Blisko 70 proc. z nas obawia się ryzyka włamania i kradzieży w okresie przebywania na urlopie poza domem. Podczas dwóch wakacyjnych miesięcy złodzieje dokonają około 12 tys. włamań i kradzieży w Polsce. Daje to blisko 370 mln zł odszkodowań w tej grupie szkód. To o ponad 5 proc. więcej niż rok temu.
Jeżeli podczas pobytu w wynajmowanym apartamencie dojdzie do rabunku, mienie właściciela ochroni jego polisa. Natomiast turysta może mieć kłopot, gdyż jego polisa OC zazwyczaj nie zapewni pokrycia strat. Do uzyskania wypłaty odszkodowania wymagane jest zgłoszenie przestępstwa na policję w określonym terminie oraz udokumentowanie szkód.
Jak informuje Polska Organizacja Turystyczna 60 proc. z nas w sezonie letnim wyjeżdża poza miejsce zamieszkania, statystycznie na okres ok. 10 dni. W tym czasie mieszkania i domy pozostaną puste i narażone nie tylko na negatywne zdarzenia losowe, jak zalanie, czy pożar, ale przede wszystkim włamania i kradzieże.
Policyjne statystyki wskazują, że każdego roku dochodzi do ponad 70 tys. tego typu czynów karalnych (średnio prawie 6 tys. miesięcznie, blisko 12 tys. w ciągu dwóch miesięcy). Niestety ich wykrywalność pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Blisko połowa nigdy nie kończy się ujęciem sprawców, nie wspominając już o odzyskaniu skradzionego majątku. W efekcie wg badań SW
Research blisko 80 proc. z nas wyjeżdżając na wakacje, obawia się właśnie ryzyka włamania. - W ochronie nieruchomości pomogą z pewnością atestowane zamki, rolety antywłamaniowe, system alarmowy, czy monitoring. O wyjeździe zawsze warto również poinformować zaprzyjaźnionego sąsiada, który zwróci uwagę na puste mieszkanie oraz nadmiar korespondencji w skrzynce pocztowej świadczący o nieobecności właściciela. Nie mniej istotna jest odpowiednio skonstruowana polisa ubezpieczeniowa, która zagwarantuje odszkodowanie na wypadek kradzieży, czy aktów wandalizmu – mówi Joanna Zielińska z CUK Ubezpieczenia.
Trzeba spełnić warunki
Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w pierwszym kwartale tego roku ubezpieczyciele zlikwidowali ponad 125 tys. szkód w grupie, do której zaliczają się kradzieże. Wg Polskiej Izby Ubezpieczeń poszkodowani otrzymali z tego tytułu odszkodowania o łącznej wartości blisko 370 mln zł, o prawie 5,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Wypłata środków w zadowalającej wysokości jest jednak uzależniona od zadeklarowania aktualnych sum ubezpieczenia już na etapie zawierania polisy.
- W pierwszej kolejności konieczne jest zgłoszenia tego faktu do organów ścigania w wymaganym przez ubezpieczyciela terminie. Ważne jest zabezpieczenie miejsca zdarzenia i dokładne udokumentowanie przestępstwa np. poprzez sporządzenie policyjnego protokołu lub innego dokumentu potwierdzającego stan faktyczny. Do wypłaty przydadzą się także wszystkie dowody potwierdzające, że skradzione mienie było naszą własnością tj. rachunki, faktury, bądź zdjęcia. Warto ponadto zdawać sobie sprawę, że podanie niedokładnych lub nieprawdziwych informacji może skutkować odmową, lub znacznym ograniczeniem wysokości odszkodowania – zauważa Joanna Zielińska.
Kradzież w najmowanym apartamencie
Podczas wakacji obok zorganizowanych wyjazdów i pobytów w obiektach noclegowych takich jak hotele, czy pensjonaty, dużą popularnością cieszą się mieszkania i apartamenty turystyczne. Z najnowszego badania Deloitte wynika, że ok. 30 proc. osób wybiera właśnie taką formę zakwaterowania.
Właściciele takich nieruchomości z reguły zabezpieczają się kaucją lub umową oraz dedykowanym dla wynajmu ubezpieczeniem rozszerzonym o klauzulę dewastacji, czy OC najemcy. Co jednak w sytuacji, kiedy turysta przez swoją nieuwagę przyczyni się do włamania w najmowanym apartamencie? - W przypadku, gdy najemca zostawi uchylone okno lub balkon i na skutek tego dojdzie do włamania, odpowiedzialność za straty w należącym do właściciela majątku będzie uzależniona od warunków umowy. W większości przypadków posiadacz apartamentu będzie dysponował własną polisą, która spowoduje wypłatę odszkodowania. Turyści dosyć często posiadają też OC w życiu prywatnym, które daje ochronę przed szkodami wyrządzonymi z winy własnej lub osób bliskich, np. dzieci.
Należy natomiast zdawać sobie sprawę, że jeśli chodzi o kradzież mienia osobistego lub należącego do posiadacza lokalu, ubezpieczenie OC zazwyczaj nie zapewni pokrycia strat – podkreśla ekspertka z CUK Ubezpieczenia.
Osobom, które posiadają mieszkanie lub dom, bez względu na fakt czy udają się na urlop, czy wynajmują swoją nieruchomość turystom, przydatny może być home assistance. W jego ramach istnieje możliwość uzyskania pomocy związanej z zabezpieczeniem po włamaniu, np. wymianę zamków, naprawę uszkodzeń, czy koordynację prac związanych z przywróceniem lokalu do stanu sprzed szkody.
Źródło: CUK Ubezpieczenia / Brandscope
Foto: Silesion.PL