich, USA, Kanadzie oraz państwach Azji Południowo-Wschodniej. Translatory Vasco obsługują ponad 70 języków, co pozwala na porozumienie się z 90 proc. mieszkańców naszej planety. Urządzenia te wykorzystywane są m.in.: przez szpitale, służby mundurowe, szkoły, w czasie turystycznych i służbowych podróży, międzynarodowych konferencji czy spotkań biznesowych. Obok intuicyjnej obsługi oraz precyzyjnego działania, flagowe translatory Vasco wyróżnia bezpłatny i nielimitowany dostęp do internetu w prawie 200 krajach. Firma regularnie uczestniczy w międzynarodowych wydarzeniach branżowych i targach. Jej urządzenia były prezentowane m.in. podczas Global Sources Mobile Electronics Show w Hongkongu oraz berlińskiej Międzynarodowej Wystawie Elektroniki Użytkowej i Sprzętu AGD (IFA). W 2020 r. z produktami Vasco Electronics można było zapoznać się na Consumer Electronics Show – największych na świecie targach elektroniki użytkowej, które każdego roku odbywają się w Las Vegas. W 2021 r. Vasco Translator M3 został wyróżniony prestiżową nagrodą Red Dot Design Award. Więcej na temat Vasco Electronics na stronie vasco-electronics.pl.